
کوتوريست افسانهاي مادام کارون Carven که جهان را با مجموعههاي خود پيموده بود روز دوشنبه در سن 105 سالگي در پاريس درگذشت. اين طراح هم عصر نامهايي مانند کريستين ديور، پير يالمين و هوبرت ژيوانشي بود.
مادام کارون موسسه طراحي لباس خود را با هدف دوخت لباسهاي ساده براي بانوان کوچک اندام در سال 1945 راه اندازي کرد و تبديل به يکي از معدود زنان فعال در اين زمينه بعد از السا شياپارلي و گابريل شانل شد. در جهاني که تا حد زيادي مردسالار بود کار او با سرعت زيادي پيشرفت کرد. کارون يکي ازاولين خانههاي مد بود که لباس آماده پوشيدن را عرضه کرد و محصولات خود را در سراسر فرانسه و حتي فراتر از آن معرفي کرد.
خطوط تميز و ساده طراح به امضاي او تبديل شد و سالها بعد از بسته شدن درهاي خانه مد کارون، شکلهاي پوشيدني به پايه و اساس راه اندازي مجدد برند کارون در سال 2008 تبديل شد. اين مجموعه توسط هنري گيلوم طراح جوان اداره شد و برند کارون طرفداران مشهوري از جمله الکسا چانگ و ويکتوريا بکام را به خود جلب کرد.
او در سال 1950 گفت: من تصميم گرفتم لباس زنانه اوت کوتور را در سايز خودم توليد کنم زيرا قد من خيلي کوتاه تر از آن است که بتوانم لباسهاي دوخته شده در خانههاي مد را بپوشم. آن لباسها فقط براي دختران بلند قد و قوي دوخته شدهاند اما من ميخواستم سبک خود را حفظ کنم، هوشيار، کاربردي و جوان، با تعداد زيادي از لباسهاي راحت.
کارون که در رشته معماري تحصيل کرده بود به خطوط تميز و ساختارهاي سادهاي دست يافت که به مشخصه کارهاي او تبديل شدند. لباسهاي او معرف راحتي و آزادي در جهان خياط خانههاي زنانه بود. او بي اعتنا به شرايط پس از جنگ جهاني دوم و اشغال پاريس به فعاليت خود مشغول بود.
کارون سال 2009 در مراسمي که به مناسبت تولد 100سالگياش برگزار شده بود گفت: من هرگز اين کار را براي خودم انجام ندادم. اين کار را براي جوانترهايي که براي ديدن من مي آيند انجام دادم تا به آنها ياد دهم چگونه لباس بپوشند. تا به آنها در مورد زيبايياشان اعتماد به نفس دهم و بگويم چگونه خود را از طريق رنگ و سبک نشان دهند. متاسفانه طراحان امروز به فکر اين هستند که با طراحي کردن، مارک خود را مطرح کنند. من در مورد طرحهاي خود اين طور فکر نميکنم. من به اين فکر هستم که دختران، زنان جوان و حتي مدلهايي که لباس من را ميپوشند زيبايي واقعي خود را نشان دهند.
کارون يکي از اولين طراحاني بود که اهميت بازاريابي را درک کرد. او با شخصيت گرم و اجتماعي خود توانست خيلي زود مجموعه خود را نمايش دهد و درمرحله بعدي آثار خود را در مقصدهاي دور از جمله مصر، تايلند، مراکش، کوبا، برزيل، سنگاپور و مکزيک عرضه کرد.
اين سفرها به نوبه خود به خلاقيت او کمک ميکردند. چاپ روي پارچه، الگوهاي آفريقايي، نقوش برجسته الهام گرفته از قوم آزتک و… باعث به وجود آمدن مجموعهاي شد که بعدها در سال 1964 به نمايش درآمد، بيش از يک دهه قبل از ارائه آثاري مشابه توسط ايو سن لوران.
او لباس اسکي و لباس حمام طراحي کرد و در ميان اولين توليدکنندگان لباس آماده پوشيدن قرار داشت. طرح ابتکاري لباسهاي آماده در سال 1950 راه اندازي شد و تعدادي از توليد کنندگان و خياطها را گرد هم آورد.
با ظهور روح دموکراتيکتر در مد، سال 1955 خط توليد کارون راه اندازي شد. در ابتداي دهه شصت، او براي بيش از 20 شرکت هواپيمايي لباس فرم طراحي کرد و سال 1977 در سراسر پاريس لباسهايي که او براي زنان نگهبان ترافيک طراحي کرده بود ديده ميشد.
کارون مي دانست که چگونه سر و صدا به پا کند. هنگامي که "بربادرفته" 11 سال پس از نمايش در امريکا سرانجام سال 1950 در فرانسه نمايش داده شد، او مجموعهاي لباس با استفاده از پارچه آهاردار و ضخيم با الهام از شخصيتهاي فيلم طراحي کرد و آنها را در سراسر کشور نمايش داد تا نمايشهاي لباس را به سالن سينما ببرد.
کارون براي فيلمهاي سينمايي هم طراحي لباس انجام داد و همچنين يک طراح لباس عروس پرکار بود. او معمولا نمايشهاي خود را با 10 مدل لباس عروس آغاز ميکرد و عروسهاي معروفي از لباسهاي او استفاده کردند.
او مجموعه مهمي از مبلمان، لباس و اشياء تزئيني متعلق به قرن 18 را جمع آوري کرده بود که در نهايت آنهارا به موزه لوور اهدا کرد. موزه لوورعلاوه بر ميزباني بسياري از نمايشهاي کارون، در سال 2002 برنامهاي براي مرور کارهاي گذشته او برگزار کرد. در سال 1978 او نشان شواليه هنر را دريافت کرد و در سال 2009 بالاترين نشان افتخار فرانسه که براي غير نظاميان ساخته شده است دريافت کرد.
منبع: هنرآنلاين
