به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، هنرمندان ايراني معتقدند هنر نوگراي ايران اگرچه از مدرنيسم غربي الگو گرفته اما ماهيتا با آن فرق دارد. در واقع هر گرايش نو و واکنش در برابر آن در متن زندگي فرهنگي ايرانيان و تناقضهاي خود معنا پيدا ميکند.
هنرمندان نوگراي ايران برخلاف مدرنيسمهاي غربي هيچگاه به گفتگوي متقابل هنر نپرداختند، به اين معنا که اگر کسي در کارش به نتيجهاي رسيده، ديگري نخواسته يا نتوانسته آن نتيجه را در تجربهي خويش کامل کند. به همين سبب در تاريخ 50 سالهي هنر نوين ايران حتي يک مکتب يا يک جريان پيوسته به وجود نيامده است.
نمايشگاه «سي مجسمه، سي مجسمهساز» سعي دارد بخشي از دستاوردهاي سه نسل متفاوت از مجسمهسازان نوگراي ايراني را درکنار هم به نمايش بگذارد.
قدرتالله عاقلي درباره نمايشگاه سي مجسمه سي مجسمهساز ميگويد: در کنار کارهاي حرفهاي خود نگاه پژوهشي نسبت به تاريخ مجسمهسازي ايران هميشه داشتهام و بخش عمده آن در سايت ايران مجسمه قرار داده شده است.
او با بيان اينکه در گذشته نيز نمايشگاهي با همين مضمون با حضور 60 هنرمند در خانه هنرمندان برگزار کرديم، خاطرنشان ميکند: امروز نيز فرصتي با همکاري گالري ثالث پيش آمد تا بتوانيم در حد امکانات گالري نگاهي داشته باشيم به آثار مجسمهسازي مدرن و معاصر ايران.
اين مجسمهساز ميگويد: بهطور ميانگين از هر نسل ده اثر در اين نمايشگاه وجود دارد و سعي داريم روندي را که نزديک به 60 سال است در هنر مدرن ايران ارائه ميشود، نشان دهيم. در اين نمايشگاه سعي شده براي جلوگيري از فراموشي، هنرمنداني که پايهگذار هنر معاصر بودند را در کنار نسل مياني و نسل جوان اين هنر نشان دهيم.
او در پاسخ به اين سوال که آيا اين نمايشگاه روند تاريخي مجسمهسازي مدرن را نمايش گذاشته است، ميگويد: از آنجا که پژوهش علمي خاصي در اين نمايشگاه صورت نگرفته تنها قصد ما يادآوري و گذري بر مجسمهسازي 50 سال اخير ايران است. هنرمنداني که در اين نمايشگاه براساس همکاري که از گذشته با هم داشتيم که خوشقول و فعال بودهاند؛ براي اين نمايشگاه انتخاب شده است.
حسين پاکدل که به بازديد از اين نمايشگاه آمده بود؛ نيز درباره موضوع هنرهاي تجسمي ميگويد: ما با هنرهاي تجسمي زندگي ميکنيم و طبيعتا زيباييشناسي را ميتوان در گالريها ديد.
او چنين آرزو دارد: اميدوارم روزي اين زيباييشناسيها در سطح شهر، ميادين، ديوارهاي شهر تکثير شود و باعث شود تا مردم با هنرمندان به نامي که آثار زيبايي خلق ميکنند آشنا شوند.
اين هنرمند با بيان اينکه اين روزها هنر در گالريها خلاصه شده، معتقد است: متاسفانه آثار نازيبايي را در سطح شهر ميبينيم و مجسمههايي که از لحاظ زيباييشناسي نمونه هستند از سطح شهر ناپديد ميشود همچنين نقاشيهاي ديواري در شهر ميتواند بسيار زيبا باشد چراکه ما هنرمندان صاحبنامي در اين زمينه داريم.
پاکدل با تاکيد به اينکه اين آثار باعث ميشود چشم ما به ديدن زيبايي عادت کند، ميگويد: هنرهاي تجسمي آدمي را به رنگانديشي واميدارد.
او گالريها را يکي از مجاري معرفي هنرمندان به جامعه دانسته و ميافزايد: اگر هنرمندان را ميشناسيم از طريق حضور آنها در گالريهاست چراکه باعث ميشود با هنرمندان درباره آثارشان گفتگو شده همچنين آثارشان به نقد گذاشته شود و هر کدام از اينها منشا تحولات فکري است.
نمايشگاه سي مجسمه سي مجسمه ساز تا 30 شهريورماه در گالري ثالث به آدرس خيابان کريمخان زند، بين ايرانشهر و ماهشهر شماره 148 ميزبان علاقهمندان است.
![]()
