هفتم مارس زادروز پيت موندريان (۱۸۷۲–۱۹۴۴) است، هنرمندي که بنيانهاي هنر انتزاعي را دگرگون کرد و با ايجاد نظامي بصري که مبتني بر سادگي و تعادل بود، بر بسياري از جنبشهاي هنري و طراحي قرن بيستم تأثير گذاشت.

به گزارش گالري آنلاين، او نهتنها از مهمترين چهرههاي جنبش دي استيل (De Stijl) محسوب ميشود، بلکه فراتر از آن، زبان بصري جديدي را به وجود آورد که امروز همچنان در معماري، طراحي صنعتي و هنرهاي تجسمي قابل مشاهده است.
از طبيعتگرايي تا انتزاع خالص
موندريان کار خود را با نقاشيهاي طبيعتگرا آغاز کرد، اما بهتدريج بهسوي انتزاع حرکت کرد و تحت تأثير کوبيسم و فلسفهي تئوسوفي، تلاش کرد به جوهري ناب از واقعيت دست يابد. او در جستجوي نظمي جهاني، فرمهاي ارگانيک و پيچيدگيهاي طبيعت را کنار گذاشت و به اصولي هندسي و رنگهاي اوليه محدود شد. اين تحول به خلق “نئواپلاستيسيسم” انجاميد؛ سبکي که ترکيببنديهاي او را به مجموعهاي از خطوط افقي و عمودي و مستطيلهايي در سه رنگ اصلي (قرمز، زرد و آبي) در کنار سفيد، سياه و خاکستري کاهش داد.

Piet Mondrian, Tree Red (1909; oil on canvas, 70 x 99 cm; The Hague, Kunstmuseum Den Haag)

Piet Mondrian, Gray Tree (1911; oil on canvas, 78.5× 107,5 cm; The Hague, Kunstmuseum Den Haag)

Piet Mondrian, Gingerpot II (1912; oil on canvas,91.5 x 120 cm; Solomon-R. Museum -Guggenheim, New-York, USA)
نظم، تعادل و هماهنگي در هنر موندريان
ويژگي منحصربهفرد آثار موندريان در تعادل دقيق بين عناصر بصري است. او در تلاش بود تا ميان تقابل نيروهاي افقي و عمودي، هماهنگياي را به نمايش بگذارد که فراتر از يک ترکيببندي سادهي هنري، به نوعي تجسم بصري از نظم جهان تبديل شود. او معتقد بود که اين اشکال خالص و رنگهاي محدود، بازتابي از يک حقيقت جهاني و وحدت بنيادين هستي هستند.

Piet Mondrian, Composition II in Red, Blue and Yellow (1930; oil on canvas, 59.5 x 59.5 cm; Kunsthaus Zurich, Switzerland)
تأثير بر هنر، طراحي و معماري
ميراث موندريان فراتر از نقاشي باقي ماند. اصول بصري او مستقيماً بر معماري مدرن، طراحي گرافيک، مد، و حتي موسيقي تأثير گذاشت. تأثير او را ميتوان در آثار لوکوربوزيه، طراحان مد مانند ايو سن لوران، و حتي در جنبش مينيماليسم مشاهده کرد. ديوارهاي سفيد و شبکههاي سياه و رنگي که در معماري و طراحي داخلي مدرن به کار ميروند، همگي وامدار زبان بصري موندريان هستند.

The Schröder House (1924)

Yves Saint Laurent's Mondrian-inspired runway show
موندريان و جستجوي حقيقت در هنر
پيت موندريان با خلق يک زبان بصري بنيادين، هنر را از بازنمايي واقعيت رها کرد و آن را به بياني ناب از نظم، تعادل و هماهنگي تبديل کرد. ميراث او امروز همچنان در هنر و طراحي معاصر زنده است، و هر بار که به يک ترکيببندي مينيماليستي، ساختماني با خطوط واضح و رنگهاي جسورانه، يا حتي يک لباس الهامگرفته از آثار او نگاه ميکنيم، تأثير عميق او را احساس ميکنيم.
موندريان بيش از يک نقاش بود؛ او يک متفکر بصري بود که با فرمهاي ساده، جهاني پيچيده را به تصوير کشيد.

Piet Mondrian, Composition in Red, Blue and Yellow and Black ( 1921; oil on canvas, 59.5 x 59.5 cm; Nagoya City Museum of Art)

Piet Mondrian, New York City (1942; oil on canvas, 119.3 x 114.2 cm; National Museum of Modern Art, Paris, France)

Piet Mondrian, Broadway Boogie Woogie (1943; oil on canvas, 127 × 127 cm; MOMA, New York, USA)
