يک هنرمند اتريشي براي مقابله با موج گرماي تابستاني که اروپا را در برگرفته، آسفالت حياط موزهاي در وين را به رنگهاي مختلف درآورد.

به گزارش گالري آنلاين، ايرنا به نقل از لو فيگارو نوشت، يوناس گريسلر (Jonas Griessler) هنرمند اتريشي با دماسنج مادون قرمز، نشان داد رنگ آميزي آسفالت در حياط موزه خصوصي «هايدي هورتن» توانسته دماي زمين را از ۳۱ درجه به ۲۰ درجه کاهش دهد.
اين هنرمند ۲۵ ساله با سابقه کارهاي گرافيتي در اين پروژه که خلاقيت، علم و برنامهريزي شهري را درهم آميخته است، آسفالت سياه را با رنگهاي روشن رنگ آميزي کرده است. او به خبرگزاري فرانسه گفت: قبلاً يک زمين بسکتبال را به همين روش رنگآميزي کرده بوديم و به همين دليل موزه از ما براي اجراي اين طرح دعوت کرد.

بر پايه اين گزارش، اين محوطه در يک فضاي باز قرار گرفته و از آنجا که اروپا با موج گرماي بي سابقه مواجه شده، دماي صبح اين حياط در اواخر ماه اوت (مرداد/شهريور)، بالا رفته است.
ورونيک آبپورگ (Véronique Abpurg) متصدي موزه، با ابراز خرسندي از اينکه گردشگران بسياري جذب «اين پالت بصري زيبا ميشوند»، گفت: ميخواستيم کيفيت تجربه را براي بازديدکنندگان بهبود و آگاهي آنان را ارتقا دهيم.
براي مقابله با امواج گرمايي که در سالهاي اخير شديدتر، طولانيتر و مکرر شده است و دانشمندان آن را نتيجه مستقيم گرمايش جهاني ميدانند، شهرهاي اروپايي در تلاشند تا تغييرات عميقي در برنامهريزي شهري خود ايجاد کنند و به سمت فضاي سبز و رنگهاي جديد روي آورند؛ زيرا مواد و رنگهاي تيره گرما را در خود نگاه ميدارند در حالي که رنگهاي روشنتر بيشتر اشعه خورشيد را برميگردانند.
هنري تامل برانگيز و آگاهيبخش
اين طرح فراتر از يک نوآوري هنري در اروپا با رنگهاي شاد، فراخواني است براي تامل؛ چيزي که به گفته گريسلر کمتر به آن پرداخته ميشود.

او در مورد کارش توضيح ميدهد: هر سطح به رنگ صورتي، آبي و زرد بازنمايي يک سال است. در داخل هر سطح نيز نقطههاي رنگي وجود دارد که نشان دهنده يک ميليارد تن گاز مونوکسيد کربن است که در همان سال توليد شده. به اين ترتيب مشخص ميشود از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ ميلادي به طور مرتب بر تعداد اين نقاط افزوده شده است. کار با ۹ نقطه در يک سطح آغاز شد و فعاليت بشري اين تعداد را به بيش از سه برابر رسانده است.
پروفسور هانس-پيتر هاتر (Hans-Peter Hutter)، متخصص بهداشت محيط در دانشکده پزشکي وين، با اشاره به خلاقيت اين طرح از آن حمايت کرد و معتقد است: اين ابتکار موزاييکي با فضاي شهري و در مقابله با امواج گرما سازگار است.
وي با اشاره به مزيت حياط براي ساختمانها در اين فرآيند، ميگويد: دماي پايينتر آسفالت به معناي نياز کمتر به خنککننده در ساختمانهاي اطراف است و همين امر علاوه بر ايجاد تهويه مطبوع امکان صرفهجويي در مصرف انرژي را هم فراهم ميکند.
