خريدار ايراني پيکاسو، کريستيز را به دادگاه کشاند

مجموعه‌دار ايراني که تابلويي از پابلو پيکاسو را در حراج کريستيز خريده بود، به دليل ارائه نشدن اطلاعات کامل از مالک قبلي اين اثر، از اين حراجي شکايت کرد.

به گزارش گالري آنلاين، ايرنا به نقل از آرت نيوز نوشت، ساسان قندهاري، مجموعه‌دار ايراني، به تازگي يک شکايت قضايي عليه خانه حراج کريستيز به ثبت رسانده است. علت آن است که اين مجموعه او را از اين نکته آگاه نکرده است که تابلوي پيکاسو پيش از ارائه در حراج توسط قندهاري، در اختيار فردي بوده که به دليل جرائم مرتبط با مواد مخدر محکوم شده بود.

بنا بر گزارش فايننشيال تايمز، در نخستين گزارش‌ها از اين شکايت آمده است، شرکت مديريتي بروئر با رياست قندهاري، تضمين کرده بود اگر تابلوي «زني روي صندلي گهواره‌اي» (Femme dans un rocking-chair ۱۹۵۶)، در حراج عصرانه کريستيز در لندن در فوريه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) به فروش نرسد آن را به ارزش ۱۴.۵ ميليون يورو خواهد خريد.

اين دادخواست که در ۲۱ ژوئيه (۳۰ تيرماه) در دادگاه عالي انگلستان و ولز، شعبه‌ چَنسِري، ثبت شد ادعا مي‌کند تابلوي مورد نظر پيش از اين در مالکيت خوزه مستره سينيور که با نام خوزه مستره فرناند، شناخته مي‌شود بوده است، کسي که در سال ۲۰۱۰ تحت تعقيب و تحقيقات پليس قرار گرفته و پس از آن که پليس ۲۰۲ کيلوگرم کوکائين در يکي از کشتي‌هاي باري او يافته، به پرداخت ۱۴ ميليون يورو جريمه و ۹ سال زندان محکوم شده است.

بر اساس اين دادخواست، کريستيز در زمان فروش به قندهاري گفته است مالک اين تابلو پسر مستره، خوزه مستره جونيور بوده است اما شرکت بروئر مي‌گويد اگر مسأله محکوميت مربوط به مواد مخدر خوزه مستره پدر پيش از آن افشا شده بود، هرگز قرارداد ضمانت خريد را امضا نمي‌کرد.

در اين دادخواست درخواست شده است که کريستيز قرارداد ضمانت خريد را لغو کرده و مبلغ پرداختي جزئي ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار پوندي را بازگرداند.

فايننشال تايمز خاطرنشان کرد که قندهاري پيش از اين خريد آثار پيکاسو از کريستيز را تضمين کرده بود.

در اين دادخواست ادعا شده است که اطلاعات ارائه شده توسط کريستيز در مورد مالکيت و منشأ نقاشي «زن در صندلي گهواره‌اي» «کاملاً گمراه‌کننده» بوده و «احتمال اينکه اين نقاشي نمايانگر درآمد حاصل از جرم باشد» را نشان نداده است. در اين دادخواست همچنين ادعا شده است که يکي از مديران ارشد اين خانه حراج به قندهاري گفته است: «مستره بزرگ درگذشته و همه چيز در مورد تاريخچه مالکيت نقاشي آشکار و بي‌نقص بوده است».

سخنگوي کريستيز به آرت نيوز گفت: اين يک تهمت آشکار است و کريستيز قاطعانه از خود در برابر اين ادعا دفاع خواهد کرد و به پيگيري مبالغي که به حق طلبکار است، ادامه خواهد داد. کريستي خود را به رازداري در قبال مشتريان، پيشنهاددهندگان و خريداران موظف مي‌داند اما مطمئن است که به تمام تعهدات قانوني و نظارتي در رابطه با بررسي دقيق اثر و فروشندگان خود عمل کرده است.

پیمایش به بالا