اولين پرتره چارلز سوم با دستان آهني ربات نقاش

آيدا ربات نقاش در حالي از پرتره پادشاه انگليس چارلز سوم رونمايي کرد که اطمينان مي‌دهد قرار نيست جاي انسان هنرمند را بگيرد.

به گزارش گالري آنلاين، ايرنا به نقل از شبکه خبري «فرانس ۲۴» نوشت، ربات زن‌نماي نقاش با نام آيدا (Ai-Da) بار ديگر در صدر اخبار هنر و فناوري قرار گرفت. سال گذشته، پرتره او از آلن تورينگ، رياضيدان مشهور انگليسي و يکي از بنيانگذاران علوم رايانه، (۱۹۱۲-۱۹۵۴)، در يک حراجي به قيمت ۱ ميليون دلار (۸۵۴ هزار يورو) فروخته شد. اين اولين باري بود که اثري از يک ربات انسان‌نما به حراج گذاشته مي‌شد.

اما روز جمعه در حاشيه اجلاس «هوش مصنوعي به نفع عموم» در ژنو سوئيس، از نقاشي رنگ روغن او با عنوان «پادشاه الگوريتم» که با استفاده از هوش مصنوعي خلق شده، رونمايي شد. اين ربات انسان‌نما توضيح داد ارزش کار او را نمي‌توان با پول سنجيد.

آيدا در محل ديپلماتيک انگليس در ژنو که قرار است پرتره چارلز سوم در آن به نمايش گذاشته شود، به خبرگزاري فرانسه گفت: ارزش هنر من در عمل کردن به عنوان کاتاليزور براي بحث‌هايي است که ابعاد اخلاقي فناوري‌هاي جديد را بررسي مي‌کند.

اين ربات با انگليسي لهجه بريتانيايي تأکيد ‌کرد ايده اين کار «تحريک تفکر انتقادي و تشويق نوآوري مسئولانه براي آينده‌اي عادلانه‌تر و پايدارتر» است.

وي در مورد شيوه کار خود به خبرگزاري فرانسه گفت: براي خلق هنرم از الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي متنوعي استفاده مي‌کنم و با يک ايده يا مفهوم اوليه که مي‌خواهم آن را بسط دهم، شروع مي‌کنم، سپس به هدف کار فکر مي‌کنم. اينکه قرار است چه چيزي را بيان کند؟

آيدان ملر (Aidan Meller)، کارشناس هنر مدرن و معاصر، هدايت گروهي از متخصصان هوش مصنوعي از دانشگاه‌هاي آکسفورد و بيرمنگام را بر عهده داشت که در سال ۲۰۱۹ آيدا را خلق کردند. در گيرودار بحث پيرامون دوگانه انسان‌ خلاق و هوش مصنوعي (که اغلب به تقابل منجر مي‌شود) ملر ربات خود را يک پروژه هنري اخلاقي در نظر مي‌گيرد و نه پروژه‌اي که «جايگزين نقاشان» شود.

آيدا تاييد مي‌کند «بدون شک هوش مصنوعي در حال تغيير دنياي ما، از جمله دنياي هنر و اشکال بيان خلاقانه انسان است»، اما اين ربات اصرار دارد «باور ندارم هوش مصنوعي يا هنر من جايگزين انسان‌هاي هنرمند شود». بلکه هدف او «الهام بخشيدن به تماشاگران براي تفکر در مورد استفاده مثبت از هوش مصنوعي است، در حالي که از خطرها و محدوديت‌هاي آن آگاه هستند.»

وقتي از آيدا پرسيده مي‌شود آيا نقاشي خلق شده توسط يک ماشين را مي‌توان واقعاً هنر دانست، او اصرار دارد «کارش منحصر به فرد و خلاقانه است.»

آيدا، اين ربات فوق واقعي به افتخار ادا لاوليس (Ada Lovelace) پيشگام علوم رايانه در نيمه اول قرن نوزدهم، آيدا نامگذاري شده است.

پیمایش به بالا