به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران؛ اختتاميه دومين جشنواره «دايره خلاق» عصر روز پنجشنبه 29 بهمن ماه با حضور احمد مسجد جامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران، دکتر سيد محمد جواد شوشتري مشاور عالي شهردار تهران و مدير کل دفتر شهردار، دکتر عيسي عليزاده مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران، مهندس ملکي شهردار منطقه دوازده، مهندس مختاري مشاور عالي رييس سازمان زيباسازي شهر تهران، دکتر تکميل همايون، دکتر حبيبي و اساتيد و هنرمندان در گالري پرديس ملت برگزار شد و اين جشنواره برگزيدگان خود را شناخت.
آثار برگزيده را بايد در سطح شهر ببينيم
در ابتداي مراسم دکتر عليزاده مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، پيرامون اهميت برگزاري جشنواره دايره خلاق گفت: ما پس از برگزاري دور اول جشنواره واقعا به اهميت آن پي برديم و براي دور دوم شوراي سياستگذاري که براي اين جشنوراه انتخاب کرده بوديم پيشنهاد داد تا با محوريتي خاص فراخوان دور دوم را اعلام کنيم و با توجه به تاکيداتي که شهردار تهران دارند، پيشنهاد شد منطقه دوازده و اين بافت تاريخي را به عنوان محور اين جشنواره قرار بدهيم. هر چند همين الان هم سازمان زيباسازي در منطقه دوازده حضور خوبي دارد و همکاري خوبي ميان شهرداري منطقه دوازده با سازمان زيباسازي بر قرار است.
وي در ادامه گفت: تفاوتهاي ديگري که دومين جشنواره «دايره خلاق» با دور پيشين داشت، اين بود که بر عکس دور قبل که تنها طراحي نشيمنگاه فراخوان شده بود، يک پک مبلمان شهري را محور قرار داديم مثل طراحي سطل زباله، تير چراغ برق، نشيمنگاه و کليه عناصر شهري ديگر.
دکتر عليزاده همچنين درباره پيشنهاداتي که براي دور بعدي اين جشنوراه تا به حال رسيده نيز گفت: علاوه بر رصدي که تا به حال بر رشد کيفي و کمي جشنواره داشتيم از حالا براي دور بعد نيز پيشنهاداتي رسيده که البته بايد هر کدام از اين پيشنهادها بررسي شود. مثلا پيشنهاد شده جشنواره بينالمللي برگزار شود که نياز به بررسي دارد و يا اينکه جشنواره گردشي در کلانشهرها برگزار شود و يا دور بعد طرحها مختص طراحي مبلمان شهري براي کمتوانان و يا کودکان باشد که همه اين موارد و ديگر مسائل را بايد شوراي سياستگذاري بررسي کند.
وي ادامه داد: به نظر يکي از اتفاقات خوب اين دوره برگزاري بررسي نشستهاي تخصصي بود که درپرديس ملت برگزار شد و صاحب نظران به طرح موضوع پرداختند.
رئيس سازمان زيباسازي در پايان گفت: خواهشي که از شوراي اسلامي شهر تهران و مشاور عالي شهردار تهران، جناب مهندس شوشتري دارم اين است که زمينهاي فراهم کنند تا اين آثار در سطح شهر به نمايش درآيد و بتوانيم آثار برگزيده را در سطح شهر ببينيم.
هنر شهري هنر جديدي در ايران است
در ادامه اين مراسم احمد مسجد جامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: يکي از نسبتهاي مدني در شهر شکل هنر جمعي است. در همه تمدنها و فرهنگها اين مبلمان شهري که آن روزگار وسايلي بود که در شهرها ايجاد ميشد و حتي تا امروز نشانههايي از آن در تاريخ تمدنها باقي مانده، ديده ميشود. ايران کشوري است که تمدني پيوسته با سابقهاي هزاران ساله دارد. ما اين مبلمان را در دورههاي مختلف تمدني ايران شاهد هستيم هر چند اين هنر ترکيبي بوده و از مصر و چين و يونان و… در دورههايي وام گرفته اما ترکيب و روح اين هنرها، ايراني است.
