عليرضا سميع‌ آذر در غرفه ايلنا: نگران ارسال گنجينه به آلمان و ايتاليا هستم/ فقط مي‌توانيم دعا کنيم تا ختم به خير شود

نگران ارسال گنجينه به آلمان و ايتاليا هستم/ فقط مي‌توانيم دعا کنيم تا ختم به خير شودبه گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا؛ عليرضا سميع‌ آذر (مدير حراج تهران) در حاشيه بازديد از غرفه خبرگزاري ايلنا در بيست و دومين دوره نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات؛ با اشاره به انتقال آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر به آلمان و ايتاليا اظهار کرد: من هم مانند جامعه هنري نگراني‌هاي زيادي نسبت به اين پروژه دارم و در مجموع مطمئن نيستم که دستاوردهاي اين پروژه بيش از نتايج منفي آن باشد.

او با بيان اينکه در جريان جزئيات اين پروژه قرار ندارد، ادامه داد: تا جايي که از طريق رسانه‌ها اطلاع دارم اين پروژه مراحل اوليه ازجمله عقد قرارداد و اعلام‌هاي عمومي آن در خارج و داخل کشور صورت گرفته و مانند تيري است که از کمان خارج شده و تنها کاري که در حال حاضر مي‌توانيم انجام دهيم اين است که منتظر بمانيم و دعا کنيم تا ختم به خير شود.

مدير حراج بزرگ تهران افزود: اينکه ما آثارمان را در تعداد کم و در بلندمدت به موزه‌هاي معتبر دنيا امانت دهيم بسيار امر صحيحي است و سال‌هاست که انجام مي‌شود و در زماني که مديريت موزه را برعهده داشتم 16 مورد امانت‌سپاري داشتيم و آثار موزه را به نمايشگاه‌هاي مهم دنيا ارسال کرديم و اين بسيار خوب است که ما هم در رويدادهاي هنري دنيا مشارکت داشتيم.

سميع آذر با اشاره به نمايشگاه بزرگ سورئاليست‌ها خاطرنشان کرد: اين نمايشگاه در سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان برگزار شد و دو اثر از موزه هنرهاي معاصر همراه اين نمايشگاه بود و آثار ما به عنوان کشوري خارج از دنياي غرب در کنار مهمترين آثار موزه‌هاي آمريکا و اروپا به نمايش درآمد و اين بسيار غرورانگيز بود البته اين فرصت در نمايشگاه‌هايي از آثار هنرمنداني چون اندي وارهول، فرانسيس بيکن و … بوجود آمده بود.

او با بيان اينکه مي‌توانست اين روند ادامه پيدا کند، گفت: معتقدم نمايش تعداد بسياري از آثار که از مهمترين آثار ما نيز است در يک نمايشگاه ايده‌اي فاقد خلاقيت است و قطعا شانس نمايش بعدي آثار را به صورت انفرادي کم مي‌کند چراکه اين آثار ديگر آثار ديده نشده نيستند.

سميع آذر تصريح کرد: به هر حال اين تصميمي است که گرفته شده و نمي‌دانم چه مقدار براساس کار کارشناسي بوده البته به صداقت و حسن نيت مسئولان ايمان دارم و مطمئنم براساس خير و صلاح اين کار صورت گرفته و اينکه در نهايت نتايج اين اقدام چقدر مثبت مي‌تواند باشد جاي بحث دارد.

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره شائبه‌هايي که درباره حراج تهران وجود دارد، گفت: هر حراج آثار هنري که برگزار مي‌شود در وهله اول سعي دارد تا از بهترين آثار براي ارائه در حراج استفاده کند و موفقيت يک حراج متضمن گردآوري آثار خوبي است که در دسترس مجموعه‌داران و خريداران نيست و آنها مجبورند براي خريداري آنها در حراجي‌ها شرکت کنند و آن اثر را به يک قيمت بالاتر در يک مزايده خريداري کنند بنابراين وقتي يک اثر خوب را پيدا کنيم ما به سراغ آن مي‌رويم و اگر حراج تهران موفقيتي داشته در گروي اين بوده که ما آثاري را پيدا کرديم که شايد خريداران نمي‌توانستند آنها را پيدا کنند و اگر اثر خوبي بوده و ما به سراغ آن نرفتيم بسيار حيرت‌انگيز است.

او با بيان اينکه ما آثاري که مطئن نيستيم در حراج موفق باشند را وارد اين چرخه نمي‌کنيم، گفت: افرادي هستند که تعريف درستي از حراج ندارند و تصور مي‌کنند که حراج مجموعه‌اي است از آثاري که ما آنها را بدون هيچ ارزيابي انتخاب کرديم و عده‌اي نيز مجبورند آنها را خريداري کنند. چنين راهبردي در هيچ جاي دنيا متداول نيست. مارکت هنر با اقبال زياد مواجه شده و ما سعي مي‌کنيم اين آثار کمياب را پيدا کنيم و در حراج ارايه کنيم.

