شهر اوور-سور-اوآز فرانسه، محل درگذشت ونسان ونگوگ، اين روزها درگير اختلاف حقوقي بر سر محل ترسيم آخرين نقاشي اين هنرمند هلندي شده است؛ موضوعي که بر فصل گردشگري پررونق اين منطقه سايه انداخته است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايرنا، شهر اوور-سور-اواز در ۲۷ کيلومتري شمال پاريس، جايي است که وينسنت ونگوگ، نقاش هلندي، دو ماه پاياني عمر خود را در ژوئن و ژوئيه ۱۸۹۰ (خرداد و تير ۱۲۶۹ شمسي) سپري کرد. او در اتاق کوچکي بالاي مغازهاي متعلق به خانواده راووش اقامت داشت و روزانه سه و نيم فرانک براي اتاق و دو وعده غذا پرداخت ميکرد.
در اين مدت کوتاه، ونگوگ ۷۴ نقاشي خلق کرد و هر روز از ساعت ۵ صبح تا ۹ شب به فعاليت هنري مشغول بود. او در ۲۷ ژوئيه، پس از صرف صبحانه، به گودالي در نزديکي قلعه شهر رفت و با شليک گلوله به زندگياش پايان داد.
اطرافيان از مشکلات رواني ونگوگ و اقامت يکساله او در آسايشگاههاي آرل و سنرمي اطلاعي نداشتند. پرونده ترخيص او از آسايشگاه با عنوان «درمانشده» بسته شده بود.
ونگوگ در زمان مرگ تازه مورد توجه منتقدان قرار گرفته بود و در طول عمر خود تنها يک نقاشي خارج از خانوادهاش فروخته بود. با اين حال، آثار او اکنون ميليونها دلار ارزش دارند و زندگياش الهامبخش نمايشگاهها و پروژههاي هنري بسياري شده است.
نمايشگاه اخير آثار ونگوگ در موزه اورسي پاريس با عنوان «ونگوگ در اوور-سور-اوآز؛ ماههاي پاياني»، که از اکتبر ۲۰۲۳ تا فوريه ۲۰۲۴ (مهر تا بهمن ۱۴۰۲) برگزار شد، با ثبت رکورد ۸۰۰ هزار بازديدکننده، مورد استقبال گسترده قرار گرفت.
اوور-سور-اواز اکنون يکي از مقاصد گردشگري هنري در فرانسه به شمار ميرود و بنا بر اعلام شبکه فرانساينفو، سالانه حدود ۳۰۰ هزار گردشگر از مزار ونگوگ و برادرش تئو در اين شهر بازديد ميکنند.
با اين حال، طي هفتههاي اخير اختلافي حقوقي بر سر محل نقاشي «ريشه درختان» که گفته ميشود آخرين اثر ونگوگ است، شکل گرفته است. اين اثر يک روز پيش از مرگ او کشيده شده و ريشههاي درختان موجود در آن همچنان در محل باقي هستند.
شوراي شهر و مالکان زمين بر سر مالکيت و نحوه حفاظت از اين مکان دچار اختلاف شدهاند. شهردار اوور-سور-اواز، ايزابل مزير، اعلام کرده که اين مکان متعلق به عموم مردم است، اما مالکان تأکيد دارند که به حفاظت از آن متعهدند و دسترسي عمومي را فراهم کردهاند. دادگاه فرانسه به تازگي تلاش شوراي شهر براي تصاحب بخشي از زمين را رد کرده است.
اين اختلاف حقوقي در آستانه فصل پررونق گردشگري ونگوگ، که از ايام عيد پاک آغاز ميشود، فضاي شهر را تحتتأثير قرار داده و اختلافاتي را ميان ساکنان ايجاد کرده است. برخي مورخان هنر معتقدند جذابيت آثار ونگوگ به بازتاب روحيات شکننده او در آثارش بازميگردد؛ موضوعي که اکنون در مورد نقاشي پايانياش نيز صدق ميکند.
