اجراي “شيرها” در کنسرت بزرگداشت پرويز تناولي

کنسرت بزرگداشت پرويز تناولي با اجراي آثاري از کريستف رضاعي، پيمان يزداني و مازيار يونسي توسط ارکستر سمفونيک آي‌سو در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، نشست خبري کنسرت بزرگداشت پرويز تناولي صبح امروز (شنبه 3 تير) با حضور کريستف رضاعي (آهنگساز) ، مازيار يونسي (رهبر ارکستر آيسو)، رامين صديقي (مدير موسسه هرمس) و بهزاد حاتم (مدير موسسه پري صفا) در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتداي اين نشست خبري، رامين صديقي مدير (موسسه هرمس) با اشاره به جزييات کنسرت بزرگداشت پرويز تناولي گفت: اين رويداد جزو رويداد بزرگ نمايش شيرهاي ايراني استاد پرويز تناولي است که به همت بنياد پري صفا به سرپرستي بهزاد حاتم در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود و اين کنسرت نيز در راستاي برگزاري نمايشگاه طي روزهاي ١٢ و ١٤ تير در تالار وحدت تهران ميزبان علاقه مندان موسيقي خواهد بود.

وي در ادامه افزود: البته پيش از اين قرار بود قطعاتي به تعدادي از هنرمندان حوزه موسيقي سفارش داده شود اما با گپ و گفت‌هايي که داشتيم، کريستف رضاعي، پيمان يزداني و مازيار يونسي هنرمندان منتخب ما براي اجراي اين کنسرت بودند که قرار شد هر يک اثري با موضوع نمايشگاه به همراهي يک آنسامبل بزرگ بسازند.

بهزاد حاتم (مدير موسسه پري صفا) نيز در بخش ديگري از اين نشست خبري گفت: از سه سال پيش قصد داشتم به ياد همسر درگذشته ام پري صفا که از هنرمندان فعال حوزه موسيقي بود بنيادي را با هدف آفرينش آثار موسيقايي هنرمندان تاسيس کنم؛ به همين جهت با دعوت از پرويز تناولي که هنرمند محبوب من و همسرم بود تصميم گرفتم تا به بهانه بزرگداشت ايشان کنسرتي را با حضور سه آهنگساز برجسته کشور در تالار وحدت برگزار کنم و امروز بسيار خوشحالم که موفق شديم با وجود تمام سختي‌ها و مشکلاتي که بر سر راه‌مان قرار داشت براي برنامه ريزي کنسرت اقدام کنيم.

وي همچنين عنوان کرد: کمک براي به وجود آمدن يک موسيقي مناسب در راستاي ساخت يک سالن تخصصي موسيقي مدرن يکي ديگر از اهداف بنياد پري صفا است که در اين زمينه اقدامات اوليه انجام گرفته و ما با خريداري زميني در حوالي منطقه ونک تهران درصدد راه اندازي اين سالن که مي تواند محل خوبي براي اجراي موسيقي مدرن، معاصر و آوانگارد باشد، هستيم.

وي در ادامه افزود: به هر صورت بنده در اين چند ماه حضور پيدا کردم تا در کنار افرادي همچون رامين صديقي بتوانم به او کمکي کنم و در راستاي بزرگداشت هنرمندان اقداماتي را انجام دهم. کما اينکه همين چند جلسه‌اي که اين سه آهنگساز با تناولي برگزار کردند فضاي بسيار خوبي را ايجاد کرد که مي تواند ما را اميدوار کند.

کريستف رضاعي به عنوان يکي از آهنگسازان اين پروژه گفت : قضيه برگزاري کنسرت بزرگداشت پرويز تناولي از چهار ماه پيش شروع شد و ذهنيت براي ساخت اين کار در مسير خوبي قرار گرفت که واقعا براي من هيجان انگيز است. البته شناخت من از پرويز تناولي شناختي دورادور از جذابيت‌ها و ابهت کارها و پرسوناژ پرويز تناولي بود که براي ساخت موسيقي اين کنسرت درباره او بسيار تاثيرگذار بود. ضمن اينکه ديداري که ما با پرويز تناولي داشتيم به من کمک کرد تا شخصيت او را بيشتر بشناسم البته که کارهاي قبلي او در عرصه مجسمه‌سازي به اندازه‌اي کافي بود تا منبعي براي ساخت يک قطعه موسيقايي پيدا کنيم.