وي ادامه داد: رنگ فيروزهاي که در حال حاضر يک نمادي از ايراني بودن است و در کاشيکاريها به کار ميرود ريشهاش در ايران نيست اما الان ديگر با ايران بيشتر اين رنگ فهم ميشود تا کشور و فرهنگ مبدا آن. اين را شما در همه هنرها ميبينيد که روح ايراني را به هر هنر وارداتي ميدمند.
وي در بخش بعدي سخنانش با اشاره به جشنواره «دايره خلاق» گفت: در هنر مبلمان شهري هم ما بايد شاهد همين وضعيت باشيم. امروزه البته هنر، خصوصا هنر شهري پيچيدهتر شده است و يک فضاي بين رشتهاي است. هنر شهري يک پا در معماري دارد و يک پا در جامعهشناسي، زيباييشناسي و… ضمن اينکه هنرمندش بايد به محيط اطراف، اشراف داشته باشد. حالا شما توجه داشته باشيد که هنر شهري هنر جديدي در ايران است.
مسجد جامعي ادامه داد: ما وقتي داشتيم چشمانداز ايران در سال 1404 را تدوين ميکرديم در بخش هنر نگرش اين بود که حرف اول را 15 سال بعد در منطقه بزنيم. خب همين الان هم در هنرهاي تجسمي گرانترين آثار متعلق به ايران است يا در سينما جلوتر هستيم. فقط در سريالسازي ترکيه از ما جلو افتاده است. در رشته هنر شهري البته ما تازه کار هستيم اما ظرفيت اينکه حرف اول منطقه را بزنيم و به سرعت پيشرفت کنيم را داريم.
وي با بيان اينکه ما الان نياز به شهرهاي فرهنگي داريم که نسبتي با انسان برقرار کنند، گفت: اين نسبتي که شهرها بايد با انسان در شهرهاي فرهنگي برقرار کنند، نسبت برقرار کردن با يک انسان مطلق و فرضي نيست. بلکه نسبت بايد با انسانهايي برقرار کنند که به راستي در اين شهر زندگي ميکنند.
وي همچنين با اشاره به اينکه بايد تلاش کنيم به شهر دوستدار کودک و شهري مناسب رفت و آمد کهنسالان تبديل شويم ادامه داد: همچنين بايد در نظر بگيريم در طرحهايي که براي شهر داريم روح همگرايي ايجاد کنيم. خصوصا در مناطق تاريخي شهر که از اساس بر پايه همگرايي و چند صدايي طراحي شده بودند و زندگي مردم در اين مناطق بر همين اساس بود بايد شاهد طرحهايي باشيم که علاوه بر اينکه در ذاتش خلاقيت دارد اما ذات و روح ايراني که خواهان گفتگوست را داشته باشد و وجدت بين مردم را تقويت کند.
وي در پايان با قدرداني از تلاش سازمان زيباسازي شهر تهران در برپايي اين جشنواره گفت: اميدوارم شاهد استفاده از اين ظرفيتها در تمام نقاط شهر باشيم چرا که هر منطقه شهر تهران اين استعداد را دارد که مبلمان خاص آن تهيه شود.
طرحهاي جشنواره دايره خلاق به توليد انبوه برسد
دکتر سيدمحمدجواد شوشتري مشاور عالي شهردار تهران در ادامه مراسم اختتاميه دومين جشنواره «دايره خلاق» با اشاره به جوانگرايي که در سازمان زيباسازي وجود دارد گفت: حرکتي که سازمان زيباسازي در جوانگرايي آغاز کرده است و الان با نزديک به سه هزار جوان در ارتباط است را خوشبختانه ديگر بخشهاي شهرداري هم با جديت دنبال ميکنند. در سازمان بوستانها اين حرکت آغاز شده و در شرکت توسعه فضاي فرهنگي هم ايجاد شده است. اگر بخواهيم بگوييم در حاشيه شهرداري جوانگرايي چقدر رشد داشته بايد اشاره کنم که الان مثلا عمده فضاهاي ساخت و سازي شهر توسط دانشجويان صنعتي شريف انجام ميشود.
