نمايشگاهي از آثار رامبرانت و شاگردش در موزه وين

يک نمايشگاه بزرگ در موزه Kunsthistorisches وين فرصتي نادر را فراهم مي‌کند تا آثار استاد بزرگ هلندي، رامبرانت فان راين، را در کنار آثار شاگردش ساموئل فان هوخستراتن مشاهده کنيم.

Rembrandt van Rijn, Self-Portrait with Two Circles (c. 1665).© English Heritage

به گزارش گالري آنلاين، اين نمايشگاه که با عنوان «رامبرانت – هوخستراتن: رنگ و توهم» برگزار شده، بزرگترين نمايش آثار مهم رامبرانت در اتريش محسوب مي‌شود و شامل بيش از ۶۰ نقاشي و طراحي از اين دو هنرمند است.

اين نمايشگاه نه تنها به رابطه استاد و شاگرد مي‌پردازد، بلکه آثار اين دو نقاش را در زمينه‌اي مدرن‌تر و در بستر قرن ۲۱ مورد بررسي قرار مي‌دهد. آثار اين نمايشگاه از موزه‌هاي مختلف جهان، از جمله گالري ملي لندن، موزه Rijks در آمستردام، لوور پاريس و موزه متروپوليتن نيويورک قرض گرفته شده است.

در اين نمايشگاه، تکنيک افسانه‌اي رامبرانت که با استفاده هوشمندانه از نور و تاريکي صحنه‌هاي دراماتيک خلق مي‌کند، مورد توجه قرار مي‌گيرد. ويژگي‌هايي که بعدها در آثار شاگردش نيز ديده مي‌شود، مانند بازي با پرسپکتيو و تمايل او به نقاشي معماري.

Samuel van Hoogstraten, Perspective View with a Young Man Reading in a Renaissance Palace (1662/67). © Dordrechts Museum. Photo: Bob Strik, Reprorek

از آثار برجسته فان هوخستراتن، نقاشي «مرد جوان در کاخ رنسانس» (1632) نمونه‌اي از توانايي او در استفاده از پرسپکتيو است. همچنين، اثر ديگر او «دمپايي‌ها» (1650) نگاه صميمانه‌اي به فضاي داخلي يک خانه هلندي را نشان مي‌دهد که در آن، با استفاده از پرسپکتيو، بيننده را به داخل فضاي خصوصي خانه دعوت مي‌کند.

Samuel van Hoogstraten, The Slippers (1650/75). Photo © RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Michel Urtado

يکي از معروف‌ترين آثار رامبرانت که در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده، پرتره خود او به نام «خودنگاره با دو دايره» (1665) است؛ يکي از آثار اسرارآميز و تاثيرگذار دوران پاياني زندگي هنرمند که او را در حال نگه‌داشتن قلم‌موها و پالت نقاشي نشان مي‌دهد.

اين نمايشگاه همچنين به بررسي تلاش‌هاي اين دو هنرمند در زمينه توهم‌سازي و بازي با مرزهاي ميان فضاي واقعي و فضاي نقاشي شده مي‌پردازد. از جمله اين آثار، «دختر در قاب نقاشي» اثر رامبرانت و «پيرمرد در پنجره» و «نقاشي تابلوي نامه جعلي» از فان هوخستراتن است.

Samuel van Hoogstraten, Old Man at a Window (1653). © KHM-Museumsverband

اين نمايشگاه به همراه فضاهاي تعاملي و پروژکشن‌هاي مدرن، بر تعامل بين هنر کلاسيک و تکنولوژي امروزي تأکيد دارد و مرزهاي بين هنر و واقعيت را به چالش مي‌کشد.

Rembrandt van Rijn, Juno (1662/65). © Hammer Museum, Los Angeles

Samuel van Hoogstraten, Feigned Letter-Rack Painting. © Creative Commons, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe

پیمایش به بالا