راز آخرين خودنگاره گوگن؛ آيا نقاشي معروف جعلي است؟

«موزه هنر بازل» پس از اينکه يک کارآگاه هنري آماتور درباره اصالت آخرين نقاشي «گوگن» ترديد ايجاد کرد، تحقيقاتي را آغاز کرده است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا،‌ نقاشي‌اي که زماني به عنوان آخرين خودنگاره «پل گوگن»‌ نقاش مشهور فرانسوي شناخته مي‌شد، پس از آنکه يک کارآگاه هنري آماتور شک‌هايي درباره اصالت آن مطرح کرد، اکنون زير ذره‌بين قرار گرفته است و اين موضوع باعث آغاز يک تحقيق علمي جديد توسط موزه هنر بازل شده است.

اين موزه که از سال ۱۹۴۵ ميزبان نقاشي «خودنگاره با عينک» (۱۹۰۳) بوده، در پي ادعاهايي مبني بر اينکه اين اثر ممکن است توسط «گوگن»‌ خلق نشده باشد و در عوض توسط دوست نزديک ويتنامي «گوگن» و پس از مرگ او کشيده شده باشد، اين اثر را دوباره بررسي مي‌کند.

 اصالت اين نقاشي توسط يک کارآگاه آماتور به نام «فابريس فورمانوار» (Fabrice Fourmanoir) مورد ترديد قرار گرفته است. اگرچه او يک تاريخ‌نگار هنري رسمي نيست، اما اين نخستين بار نيست که يک اثر جعلي را در مجموعه يک موزه برجسته شناسايي مي‌کند. پرونده او حداقل به اندازه‌اي قانع‌کننده است که موجب آغاز يک تحقيق علمي کامل درباره منشأ نقاشي شده است.

 همان‌طور که در کاتالوگ رزونه «گوگن»‌ آمده است، اين اثر توسط «گوگن» اندکي پيش از مرگش در ۸ مه ۱۹۰۳ و در سن ۵۴ سالگي خلق شده است. ظاهراً اين نقاشي توسط خود هنرمند به يک فرد انقلابي ويتنامي به نام «کي دونگ» که به پولينزي واقع در فرانسه تبعيد شده بود، اهدا شده است. اين اثر از سال ۱۹۴۵ ميلادي در مالکيت موزه هنر بازل واقع در سوئيس بوده است.

 طبق گزارشي جديد در روزنامه هنري « Le Quotidien de l’Art»‌، اين اثر امضا ندارد و اگرچه در آن شباهت‌هايي با هنرمند ديده مي‌شود، اما فرد در نقاشي چشماني آبي دارد، نه قهوه‌اي، و بيني کج و مشخص گوگن را ندارد. با دقت بيشتر، شک‌هاي بيشتري نيز به وجود مي‌آيد.

 موزه هنر بازل تأييد کرده است که «فورمانوار» در ماه مارس با موزه تماس گرفته و ادعاي خود را مطرح کرده و اين موزه تحقيقات جديدي درباره اين اثر را آغاز کرده است.

 سخنگوي موزه گفت: «ما اين موضوع را بسيار جدي مي‌گيريم، اما اين تحليل‌ها مدتي طول خواهد کشيد.»

موزه پيش‌بيني کرده است که نتايج احتمالاً تا ژوئن يا جولاي اعلام شود.

 روزنامه هنري « Le Quotidien de l’Art»‌، اشتباهاً گزارش داده بود که پس از تماس «فورمانوار»، نقاشي از نمايشگاه برداشته شده است. در واقع، اين اثر مدتي است که در معرض ديد عموم نبوده است.

 تحقيقات اوليه درباره منشأ اثر که پس از اعلام شک فورمانوار توسط موزه انجام شد، به سرعت نشان داد که اصالت نقاشي از مدت‌ها پيش مورد ترديد بوده است. اين اثر توسط يک مجموعه‌دار سوئيسي به نام «کارل هافمن» به موزه هنر بازل اهدا شده بود؛ کسي که آن را در سال ۱۹۲۸ از نمايشگاه «Kunsthalle» واقع در بازل خريداري کرده بود، جايي که به عنوان «خودنگاره فرضي» به نمايش گذاشته شده بود.

 «گئورگ اشميت» مدير موزه وقت، ارزيابي خود را از اين نقاشي مرموز در گزارش سالانه موسسه ارائه داد و دلايل موافق و مخالف اصالت آن را بيان کرد. او نتيجه گرفت که «گوگن»‌ بايد هنگام خلق اين اثر «بيمار» و «خسته» بوده باشد، که ممکن است توضيح دهد چرا شبيه خودش نيست و نقاشي به طور کلي «از نظر زيبايي‌شناسي فاقد کيفيت است.»

سرپرست بخش هنر قرن نوزدهم و مدرن موزه، در ايميلي گفت: «هيچگاه او اعلام نکرده که کاملاً قانع شده است اما ظاهراً به اندازه‌اي اطمينان داشت که اثر را به مجموعه بپذيرد.»

 در دهه‌هاي پس از آن، به نظر مي‌رسد که اين نقاشي پذيرفته شده و توسط برخي از محققان حمايت شده است. به ويژه اينکه در کاتالوگ رزونه وايلدنشتاين که نخستين‌بار در سال ۱۹۶۴ منتشر شد، گنجانده شده است. اما از آن زمان تاکنون، اين نقاشي به طور جامع مورد مطالعه قرار نگرفته، زيرا نگارخانه‌داران و مرمتگران به روش‌هاي پيشرفته آناليز مانند رفلکتوگرافي مادون قرمز و راديولوژي دسترسي پيدا کردند.

«پل گوگن» (۱۹۰۳-۱۸۴۸) يک هنرمند فرانسوي پست امپرسيونيست بود. اغلب آثار اين هنرمند با جنبش‌هاي هنري نمادگري و ترکيب‌گري آميخته‌اند و حس آثار جنبش بدوي‌گرايي را منتقل مي‌کنند. او از رنگ‌هاي درخشان و عادي و خطوط واضح و مشخص براي به تصوير کشيدن اجسام استفاده مي‌کرد اين هنرمند تا پايان عمرش در «تاهيتي» زندگي کرد و در همان مکان بود که مهم‌ترين و جنجال‌برانگيزترين مجموعه آثارش را خلق کرد. او تا پيش از مرگش هنرمند ناشناخته‌اي باقي ماند،‌ اما پس از مرگش به لطف دو نمايشگاهي که به افتخارش ترتيب داده شد، به شهرت رسيد. «گوگن»‌ پس از مرگ بر آثار هنرمندان ديگري از جمله «پابلو پيکاسو»‌ و «آنري ماتيس» تاثير گذاشت.

پیمایش به بالا