شوشتري در ادامه گفت: در واقع ميخواهم بگويم اين نگاه به جوانگرايي در شهرداري ريشه دوانده است. شايد اين نگاه را خيلي تبليغ نکنيم ولي سمت و سوي نگاه شهرداري به اين سمت است و در همين زمينه دست استمداد به سمت شوراي شهر هم داريم چون برخي موانع بايد هموار شود.
وي ادامه داد: آن کاري که ما بايد انجام دهيم و همين جا از آقاي ملکي شهردار منطقه دوازده ميخواهم انجام دهند اين است که اين طرحها به توليد انبوه برسد وگرنه برگزاري اين جشنواره فايدهاي ندارد. بايد تلاش کنيم اين جشنواره زايش پيدا کند و کارها در شهر ديده شود. اما موانعي هم وجود دارد. مثل اينکه ما مستقيم با جوانها که طراحان اصلي هستند نميتوانيم قرار داد ببنديم چون بايد با شرکتها قرارداد، داشته باشيم و اين جوانها دانشجو هستند و شرکتي ندارند و اگر شرکتي هم داشته باشند کم تجربه هستند و نميتوانند در مناقصه برنده شوند و همين ميشود که شرکتهاي پيمانکاري، کارها را ميگيرند اما طراحان اصلي ميشوند همين جوانها.
وي در ادامه سخنانش از سازمان زيباسازي خواست نمونههاي ديگري از طرح هاي برگزيده را در فضاهاي پر رفت و آمد شهر به نمايش بگذارد و در اين باره گفت: اين کارها را بايد در جلوي ديد مردم گذاشت و امسال بهار بهترين فرصت است.
شوشتري در پايان خواستار اين شد که در دورههاي بعد در هيات داوري نيز از جوانها سود برده شود.
اجراي موسيقي در ادامه برنامه برگزار شد تا پس از آن نوبت به صحبتهاي کوتاه دبير جشنواره، مازيار رضايي برسد که با بيان نکاتي درباره روند داوري بگويد: ما سه دوره هيئت داوران داشتيم که در مرحله آخر داوران بايد از بين 15 اثر سه اثر را انتخاب مي کردند که در نهايت تصميم گرفتند بر مبناي بهترين طراحي بر مبناي رفتار، بهترين طراحي بر مبناي خلاقيت و بهترين طراحي به سبب اجرايي بودن از هر کدام يک نمونه را انتخاب کنند.
پس از سخنان دبير جشنواره مدعوين براي اهداي لوح و تنديس 15 اثري که کارشان به مرحله ساخت رسيد و کمک هزينه ساخت آثارشان را دريافت کردند، فرا خوانده شدند. پيش از آن رضا اميني لوح تقديري به پاس ساخت تنها فيلمي که براي اين جشنواره با عنوان "نيمکت" ساخته شد را دريافت کرد.
طراحاني که آثارشان به مرحله نهايي داوري راه يافت عبارت بودند از مريم يونسيراد، سارا طراوتي، عماد ارغند، صدف بهمن دوست، مسلم اميري پريان، سميه عباسي، آنا باطبي، نويد بهراني، مصطفي آروند، حسين رياحي، مرتضي فقيهي، نيما نورائي، بهزاد سليماني، امير محمد دلوئي (به نمايندگي از گروه) دکتر امير اکبري.
در پايان مراسم سه برگزيده نهايي نيز به شرح زير معرفي شدند و جايزه نقدي خود را به همراه تنديس جشنواره دريافت کردند:
بهترين ايده خلاق به سبب بهترين طراحي براي رفتار به اثر مصطفي آروند
بهترين ايده به سبب خلاقانه ترين ايده به اثر سميه عباسي
بهترين ايده خلاق به سبب اجرايي ترين ايده به آنا باطبي