وي همچنين عنوان کرد: کاري که از من در اين کنسرت اجرا مي‌شود در قالب دو موومان با نام‌هاي «هيچ و کمال» و «شيرها» ساخته شده است که در موومان اول کار بر اساس جرقه خلق هنرمند از مرحله کمال به «هيچ» رسيدن است. در واقع اين «هيچ» همان عنصر معروف کارهاي استاد تناولي است که اين بار ما با بازيگوشي که با دو عنصر «هيچ» و «سکوت» داشته‌ايم تلاش کردم بيشتر حرف دروني هنرمند را به مخاطب ارائه دهم.

 در ادامه افزود: در واقع موومان اول بيشتر متمرکز روي بخش بزرگداشت استاد تناولي است. در موومان دوم که با عنوان «شيرها» ساخته شده پيچيدگي‌هاي ذهن هنرمند بر اساس استفاده از سازهاي بادي برنجي به گوش شنيداري مخاطب ارائه مي‌شود. ضمن اينکه ما در اين فضا از «شير» که در تاريخ ما به لحاظ سمبليک سابقه زيادي دارد و پرويز تناولي نيز در آثارش به آن توجه کرده، تمرکز بيشتري داشتيم. البته که سختي کار در جايي است که مخاطب هيچ سابقه شنيداري از عناصر «شيرها» و «هيچ» ندارد به همين جهت مديريت در چنين فضايي توسط ارکستر کار بسيار سختي است که مازيار يونسي به عنوان رهبر ارکستر آي سو به آن توجه زيادي داشته است.

مازيار يونسي آهنگساز و رهبر ارکستر آي سو نيز درباره اين کنسرت گفت: براي اين کنسرت من در دو بخش آثارم را ارائه خواهم داد که در بخش اول آثار خلق شده استاد تناولي و در بخش دوم تحقيقات مختلف اين هنرمند در هنر بومي ايران مورد بررسي قرار گرفته است. به هر حال نزديک شدن آثار پرويز تناولي به المان‌ها و نشانه‌هاي بومي ايران است که او را تبديل به هنرمند خاصي مي‌کند که از هنر بومي خوراک مي‌گيرد و در پويايي آن تلاش مي‌کند. موضوعي که من سعي کردم از اين فضا استفاده بهينه‌اي داشته باشم.

اين رهبر ارکستر در ادامه افزود: در موومان اول که با نام «شيرهاي دشت ارژن» ارائه خواهد شد شيوه تفکر و وارد شدن آن به بخش صوتي و در موومان دوم که با عنوان «تمثال‌ها و نمودها» نامگذاري شده به تاثيرات خودم از پرويز تناولي پرداختم، اگر چه در اين فضا تلاش کردم ضمن رعايت نشانه‌هاي موسيقي ايراني کار را به سمتي ببرم که روي اين موضوع تاکيد چنداني نداشته باشم زيرا پرويز تناولي نيز به اين موضوع در آثارش تاکيد مستقيم نمي‌کند.

در بخش ديگري از اين نشست درباره اثر پيمان يزدانيان که قرار است در اين کنسرت اجرا شود نيز گفت: آنچه که پيمان يزدانيان براي اين کنسرت طراحي کرده يک پوئم سمفوني است که بر اساس حال آهنگساز به جلو هدايت مي‌شود. او در اين فضا تلاش کرده که با معرفي نکردن عنوان موومان‌ها موسيقي را به مخاطب القا کند تا برداشتي بدون هيچ پيش زمينه‌اي صورت گيرد و فکر مي‌کنم فضا به صورتي طراحي شده که مي‌تواند براي مخاطب جالب توجه باشد.

