شاهکار «کانالتو» با پيشينهاي پرماجرا که زماني در دفتر نخستوزير بريتانيا آويزان بود، درحالي بهزودي در يک حراجي عرضه ميشود که انتظار ميرود رکورد حراجي آثار اين هنرمند شکسته شود.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، همانطور که در ميان فرزندان اشرافزادگان انگليسي در قرن هجدهم ميلادي مرسوم بود، «ادوارد والپول» نيز در سال ۱۷۳۰ ميلادي سفري بزرگ به ايتاليا انجام داد. اما وظيفهي او جديتر از سفرهاي تفريحي معمول بود؛ خريد آثار هنري براي پدرش، «رابرت والپول»، نخستين نخستوزير بريتانيا.
او طبق دستور عمل کرد و گنجينههايي را که در مسير به آنها برخورد، جمعآوري کرد، که در ميان آنها نمونههاي برجستهاي از نقاشي ونيزي قرار داشت. يکي از آثاري که احتمالاً نتيجه همين مأموريت بود، نقاشي «بازگشت بوچينتورو به ونيز در روز عروج مسيح» (۱۷۳۱–۳۲) اثر «کانالتو» است. اين نقاشي صحنهاي کلاسيک با آسمان آبي است که تالاب ونيز را با شکوهي تشريفاتي و هيجانانگيز نشان ميدهد.
اين تابلو بههمراه ديگر همتايش با عنوان «Grand Canal from Palazzo Balbi to the Rialto» در طول دوران نخستوزيري والپول در اتاق پذيرايي خيابان ۱۰ داونينگ آويزان بود و پس از ترک اين دفتر در سال ۱۷۴۲، به املاک خانوادگياش در «Houghton Hall» منتقل شد.
اين منظره از ونيز قرار است در حراجي شبانه آثار قديم در کريستيز لندن در تاريخ ۱ ژوئيه ارائه شود و برآورد قيمت آن ۲۰ ميليون پوند (۲۶.۴ ميليون دلار) است؛ رقمي که در صورت تحقق، رکورد جديدي براي آثار «کانالتو» در حراج ثبت خواهد کرد. رکورد فعلي به نقاشي ««Grand Canal from Palazzo Balbi to the Rialto»» تعلق دارد که در سال ۲۰۰۵ در ساتبيز لندن به قيمت ۱۸.۶ ميليون پوند (۲۴.۶ ميليون دلار) فروخته شد.
با آنکه ارتباط اين نقاشي با رجال سياسي بريتانيا جنبهاي جالب توجه دارد، اما عامل اصلي قيمتگذاري نقاشي، اين مسئله نيست. اين تابلو بزرگترين اثر کانالتو است که در دو دهه اخير به بازار آمده است و يکي از شناختهشدهترين مناظر شهر ونيز را نشان ميدهد. حراجي کريستيز همچنين اعلام کرده اين اثر فوقالعاده سالم باقي مانده است و به «اوج دوران حرفهاي کانالتو» تعلق دارد.
اين نقاش در زمان خلق اين نقاشي در اوايل دهه ۳۰ زندگياش بود و در اين اثر ترکيببندي پرشوري را به نمايش ميگذارد که در سالهاي بعد بارها آن را تکرار کرد.
اين نقاشي فقط دو بار ديگر به حراج گذاشته شده است، يکبار در سال ۱۷۵۱ ميلادي و بار ديگر در سال ۱۹۹۹ ميلادي.
پيش از حراج لندن، قرار است اين تابلو در شعب کريستيز در نيويورک و هنگکنگ نيز به نمايش گذاشته شود.
