روح دريا و تجربه ساختن مجسمه‌‏هاي بزرگ در سمپوزيوم مجسمه‌سازي کيش کيش

بياتا رستاس مجسمه‎ساز مجارستاني حاضر در نخستين سمپوزيوم مجسمه کيش در گفت‎وگو با خبرنگار هنرآنلاين درباره اين سمپوزيوم گفت: از بودن در اين سمپوزيوم بسيار غافلگير شده‌ام چون امکانات بسيار گسترده‎اي در اينجا براي برگزاري سمپوزيوم ايجاد شده است و همه چيز بسيار حرفه‌‏اي است؛ به ويژه گروه جابه‎جايي آثار که در انتقال مجسمه‏‌ها بسيار خوب عمل مي‌‎کنند.

وي با بيان اينکه از رسيدن به روزهاي پاياني سمپوزيوم ناراحت است افزود: اثري که من براي اينجا انتخاب کرده‎ام "جدايي ناپذير" نام دارد. اين اثر يک فيگور انساني بسيار انتزاعي است که گويي به سنگ بسته شده و درباره ارتباط ميان آدم‎هاست؛ آدم‎هايي که از نظر فيزيکي از هم دور هستند اما در حقيقت بسيار به هم نزديک‎اند.

اين هنرمند مجار درباره کار در سمپوزيوم اظهار کرد: شايد مهم‎‌ترين نکته کار در سمپوزيوم آن باشد که هنرمندان در اينجا در حضور عموم مردم کار مي‌‏کنند و البته اين امکان را دارند که ساختن آثاري با ابعاد بزرگ را تجربه کنند.

هنرمندان خواهان ارائه بهترين اثر خود  در سمپوزيوم هستند

همچنين پتر پترُو مجسمه‌ساز اهل بلغارستان نيز درباره سمپوزيوم کيش به هنرآنلاين گفت: اين دومين بار است که در سمپوزيومي در ايران شرکت مي‌‏کنم. سمپوزيوم قبلي که در آن شرکت داشتم به چوب اختصاص داشت و به شکل غير رقابتي برگزار مي‌‏شد. با آنکه همه چيز در کيش عالي است اما من آن شکل غير رقابتي برگزاري سمپوزيوم را ترجيح مي‌‏دهم زيرا هنرمندان در اينجا به خاطر پول بيشتر کار نمي‌‎کنند و همه آن‌ها خواهان ارائه بهترين اثر خود هستند. از سوي ديگر کار هنرمندان قابل داروي نيست و به نظرم همان داوري ابتدايي که در مورد طرح‎‌ها انجام دادند کافي است.

وي جنبه اجتماعي سمپوزيوم را يکي از ويژگي‌هاي خاص اين شکل از رويدادهاي هنري دانست و درباره اثري که در حال ساخت آن است اظهار کرد: طرحي که من براي اين سمپوزيوم انتخاب کرده‎ام "مسکن" نام دارد و دو دوک نخ‌ريسي را نشان مي‌‎دهد که مانند دو حرف H بر هم عمود شده‎اند.

سمپوزيوم يک رويداد هنري اجتماعي است

ميگل ايسلا هنرمند ديگري که از کشور اسپانيا در اين سمپوزيوم شرکت کرده است نيز درباره اين رويداد هنري به خبرنگار هنرآنلاين گفت: کيش جزيره بسيار زيبايي است و درياي آن رنگ آبي عجيبي دارد به همين دليل کار کردن در اين فضاي طبيعي براي همه ما تجربه‎اي عالي است.

وي همچنين با بيان اينکه سنگ تروارتن ماده سختي براي ساختن مجسمه است افزود: بار برداشتن از سنگ‎هاي سخت بسيار آسان است زيرا با هربار زدن چکش شما مقدار بسيار زيادي از سنگ را بر مي‌‏داريد اما اين موضوع در باره سنگ‏هاي نرم برعکس است و به همين دليل هنرمندان بايد زمان زيادي را صرف کار روي آن‌ها کند به ويژه درمورد کار من که خط‎هاي بسيار دقيقي روي آن وجود دارد و ايجاد اين خط‎‌ها روي سنگي مانند تراورتن که حفره‎هاي زيادي روي آن وجود دارد دشوار است.

اين هنرمند اهل اسپانيا درباره اين اثر افزود: پيش از اين در سمپوزيومي در چين حضور داشتم که آن هم در يک جزيره برگزار مي‌‏شد و به همين دليل در اين مدت بسيار روي موضوع دريا کار کرده‎ام. در اين اثر تلاش کرده‏‌ام روحي که در هر موج دريا وجود دارد را نشان دهم، فضاهاي خالي در اين مجسمه اين امکان را به مخاطب مي‌‏دهد که آن‎‌ها را با هرچيزي در خيال خود پر کند‌‌؛ همان طور که صدف‎هاي کنار دريا با وجود آنکه ديگر موجود زنده‎اي درون خود ندارند هنوز روحي از دريا را با خود به همراه دارند.

پیمایش به بالا