
نوريوکي هاراگوچي پس از 40 سال با اثر خود؛ "ماده و فکر"(حوض روغن) در موزه هنرهاي معاصر تهران ديدار مي کند.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، علي محمد زارع؛ رييس موزه هنرهاي معاصر تهران گفت: اثر "ماده و فکر"(حوض روغن) نوريوکي هاراگوچي؛ هنرمند ژاپني پس از چهل سال با حضور و نظارت اين هنرمند مرمت مي شود.
زارع در ادامه گفت: اثر "ماده و فکر"(حوض روغن) در سال 1977 در ارتباط و گفتگو با معماري و فضاي موزه هنرهاي معاصر تهران در موزه نصب شد است و 40سال است که اين اثر در موزه هنرهاي معاصر تهران قرار دارد و به عنوان يکي از نمادهاي موزه شناخته شده است.
رييس موزه هنرهاي معاصر تهران افزود: با توجه به ضرورت و اهميت حفظ و نگهداري استاندارد آثار موزه هنرهاي معاصر تهران و مرمت آثاري که به مرمت نياز دارند، هماهنگي براي بازبيني و مرمت اين اثر پس از 40 سال با نوريوکي هاراگوچي انجام شد و خوشبختانه امکان مرمت اثر با نظارت و حضور اين هنرمند فراهم شد.
نوريوکي هاراگوچي در هفته جاري به موزه هنرهاي معاصر تهران مي آيد تا مرمت اثر "ماده و فکر" (حوض روغن) را نظارت کند.
در سال ۱۹۷۷، حوض روغن بازتابنده نوريوکي هاراگوچي با عنوان «ماده و فکر» در نمايشگاه داکيومنتاي ششم در شهر کاسل آلمان به نمايش در آمد. همان سال و با ديدن اين کار در داکيومنتا، اجرايي از اين اثر براي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران خريداري شد و از آن زمان تا به حال به طور دائمي در موزه نصب شده است.
نوريوکي هاراگوچي در سال ۱۹۴۶ در يوکوسوکا در ژاپن متولد شد . او در سال ۱۹۷۰ از دانشگاه نيهون توکيو، در رشته نقاشي فارغالتحصيل شد . وي زماني شروع به نمايش آثار خود کرد که هنوزدانشجو بود و بحرانهاي سياسي رو به رشدي اعم از تظاهرات و شورش هاي دانشجويي در برابر جنگ ويتنام و پيمان امنيتي ژاپن و آمريکا در جريان بود . يوکوسوکا بندر اصلي ناوگان هفتم نيروي دريايي آمريکا است. نقاشي ها و مجسمههاي اوليه هاراگوچي به زيبايي شناسي ابزارآلات نظامي و صنايع سنگين اشاره دارد . بعدها، مواد مورد استفاده او شامل تيرآهن، قطعات ماشين، روغن کارکرده و لاستيک شدند ؛ زيبايي شناسياي متمايز از ساير هنرمندان معاصر ژاپني او که در بستر جنبش مونو – ها بيشتر به مواد طبيعي روي آوردند.
از اوايل دهه ۱۹۶۰, آثار اين هنرمند به طور گسترده در ژاپن و خارج از اين کشور به نمايش گذاشته شده است.


