مدير گالري گلستان معتقد است که گالريدار حرفه اي بايد هنرشناس باشد و با جلب اعتماد مردم براي خريد آثار هنري بر اعتبار گالري خود بيفزايد.
مدير گالري گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حرفه گالري داري و هدفي که در طول ۳۰ سال گذشته در اين حرفه دنبال کرده است، گفت: يکي از اهداف من از ابتداي کار گالري داري کشف استعدادها و حمايت از هنرمندان جوان بوده است چراکه معتقدم هنرمندان پيشکسوت شهرت لازم را دارند و کارهاي خود را هم انجام داده اند و اين جوانان هستند که نياز به حمايت دارند. فکر مي کنم بعد از گذشت ۳۰ سال در رسيدن به اين هدف موفق بوده ام به طوري که اگر شما ۵۰ نقاش جوان موفق را بخواهيد نام ببريد، فکر مي کنم از اين تعداد حدود ۳۵ نفر از سوي گالري گلستان معرفي شده اند و من از اين نتيجه راضي و خوشحالم.
وي که از قديمي ترين گالري داران فعال تهران است درباره معيارش براي آويختن آثار هنري روي ديوار گالري گلستان بيان کرد: معيار من براي برگزاري نمايشگاه هاي انفرادي بايد بگويم که سليقه شخصي خودم است يعني بايد از آثار خوشم بيايد. محال است که کاري را دوست نداشته باشم و آن را به ديوار گالري بزنم. البته در نمايشگاه هاي گروهي براي ايجاد تنوع بيشتر، سليقه ديگران را هم درنظر مي گيرم.
گلستان درباره موضوع فروش آثار و اهميت آن براي برگزاري يک نمايشگاه در گالري گلستان اظهار کرد: اصلاً به فروش آثار فکر نمي کنم ولي بيشتر اوقات به طور ناخودآگاه سليقه ام به سليقه مردم نزديک است بنابراين از فروش آثارمان دراين گالري بسيار راضي هستيم. به ويژه در ۶ ماه اخير فروش خوبي را در نمايشگاه هايمان داشته ايم که شايد به دليل احساس آرامش بيشتر مردم در دولت يازدهم باشد.
اين گالري دار درباره تعامل گالري داران با دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد يادآور شد: در حال حاضر آنها به ما کاري ندارند و ما هم به اين نکته توجه داريم که همه جوانب را بسنجيم و آن چه را که نبايد روي ديوار نبريم.
گلستان درباره اقتصاد گالري داري در ايران بيان کرد: اقتصاد گالري داري بستگي به گالري دار و انتخاب هايش دارد. به طور مثال من از راه گالري داري به خوبي دارم زندگي مي کنم بنابراين اگر کسي حرفه گالري داري را به خوبي بلد باشد و بتواند اعتماد مردم را جلب کند بوسيله اين اعتماد داراي اعتبار خواهد شد و مردم از اين گالري خريد مي کنند. مردم بايد به اين اعتماد برسند که گالريدار تاجر نيست و قصد ندارد اثر بي ارزشي را به آنها بفروشد بلکه خريداران بايد به اين اعتماد برسند که قصد گالريدار فروش يک اثر هنري ارزشمند به خريدار است.
گلستان درباره موفقيت گالري داري در ايران و روند رو به رشد گالري ها بيان کرد: همه گالري هاي داير شده در ايران اين موفقيت را در حرفه گالري داري ندارند. مجوزهاي تاسيس گالري به طور مرتب صادر مي شود که من از بابت افزايش گالري ها خوشحالم اما بسياري از آنها به حرفه گالري داري آشنا نيستند، بسياري از آنها حق هنرمند را پرداخت نمي کنند و بسياري هم زرنگ بازي هاي بسيار زشتي دارند.
ارشاد به شرايط فردي که ميخواهد گالريدار شود بيشتر توجه کند
اين مترجم ادبي تأکيد کرد: وزارت ارشاد به مکان داير شدن گالري مجوز مي دهد اما به کسي که قرار است گالري دار باشد، اهميتي نمي دهد و مهم نيست که اين گالري دار چه اندازه به اخلاق حرفه اي گالري داري آشناست.
گلستان درباره ويژگي هايي که يک گالري دار بايد داشته باشد، اظهار کرد: گالري داري ياد گرفتني نيست. يک گالري دار بايد هنر را بشناسد و سواد لازم را در اين زمينه داشته باشد و همچنين به فرهنگ گالري داري آشنا باشد.
وي ادامه داد: اگر ۲۰۰ گالري مجوز رسمي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي فعاليت دارند، به جرأت مي توان گفت که فقط حدود ۳۰ گالري دار سواد اين حرفه و آشنايي به هنر روز دنيا را دارند.
گلستان در پايان درباره برگزاري آرتفر هم گفت: خبري درباره برگزاري آرتفر ندارم. با اين حال اگر قرار باشد اين آرتفر برگزار شود، هم موضوع مديريت آن بسيار مهم است و هم اين که قرار است چه گالري هايي در اين آرتفر مشارکت کنند تا مشخص شود چه اندازه سليقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در انتخاب گالري ها حاکم است.
