جردانکي ؛ تعامل و ادغام با بستر

جردانکي

تعامل و ادغام با بستر

جردانکي در ميان حلقه‌ سبز، مشرف به رود ويستولا در مرکز شهر واقع شده است. در طراحي دقت زيادي به ابعاد حجمي و موقعيت قرارگيري اين بنا نسبت به ساختمانهاي مجاور و همجواري با بستر تاريخي‌ و طبيعت اطراف شده است. ساختمان اصلي‌ نيمي از زمين را اشغال کرده و با ارتفاع مناسب مانع بسته شدن منظر رودخانه شده و نيمهٔ ديگر به فضاي عمومي‌ و پارک اختصاص داده شده است. اثر مخلوق، تخت سنگي‌ در ميان علفزار با شيب ملايم است

از سوي ديگر، مواد و مصالح به کار رفته علي‌الخصوص آجر قرمز رنگ نما، برگرفته از ميراث گوتيکي شهر تورون _تحت حمايت يونسکو_ است. نماي ساختمان تشکيل شده از بدنهٔ بتني‌، در مغايرت با برشهاي از آجرهاي قرمز رنگ در پوستهٔ خارجي‌ و داخلي که نيم نگاهي‌ به آجرهاي خورد شدهٔ ساختمانهاي شهر دارد.استفاده از آجر در اين ساختمان برداشت جديدي از آجر به کار گرفته شده در ساختمانهاي شهر تورون در معماري معاصر است

انعطاف‌پذيري
 

برنامهٔ اوليهٔ در نظر گرفته شده با بودجه مشخص براي اين بنا شامل تنها يک سالن اجراي موسيقي‌ بود ولي‌ در نهايت با بودجه يکسان طرح تبديل به سالني چند منظور براي اتفاقت و مراسم شهر و کنسرتهاي مختلف شد. اول از همه فضاي تاتر قابليت سازگاري با گنجايشهاي مختلف را داراست براي مثل شما ميتوانيد با به هم پيوستن دو فضا توسط جابجاي ديوارهاي داخلي‌ و همينطور تغيير آسان تعداد صندليها فضاي وسيع براي اجراي تاتر به وجود آوريد. امکان برگزاري مراسمها و اتفاقات مختلف به صورت جدا و همزمان در اين ساختمان وجود دارد همچنين به لطف سقف پويا و قابل تنظيم، ساختمان قابليت تبديل به سالن اجراي سمفوني، اتاق، تئاتر، اپرا و فيلم و برآورده کردن نيازه اکوستيکي هر گونه طراح تاتر را داراست و در نهايت سالن اصلي‌ کنسرت قابل باز شدن به سمت فضاي خارجي‌ مي‌باشد تا بتوان از طبيعت خارج به عنوان فضاي اجرا استفاده نمود

بازيابي و نواوري : پيکدو

پيکادو ترکيبي‌ از بتن و ديگر مصالح است که در تمام ساختمان به کار رفته. پيکادو در اين بنا يا ترکيبي‌ از آجرهاي قرمز رنگ -براي انعکاس صدا- با سنگ‌هاي قرمز آتشفشاني از چين – براي جذب صدا- است. پيکادو روشي‌ نواورنه است که فرناندو منيس آن را به صورت ترکيب بتن با مصالح ديگر و سپس خورد کردن آن اجرا کرده است. علاوه بر داشتن بافتي خشن پيکادو امکان به وجود آوردن فضايي کاملا اکستيک را فراهم مي‌کند. اولين باري که فرناندو منيس از اين روش در ساختمان استفاده کرد در ساله ۲۰۰۵ در ساختمان هنر و کنگرهٔ ماگما در تنريف بود که شامل ترکيبي‌ از بتن و سنگ‌هاي آتشفشاني جزيره ميشد. اين تکنيک در ساختمان جردانکي به وسيلهٔ مؤسسات تحقيقات ساختمان از اسپانيا و لهستان آزمايش شده و داراي مجوز مي‌باشد. آجر قرمز تقريبا در نماي خارجي تمام بناهاي ساختماني در اين شهر به کار گرفته شده و استفاده از آن‌ در جردانکي تعامل و ادغام معماري منيس با مصالح سنتي‌ و برگرداني‌ به ميراث فرهنگي شهر است

سيستم اکستيک
 

تعريف فضاي داخلي‌ سالن اوديتوريوم و نحوه شکل‌گيري آن‌ هميشه وابسته است به تعاريف اکستيک تا سرانجام به شکل نهايي خود برسد. انعطاف پذيري بتن به طراح، امکان استفاده مختلف از آن‌ را در سالن کنسرت ميدهد. به طوري که با کنترل احجام مختلف و تطابق آن با شکل کلي‌ امکان کنترل امواج صوتي به وجود مي‌‌آيد. به علاوه، رفتار سطوح شکستهٔ‌ ترکيب آجر و بتن امکان نوعي پخشايش صوتي را ميدهد که دستيابي به آن‌ با مواد ديگر بسيار دشوار است

قسمتهاي متحرک سالن، فضايي به مساحت ۸۰ تا ۱۴۰ متر مربع و وزني معادله ۱۱ تا ۲۰ تن -بسته به اندازهٔ قطعه- را به خود اختصاص داده‌اند. هر قطعه به تنهايي‌ ميتواند بين ۳ تا ۵ متر در ارتفاع جابجا شود، تغيير ارتفاع و حجم فضاي داخل سالن از ۸۲۰۰ متر مکعب با طنين زمانيه ۱.۸۵ ثانيه قابل کاهش به ۶۸۰۰ متر مکعب با طنين زمانيه ۱.۳۵ ثانيه مي‌باشد. با افزودن لايه الحاقيه جذب صدا مي‌توان به زمان طنين ۱.۲ ثانيه -که دربرگيرندهٔ طيف کامل صوتي مورد نيز- است دست پيدا کرد: ۱.۸۵ ثانيه براي سمفوني، ۱.۶ ثانيه براي اپرا و ۱.۲ ثانيه براي تئاتر

اطلاعات تکنيکي

مکان: تورون، لهستان

تاريخ: ۲۰۰۸ مسابقه، ۲۰۱۱ طراحي، ۲۰۱۵ ساخت و اجرا

کاربري: فرهنگي‌

مساحت زمين: ۴۶،۹۷۱ متر مربع

سطح اشغال: ۲۱،۸۳۷ متر مربع

هزينه: ۵۱،۰۲۵،۷۳۱ يورو

سازه: بتونه مسلّح و فولاد

مساله: بتن و آجر قرمز بازيافتي

اعتبار بنا

معمار: فرناندو منيس

همکاران معمار: کارولينا ميسيک، خوام کسنير، جوير اسپيلز

همکاران در فاز طراحي از اسپانيا: خوزه آنتونيو فرانکو (سازه) ، خوزه لويس تميو (تجهيزات) ، پدرو کردا (اکستيک)

همکاران در فاز طراحي از لهستان:  جکک لنارت (معمار ناظر) ، توماس پولاجو (سازه)



پیمایش به بالا