کشف اتفاقي اثر ۱۴.۵ ميليون يورويي ون گوگ در حراجي خانگي!

کارشناسان مي‌گويند يک نقاشي ناشناخته از ونسان ون گوگ به ارزش ۱۴.۵ ميليون يورو در يک حراجي خانگي در ايالت مينه‌سوتاي آمريکا کشف شده است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از يورونيوز، يک کلکسيونر اشياي قديمي در شهر مينه‌تونکا ايالت مينه‌سوتا در سال ۲۰۱۶ يک نقاشي را به قيمت ۵۰ دلار (۴۸ يورو) در يک حراجي خانگي خريداري کرد.

اين اثر در ميان عکس‌ها و قاب‌هاي قديمي پيدا شده بود و مالک قبلي هيچ اطلاعي از منبع يا اهميت اين نقاشي نداشت. اکنون اما تصور مي‌شود که اين نقاشي، به نام «اليمار» (Elimar)، ممکن است يک اثر اصيل از هنرمند هلندي ونسان ون گوگ باشد.

گفته مي‌شود که اين اثر احتمالاً در سال ۱۸۸۹، در طول اقامت ون گوگ در بيمارستان رواني سن‌پل در سن-رمي-دو-پرووانس فرانسه خلق شده است.

کارشناسان مي‌گويند اين بوم احتمالا متعلق به پرکارترين دوره زندگي ون گوگ است؛ همان دوراني که او شاهکارهايي مانند«شب پرستاره» و «هواخوري زنداني‌ها» را خلق کرد.

ارزش تقريبي اين شاهکار کشف‌شده حدود ۱۵ ميليون دلار (۱۴.۵ ميليون يورو) تخمين زده شده است.

مالک جديد در سال ۲۰۱۸ براي بررسي اصالت اين اثر به موزه ون‌گوگ در آمستردام درخواست ارائه کرد. با اين حال موزه اعلام کرد که معتقد نيست اين اثر يک نقاشي اصيل از ون گوگ باشد.

اين نقاشي سپس در سال ۲۰۱۹ به شرکت «ال‌ام‌آي گروپ» سپرده شد که پنج سال را صرف تحقيق و تهيه گزارشي مفصل براي تأييد اصالت اين اثر کرده است.

گزارش اين شرکت نشان مي‌دهد که اين نقاشي، نمونه‌اي از روش ون گوگ در بازآفريني آثار ساير هنرمندان است. در اين مورد به نظر مي‌رسد که اين اثر بر اساس «پرتره نيلز گايهد» اثري از هنرمند دانمارکي مايکل آنچر خلق شده باشد.

در نقاشي ون گوگ شخصيت مرکزي يک ماهيگير با نگاه ماليخوليايي است که به دوردست خيره شده است. اين نقاشي از رنگ‌هاي زنده و برجسته که از امضاي سبک ون گوگ است استفاده کرده است.

به گفته گزارش، موضوعاتي مانند پرتره ماهيگيران و زندگي دريايي از نخستين موضوعات مورد علاقه ون گوگ بوده‌اند.

گزارش ۴۵۸ صفحه‌اي اين شرکت توضيح مي‌دهد که چگونه سابقه تاريخي و منشأ اين پرتره بررسي شده است. در اين متن آمده است: «سبک زندگي بي‌ثبات ون گوگ، ناشي از بيماري و جابه‌جايي‌هاي ناگهاني، باعث شده است که تعداد زيادي از آثار و حتي وسايل شخصي او گم شوند.»

کارشناسان مي‌گويند تعداد نخ‌هاي بوم با بوم‌هايي که در آن دوره استفاده مي‌شده مطابقت دارد. همچنين رنگ‌دانه‌هاي به‌کاررفته در نقاشي نيز با مواد مورد استفاده در قرن ۱۹ همخواني دارند هرچند يک رنگ‌دانه غيرمعمول نيز در نقاشي شناسايي شد.

رنگ بنفش مورد استفاده در آسمان اين پرتره ابتدا به يک اختراع فرانسوي در اوايل قرن بيستم نسبت داده شد. با اين حال تحقيقات نشان داد که اين رنگ در واقع در پاريس در سال ۱۸۸۳ ثبت شده بود، زماني که برادر ون گوگ، تئو، مي‌توانسته اين ماده را براي او ارسال کرده باشد.

با وجود تحقيقات گسترده توسط ۲۰ کارشناس شرکت ال‌ام‌آي که نشان مي‌دهد «اليمر» يک اثر اصيل از ون گوگ است، اين اثر هنوز به صورت رسمي تأييد نشده است.

براي تأييد رسمي اين نقاشي بايد توسط يک محقق از موزه ون گوگ در آمستردام، که در ابتدا ادعاي اصالت آن را رد کرده بود، تأييد شود.

پیمایش به بالا