به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، موزهي فرش ايران که پس از 38 سال ساماندهي شده و در اين پروژهاش موکتهاي کف تالارها تعويض، سقفها شستوشو و مخازن موزه ساماندهي شدهاند، اما رئيس جديد موزه که کمتر از 15 روز است کارش را آغاز کرده، پس از بررسي اجمالي از وضعيت تنها موزه تخصصي فرش در دنيا، به نظر از وضعيت کنوني آن تا امروز گلايه دارد.
«سيد عبدالمجيد شريفزاده»، رئيس موزه فرش ايران که شب پنجشنبه (8 بهمن) در مراسم «افتتاح موزه فرش بعد از انجام طرح بهسازي و بازسازي بخشهايي از موزه» سخن ميگفت، مهمترين فعاليتهاي يک موزه را معرفي، آموزش و پژوهش دانست و افزود: هرچند بايد موزهي فرش در سطح ملي و بينالمللي ارتقا پيدا کرده باشد، اما متاسفانه هنوز پس از سالها در ابتداي معرفي «موزهي ملي فرش ايران» هستيم.
او تاکيد کرد: موزهي ملي فرش ايران نه بروشور دارد، نه کاتالوگ، نه کتاب، حتي امکاني براي نمايش فيلم و سايتي براي معرفي خود ندارد. غمانگيزتر از آن بسياري نميدانند «موزه ملي فرش ايران» کجاست و حتي اگر بخواهيم آدرس «موزهي ملي فرش ايران» را بدهيم، بايد بگوئيم «فاطمي، روبهروي تعاوني سپه»! اين موزه نه سردر دارد و نه چيزي. آن پشت درختها پنهان شده و ما خفتهايم.
وي با اشاره به مطرح شدن صحبتهايي مبني بر اينکه موزهي ملي فرش «انبار فرش» است، اظهار کرد: هرچند اين کلمات تاسفبرانگيزند، اما واقعيت همين است و هنوز اين موزه جايگاه خود را نفهميده است.
او از مهمترين وظايف يک موزه را برگزاري کلاسهاي تخصصي، فعاليتها و بحثهاي نگهداري علمي از آثار دانست و افزود: نمايش مناسب آثار، حفاظت، مرمت و برپايي کنفرانسهاي بينالمللي جزو وظايف ماست، اما هيچکدام از آنها در شرايط کنوني شدني نيستند.
شريفزاده نخستين نکتهاي که موزه ملي فرش ايران با آن روبهرو است را فاقد اعتبار بودن اين موزه دانست و گفت: اين مشکل بسياري از موزههاي دنياست، در واقع يکي از مهمترين دغدغههاي سازمان بينالمللي اداره کردن موزههاست که هنوز در بسياري از موزهها به راهکار مناسبي در اين زمينه نرسيدهاند.
رئيس موزه ملي فرش ايران با ابراز اميدواري از انجام همهي اين اقدامات در موزهي ملي فرش ايران، گفت: خوشبختانه بنابر مصوبه امضا شده، مهمترين فعاليت و قدم براي اداره کل موزهها و به خصوص موزه ملي فرش ايران انجام شد و احکامي از سوي معاون رئيس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي براي شکلگيري هيات امناي موزه فرش ايران صورت گرفت.
وي با اشاره به افتتاح اين موزه در 22 بهمن 1356 از ساماندهي بخشهايي از اين موزه پس از 38 سال خبر داد و افزود: براي نخستينبار است که نوسازيهايي در ابن موزه صورت گرفته که از جمله آن ميتوان به تعويض موکتهاي آن اشاره کرد، اميدوارم در سال 1396، چهلمين سال افتتاح اين موزه را جشن بگيريم.
او همچنين خطاب به مديرکل ميراث فرهنگي استان تهران، اظهار اميدواري کرد تا وي «موزه ملي فرش ايران» را به عنوان موزه «درجه يک» تلقي کند و بيان کرد: اين موزه بايد يک موزه ملي باشد، نه محلي و منطقهاي؛ چون هيچ موزهاي در ايران هنوز چنين جنبه تخصصي به خود نگرفته است، بنابراين تخصصيترين و مليترين و شناختهشده تري موزه ملي در سطح دنيا ميتواند باشد، همانطور که هنوز از بسياري از نقاط دنيا براي ديدن اين هويت ايراني به اين موزه ميآيند.
