رئيس هيات مديره انجمن نقاشان ايران: بايد در خيلي از حوزه‌ها شفاف حرکت کنيم

رئيس هيات مديره انجمن نقاشان ايران درباره خريدن اثر کمال‌الملک در «حراج تهران» توسط موزه هنرهاي معاصر به قيمت يک‌ميليارد و ۱۵۰ميليون تومان، گفت: وقتي نياز است دستگاه‌هاي تهويه و موکت‌هاي موزه عوض شوند و بخش گنجينه استانداردسازي شود، چگونه چنين مبلغي را هزينه مي‌کنند و براي گنجينه اثر مي‌خرنند؟!

معصومه مظفري – رئيس هيات مديره انجمن نقاشان – در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: اعتراض ما در وهله اول به اين نبود که چرا براي موزه اثري خريده‌اند و چرا اين اثر متعلق به کمال‌الملک است؛ نقاشي کمال‌الملک کار با ارزشي است و در اين موضوع شکي وجود ندارد. مسئله ما اين است که مسئولان موزه هنرهاي معاصر مي‌گويند، بودجه نداريم و مي‌خواهيم آثار گنجينه را به آلمان بفرستيم تا در قبال آن بتوانيم آثار را مرمت کنيم، آن‌وقت چنين کاري انجام مي‌شود.

اين نقاش يادآوري کرد: موزه هنرهاي معاصر تهران در سال‌هاي گذشته اثر خريده است، اما نه براي گنجينه، بلکه براي حمايت از هنرمندان. اين خريدها به اين صورت نبوده است که آثار شاخص به گنجينه موزه بروند.

مظفري در ادامه گفت: وقتي آقاي مرادخاني – معاون امور هنري وزارت ارشاد – در يکي از صحبت‌هاي خود مي‌گويد، ما حتي يک کار هم نمي‌توانيم به گنجينه موزه هنرهاي معاصر اضافه کنيم، چه مي‌شود که اين خريدها را انجام مي‌دهند؟ر

ئيس هيات‌ مديره انجمن نقاشان ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا انتخاب و خريدن يک اثر هنري متعلق به دوران قاجار براي موزه هنرهاي معاصر تهران درست بود؟ بيان کرد: فرض کنيد موزه به هيچ‌چيز نياز ندارد و همه بخش‌هاي آن استاندارد است و قصد خريد اثر دارد، آن وقت بايد براي خريدن آثار هنري با هدف اضافه شدن به گنجينه موزه، با شورايي تخصصي مشورت مي‌شد.

او اظهار کرد: زماني که ما اعتراض خود را در زمينه خريد اثر توسط موزه از «حراج تهران» به آقاي ملانوروزي – مديرکل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد – گفتيم، پاسخ داد که قرار بود آثار ديگري تهيه شوند؛ اما اين اثرها را خريديم. او هيچ توضيح مشخصي درباره چرايي انتخاب اين آثار به ما نداد. من تخصصي در قيمت‌گذاري و ارزش‌گذاري آثار ندارم، اما خريدن يک اثر هنري براي مجموعه‌اي به اين بزرگي بايد شرايط و مراحلي از نظر تأييد اصالت و قيمت‌گذاري داشته باشد، ولي ما اصلا در جريان نيستيم که اين کارها قبلا انجام شده يا خير.

اين نقاش درباره ادعاي جعلي بودن تابلوي ارائه‌شده از سهراب سپهري در «حراج تهران» نيز گفت: من به حوزه حراج وارد نمي‌شوم، چون اين رويداد سازوکار خود را دارد. من کار سهراب سپهري را از نزديک نديده‌ام و متخصص تشخيص اصل يا کپي بودن اثر هم نيستم، اما موضوع‌هاي پيش‌آمده نشان مي‌دهد که بايد در خيلي از حوزه‌ها شفاف حرکت کنيم تا اين‌گونه مسائل پيش نيايد.

مظفري افزود: انجمن‌هاي تخصصي وجود دارد که مي‌توانند واقعا کمک‌کننده باشند و مسئوليت‌هايي را برعهده بگيرند؛ اما اکنون از طرف وزارت ارشاد و دفتر هنرهاي تجسمي به اين حوزه بي‌توجهي مي‌شود، در حالي که بايد به نيازها و توانايي‌هاي انجمن‌هاي تخصصي توجه کرد.

پیمایش به بالا