وي در ادامه افزود: يکي از نکات جالب توجه اين کنسرت و آثار آهنگسازان آن که کاملا اتفاقي و بدون هيچ گونه برنامه ريزي صورت گرفت نگاهي متفاوت هر سه هنرمند به زاويه اي از شخصيت هنري پرويز تناولي بود که از اين موضوع بسيار خوشحالم چرا که کريستف رضاعي با نگاه به هنرمند و سپس «شيرها»، مازيار يونسي با نگاه به سوژه پرويز تناولي و پيمان يزدانيان با نگاه به «شير» به عنوان يک نماد هويتي از تاريخ که تا به امروز سمبل بحران هويت است فضايي متفاوتي را به وجود آوردند که از نظر من بسيار جالب توجه است.

مدير موسسه هرمس همچنين عنوان کرد: اين کنسرت براي من هيجان عجيبي دارد چرا که علاوه بر ارائه يک اثر تلاش گرانه در حوزه موسيقي توسط ارکستر آي سو و هنرمندان آهنگساز آن، اداي دين خانواده من به پرويز تناولي است که نگذاشت هنر مجسمه سازي از بين برود چرا که ما در يک پروسه‌اي سال‌هاي بسيار سختي را در عرصه مجسمه سازي گذرانديم. ما در اين کنسرت جُنگ برگزار نمي‌کنيم چرا که دوست داريم از هنرمندان در چارچوب موزيکال استفاده کنيم و اميدواريم اين اتفاق هميشه خارج از بدنه دولت انجام پذيرد که هيچ گاه وابسته به بودجه و تغيير وزير و مدير نشود.

کريستف رضاعي نيز گفت: اينکه سه موزيسين در خدمت يک هنرمند غيرموزيسين و در قيد حيات فعاليت کرده‌اند براي ما موضوع بسيار جذابي بود؛ علاوه بر اينها حضور در اين فضا يک کار حسي و دلي بود که از يک جرقه فکري شروع شد به همين جهت نمي‌توانيم روي آينده چنين کارهايي براي ديگر هنرمندان فکر مشخصي داشته باشيم.

يونسي نيز گفت: به نظر من برگزاري چنين اتفاقاتي مي‌تواند باعث شود هنرمندان هواي همديگر را داشته باشند چون در اين سال‌ها وراي احترام‌ها و تعارفاتي که در اين عرصه ميان هنرمندان وجود داشت يک سري تنگ نظري‌ها هم وجود دارد که چنين اجراهاي رسمي مي تواند اين موج را در بدنه هنرمندان ايجاد کند که به جاي ديدن عيب ها مي توانند در خلق کردن و آفرينش يک اثر هنري کنار يکديگر حضور داشته باشند.

وي در ادامه افزود: بسيار خوشحالم که در اين کنسرت ارکستر آي سو به عنوان يکي از مجموعه‌هاي باسابقه خصوصي در عرصه ارکستر هاي سمفونيک اجراکننده کار است، موضوعي که براي ما کار بسيار سختي بود البته درباره نوازندگان ارکستر هم بايد بگويم که ما به دليل حجم گسترده آثار تعدادي از نوازندگان انتخاب و به مجموعه اضافه کرديم تا صداي ارکستر با توجه به اينکه قرار است ضبطي هم از کار صورت گيرد، ارتقا پيدا کند.

صديقي درباره انتخاب آهنگسازان اين کنسرت نيز گفت: ما در ابتدا تصميم داشتيم تا با در نظر گرفتن نسل‌هاي مختلف موسيقايي از چهار آهنگساز استفاده کنيم اما به لحاظ زماني موفق به اجراي اين کار نشديم. در حوزه انتخاب کريستف رضاعي، مازيار يونسي و پيمان يزدانيان نيز بايد بگويم که از همان ابتدا غربالگري‌ها در ذهن ما براي انتخاب اين سه هنرمند ايجاد شده بود.

پیمایش به بالا