به اعتقاد رئيس موزه ملي فرش ايران، قبل از اينکه ايران را با نفت آن بشناسند با فرش آن شناختهاند .
وي سپس از همه کساني که به ديدن موزه ميآيند خواست تا موزه ملي فرش ايران را در شأن اين موزه ببينند و به آن توجه کنند.
شريفزاده همچنين از برگزاري نخستين جلسهي اعضاي هيات امناي اين موزه پس از پايان جلسهي افتتاحيه در پنجشنبه شب به مديريت «بهمن نامورمطلق»، معاون صنايعدستي سازمان ميراث فرهنگي، «رجبعلي خسروآبادي»، مديرکل ميراث فرهنگي استان تهران، «محمدرضا کارگر»، مديرکل اداره موزهها، «عربزاده»، «محمد حقاني»، عضو شوراي شهر تهران، شهردار منطقه 6 و چند تن از اساتيد برجسته فرش ايران خبر داد.
وضعيت کنوني موزه فرش ايران قابل دفاع نيست
رجبعلي خسروآبادي، مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز در سخناني گفت: من نيز مانند رئيس موزه ملي فرش ايران اعتقاد دارم که اين موزه در جايگاه خود نيست، اما دلايل من بيشتر از رييس اين موزه است و مهمترين آن، اين است که ما بينش درستي در بحث موزه ملي فرش نداريم. موزه اگر ملي است، بايد کل ملت ايران درگير آن بحث باشند.
وي افزود: معتقدم دوستاني که مسوول چنين موزههايي ميشوند بايد ذهني باز داشته باشند تا بتوانند از نظريات و قابليتهاي مختلف بهره بگيرند. بنابراين هرجا که اين نگاه را در قالب توسعه داشتهايم، چنين وضعيتي نيز اتفاق افتاده؛ اما هرجا که جذبگرا بودهايم، هيچ اتفاقي رخ نداده است. نميتوانيم بگوييم چون موزه ملي است با نظر فلانکس کارهاي آن انجام شود، بلکه اگر بخواهيم يک موزه ملي باشد بايد از هرکس که در اين حوزه است و توان دارد استفاده کنيم، هرچند اين کار مشارکتي بسيار سخت است، بنابراين ما بايد اين توان را در خود ايجاد کنيم.
مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: ما همه عناصر را براي معرفي داريم، اما اين بحث را قبول دارم حرکت را بايد ما داشته باشيم تا خدا برکت را بدهد.
او با تاکيد بر اين نکته که هيات امنا ميتواند اين توان يا نگاه را ايجاد کند تا همافزايي را براي پيشبرد کاربرد در موزه فرش داشته باشيم، اظهار کرد: وضعيت موزه ملي فرش ايران قابل دفاع نيست، هرچند امروز موزه فرش ايران در طبقه اول سقف، ديوارهها، پنلها و موکتها و مخزن آن ساماندهي شدهاند و سيستم اطفاي حريقاش نيز نصب شده است. با اين وجود در اين دو سال نشان داديم که توان کارکردن هيات امناي موزه ميتواند 100 برابر وضعيت کنوني باشد.
به اعتقاد مدير کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اين نگاه توسعهاي در موزه فرش بايد شکل اجرايي بگيرد.
به گزارش ايسنا، در مراسم افتتاحيه، همچنين نمايشگاهي از آثار طراحي امير يزدان – معمار و طراح فرش – در طبقه دوم موزه ملي فرش ايران از 40 تخته فرش افتتاح شد. طراحي اين فرشها توسط وي انجام شده و بافت آنها توسط مردم و زنان سرپرست خانوار صورت گرفته است.
او در طراحي نقشهي فرشهايش روي هر کدام از آنها نامي گذاشته است و معتقد است هر کدام از اين فرشها جان دارند و بايد اسمي براي خود داشته باشند. بخش اعظمي از طرحهايي که يزدان براي طرحهاي خود انتخاب کرده، متعلق به کاشيهايي از بناهاي تاريخي است.
اين نمايشگاه از هشتم بهمنماه تا يکم ديماه در طبقه دوم موزه ملي فرش ايران پابرجاست.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |






