علي فرامرزي: «عشق جوهره فرهنگ ماست و رنسانس فرهنگي ايران در راه است.»

نمايشگاه «تصوير عشق» با حضور آثار علي فرامرزي، هنرمند پيشکسوت ايراني، و مارولا مورکوس، مجسمه‌ساز فرانسوي-آمريکايي، از ۲۷ آوريل در گالري آريا در مجموعه Pars Place شهر وين، ويرجينيا برپا شده است. در اين نمايشگاه ۲۷ اثر از فرامرزي در کنار آثار اين هنرمند فرانسوي و همچنين سه اثر از استاد ناصر اويسي به نمايش درآمده است.

در گفت‌وگويي که در حاشيه اين نمايشگاه با علي فرامرزي انجام شد، او در خصوص آثار ارائه‌شده چنين توضيح داد: مجموعه آثار او شامل ۹ نقاشي سياه و سفيد با قلم فلزي و مرکب و ۱۸ تابلوي رنگي با آکرليک و ميکس‌مديا است. به گفته‌ي فرامرزي، کوچک‌ترين اثر اين مجموعه در ابعاد ۲۰ در ۲۲ سانتي‌متر و بزرگ‌ترين آن ۱۴۰ در ۱۱۰ سانتي‌متر است.

فرامرزي درباره محل خلق اين آثار نيز اظهار داشت که بخشي از اين مجموعه در ايران و بخشي ديگر در آمريکا شکل گرفته است. به گفته‌ي اين هنرمند، تفاوت آشکاري ميان آثار خلق‌شده در اين دو کشور وجود دارد. او با اشاره به اين موضوع گفت: «آثاري که در آمريکا کشيده شده‌اند از نظر رنگ‌آميزي بسيار زنده‌تر و چشمگيرتر هستند. اين تغييرات رنگي حاصل فضاي فرهنگي و اقليمي جديدي است که در آن قرار گرفته‌ام.»

در خصوص مضمون کلي اين آثار، فرامرزي توضيح داد که تمام اين مجموعه، به جز سه اثر از مجموعه «رنسانس»، متعلق به مجموعه «باغ عدن» است؛ مجموعه‌اي که تم اصلي آن بر عشق، مهر و روابط انساني ميان زن و مرد استوار است. او در اين‌باره تأکيد کرد: «عشق جوهره فرهنگ ماست و اگر اين مفهوم را از هنر و فرهنگ ايراني حذف کنيم، چيز چنداني از آن باقي نمي‌ماند.»

علي فرامرزي همچنين به مجموعه «رنسانس» خود اشاره کرد و گفت: در اين مجموعه، فيگورهاي انساني همراه با کره‌هايي ديده مي‌شوند که به‌نوعي تداعي‌کننده زايش و تولدي تازه است. اين هنرمند معتقد است که اين زايش، اشاره‌اي است به رنسانس فرهنگي نويني که به باور او، در ايران در حال شکل‌گيري است؛ رنسانسي که مردم آن را آغاز کرده‌اند و هنرمندان، پيشگامان آن هستند.

او همچنين از موفقيت اخير خود در واشنگتن سخن گفت و اظهار کرد: «خوشبختانه در ماه گذشته، شش اثر از همين مجموعه در گالري Van Landing Art Gallery در مرکز هنري Torpedo Factory به نمايش درآمد و موفق به دريافت Honorable Mention Award شدم.»

درباره همکاري با مارولا مورکوس، فرامرزي گفت: آشنايي اوليه آن‌ها کاملاً تصادفي و در استوديوي اين هنرمند در واشنگتن رخ داد و پس از آن، اين آشنايي به يک همکاري نزديک منجر شد. او افزود: «برگزاري اين نمايشگاه به پيشنهاد من بود که خوشبختانه هم خانم مورکوس و هم مجموعه Pars Place از آن استقبال کردند.»

فرامرزي در بخش ديگري از گفت‌وگو به اهميت ارتباطات هنري و فرهنگي ميان ملت‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: «اين همکاري‌ها، گذشته از مفهوم گفت‌وگوي تمدن‌ها، تجربه‌اي است از اين که روابط هنري و فرهنگي مي‌توانند بسيار روان‌تر و بي‌تعصب‌تر از مناسبات سياسي و اقتصادي شکل بگيرند.»

در پايان، فرامرزي ضمن ابراز اميدواري نسبت به گسترش تعاملات هنري بين‌المللي، بر لزوم حفظ اصالت در هنر تأکيد کرد و افزود: «گرچه در کنار آثار اصيل، متأسفانه شاهد توليدات غيرخلاقانه و کپي‌شده در فضاي مجازي و حتي خارج از کشور هستيم، اما هنرمندان ايراني در خلق آثار خلاقانه و معنادار مي‌توانند در سطح جهاني حضور درخشاني داشته باشند.»

پیمایش به بالا