او در پاسخ به اين سوال که آيا حراج مارکت را به يک سمت و سوي مشخص و مورد نظر خود سوق مي‌دهد، گفت: حراج‌ها در نقطه پايان معرفي آثار و هنرمندان قرار دارند و نه در نقطه آغاز و کساني که شروع کننده و معرف هنرمندان هستند و چهره‌هايي را کشف مي‌کنند گالري‌ها و موزه‌ها هستند و درنهايت هنرمنداني که کرارا در گالري‌ها مطرح شدند و مارکت خوبي پيدا کردند در حراج شرکت مي‌کنند و اصلا اينگونه نيست که هنرمندي کار خود را با حراج آغاز کند و پس از آن وارد گالري‌ها شود. حراج در حقيقت يک صحنه رقابت است.

او با اشاره به اينکه حراج محلي براي شناسايي هنرمندان کشف شده است، اظهار کرد: اين هنرمندان کساني هستند که مجموعه‌داران به دنبال آثار آنان هستند و به دليل کميابي بايد در يک مزايده و با قيمت بالاتر آن آثار را خريداري کنند. ما مي‌دانيم کدام هنرمندان در گالري‌هاي تهران موفق بودند و به عنوان چهره‌هاي شناخته شده تثبيت شده هستند و ما تنها ده درصد افراد را به اين صورت معرفي کرديم البته اين افراد نمايشگاه‌هاي موفقي داشتند.

مدير حراج تهران با بيان اينکه قيمت آثار هنري در حال افزايش است؛ گفت: آثار هنري توسط برخي افراد در گذشته با قيمت اندکي خريداري شده و امروز توسط کلکسيونر به قيمت بسيار بالاتري به فروش مي‌رسد و اگر هنرمند آن اثر در قيد حيات باشد قطعا امروز اثرش را مي‌تواند به همان قيمت بالاتر به فروش برساند و اين سودي نيست که فقط در جيب مجموعه‌دار برود البته مجموعه‌دار نيز مطمئن نبوده که اين کار به اين قيمت مي‌رسد و از هنرمندان زيادي آثاري با قيمت ارزان خريداري شده اما تنها بعضي از آثار افزايش قيمت دارند. اين مسئله در همه جاي دنيا متداول است و عده‌اي هستند که آثاري را خريداري مي‌کنند و سالها صبر مي‌کنند و بعد آن را به قيمت بالايي مي‌فروشند حضور اين افراد متضمن شکوفايي اقتصاد هنر است.

او ادامه داد: مسئله‌اي که باعث خوشحالي‌ست اين است که اين افراد به جاي ملک و زمين؛ اثر هنري خريده‌اند و هنر به يمن خريد اين افراد افزايش پيدا کرده است و از سود آن هم هنرمند و هم خريداران بهره‌مند مي‌شوند و ما نمي‌توانيم بگوييم کسي اثر هنري را نخرد تا سودي نبرد و انتظار داشته باشيم که اقتصاد هنر پيشرفت کند.

سميع آذر درباره احتمال حضورش در مجموعه دولت با روي کار آمدن آقاي صالحي اميري گفت: نمي‌خواهم به کار دولتي بازگردم.

او درباره عملکرد موزه هنرهاي معاصر پس از اتمام مديريت خود در آن گفت: قدرداني مي‌کنم از تمام زحماتي که مديران موزه بخصوص مدير فعلي آن انجام داده چراکه کارهاي بسيار ارزشمندي انجام شده و من که خود در گذشته متصدي چنين امري بودم مي‌دانم که نگهداري موزه نيازمند همت تلاش و ممارست فراوان است و زبان قدرشناسي کم و انتقاد بسيار است بنابراين هميشه قدردان هستم.

او درباره مرمت آثار گنجينه نيز خاطرنشان کرد: تا زماني که من در موزه مسئول بودم آثار هنري به شکل نگران‌کننده‌اي آسيب نديده بودند چراکه شرايط آب و هوايي تهران براي نگهداري آثار هنري مساعد است و با بودجه نه چندان قابل توجهي هر از چندگاهي مرمت مي‌شند البته بايد رسيدگي‌ها بيشتر باشد چراکه اينها ثروت ملي ما هستند و اگر امانت‌سپاري صورت بگيرد فرصت خوبي براي مرمت آثار است اما نگراني عمده ما بيشتر براي ميراث فرهنگي و آثار باستانشناسي ماست.

پیمایش به بالا