مقبول فدا حسين زادهٔ ۱۷ سپتامبر ۱۹۱۵ در پندرپور – درگذشتهٔ ۹ ژوئن ۲۰۱۱ در لندن مشهور به «ام. اف» نقاش برجستهٔ هندي مقيم قطر بود. او که مشهور به پيکاسوي هند بود تأثير زيادي بر يک نسل از هنرمندان اين کشور برجاي گذاشت. او در زمان درگذشت يکي از شخصيتهاي ملي هند بود. آثار اين هنرمند و همچنين نحوهٔ زندگي او تأثير بسياري بر هنر و هنرمندان معاصر هند گذاشتهاست و همچنين او را به عنوان يکي از ۵۰۰ مسلمان تأثيرگذار در جهان معرفي کردهاند. از حسين در حدود شصتهزار نقاشي به جاي مانده و آثار او را به عنوان گرانترين آثار هنرمندان معاصر هندي ميشناسند.
.jpg)
نقاشيهاي جنجالي و مهاجرت
نقاشيهاي مقبول فدا حسين از خدايان عريان هندو، پيروان افراطي هندوييسم را به خشم آورده بود. آنها که او را به هرزهنگاري و وقاحت متهم ميکردند؛ به خانهٔ اين نقاش حمله کردند و نمايشگاههاي آثارش را برهم زدند و در نهايت او را مجبور به ترک وطن ساختند. حتي گالريهاي هنري در هند از نمايش آثار او ترس داشتند
حسين در سال ۲۰۰۶ از بمبئي به دبي و از آنجا به لندن نقل مکان کرد. او که مسلمان بود در سال ۲۰۱۰ شهروند قطر شد و از آن موقع بين قطر و لندن در سفر بود .
در سال ۲۰۰۶ مقبول فدا حسين بابت کشيدن تابلوي «مادر هند» علناً عذرخواهي کرد. اين تابلو زن برهنهاي را نشان ميداد که روي زمين زانو زده بود و هند را خلق ميکرد . ام اف حسين همچنين قول داد که اين نقاشي جنجالي را از حراجي خيريهاي که آن را به فروش گذاشته بود خارج کند در سال ۲۰۰۸، دادگاه عالي هند حاضر نشد پروندهٔ شکايت عليه آقاي حسين را به جريان بيندازد. اين دادگاه اعلام کرد که نقاشيهاي او هرزهنگاري نيستند و «برهنگي» در تاريخ و پيکرنگاري هند مرسوم بودهاست.
او در مصاحبهاي تلويزيوني در سال ۲۰۱۰ گفته بود: خيلي پير شدهام که بخواهم با چنگ و دندان با اين افراد مبارزه کنم، به ابزار و امکاناتي که براي آثارم لازم است رسيدهام. مرزها معنايي براي هنرمندان و آثارشان ندارد و اين آثار ميتوانند بر فرهنگ هند تأثير بگذارند.
پس از پذيرفتن شهروندي قطر بسياري از سياستمداران سعي کردن حق آزادي اين هنرمند در هند را به او برگردانند تا او باز هم شهروندي هندي به حساب بيايد، اما اين اتفاق نيفتاد.
سبک هنري
مشخصهٔ آثار او روح کشورش بود، ترکيبي از مبارزه، خوشبيني، افسانه و افتخار. حسين يکي از اعضاي گروه هنرمندان پيشروي هند بود که سنتهاي قديم نقاشي هندو را ميشکستند و هنر آوانگارد را جايگزين آن ميکردند. آثار حسين ترکيبي از کوبيسم و نقاشي کلاسيک هندي بودند و موجب شدند هنر مدرن هند به بازارهاي جهاني راه پيدا کنند
.jpg)
او نزديک به بيستوپنجهزار اثر هنري از خود به جا گذاشت.برخي از آثار او بر روي بوم به قيمتهاي ميليوني فروخته شدهاند.مهاباراتا: نبرد گانا و جامونا اثر حماسي او در سال ۲۰۰۸ در حراجي کريستي به قيمت ۱٫۶ ميليون دلار به فروش رفت.
.jpg)
به گفتهٔ اس کاليداس، متقد هنري :او ميتوانست هر جا نقاشي کند؛ در خيابانها، در آتليه. او سرزنده بود، فکر و بدن چابکي داشت؛ بهسرعت فکر ميکرد و بهسرعت نقاشي ميکشيد. هيچوقت کسي را نديدهام که تندتر از او نقاشي بکشد.
.jpg)
حسين مديوم سينما را هم امتحان کرده بود. او دو فيلم باليوودي ساخت؛ هرچند که هر دو فيلم در گيشه شکست خوردند. سال ۱۹۶۷ اولين فيلم او به نام از ديد يک نقاش برندهٔ خرس طلايي جشنوارهٔ فيلم برلين شد.
