
فرهاد گاوزن هنرمند ديگريست که آثارش در ششمين کارنماي پژوهشي انجمن هنرمندان نقاش ايران که مختص هنرمندان بالاي چهل سال است به نمايش در آمده اند. اين هنرمند معاصر کشورمان در گفتگويي که به همين مناسبت با ايشان ترتيب داده شد نظر خود در رابطه با فعاليت هاي انجمن و ايده برگزاري کارنماها را مطرح کرد، که در ادامه خواننده اين گفتگو خواهيد بود:
فرهاد گاوزن دربارۀ ويژگي هاي آثارش در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين توضيح داد:
تعداد 3 اثر با ابعاد بزرگ (يکي از آنها 120 در 90، ديگري 50در150و آخرين اثر هم 30 در 150) در اين کارنما خواهم داشت که دو تا از آنها قبلا در نمايشگاه "Saatchi " لندن در سال 2015 به نمايش در آمدند. از آنجايي که به نظر من اين کارنما، نمايشگاهي با اهميت است، و پس از سالها ميتوان اين رويداد را حرکتي مفيد از سوي انجمن نقاشان دانست، در نتيجه دو تا از آثار بسيار ارزشمندم را در آن شرکت دادم. مجموعۀ حاضر فُرمهاي پيچيده و ديناميک مختلف انسان در قالب بيضي شکل است. تکنيک دو اثر مداد و يکي هم راپيد ميباشد.
گاوزن نظرخود در مورد ايده برگزاري کارنماها را چنين بيان کرد:
من براي ايدهاي که از آن استادِ کار بلدي مثال آقاي اطمينانيست آيندۀ درخشاني ميبينم. اما تمام فعاليتهايي که انجمن نقاشان بايد انجام دهد ونمي دهد نبايد پشت چنين حرکتي پنهان گردد ومسئوليت اصلي اش از ياد برود در هر جامعۀ هنري، آرتيستهاي معتبر آن حوزه هستند که با اقدامات و تصميماتشان به آن فضا اعتبار ميبخشند و جامعۀ هنرهاي تجسمي نيز خارج از اين موضوع قرار نميگيرد. اصولا اساتيد معتبر و پيشکسوت با فکر و تجربه عمل کرده و کارهاي سطحي که پشتوانۀ فکري قوي ندارند انجام نميدهند و حاصل يک عمر فعاليت خود را زير سوال نميبرند. در اين رويداد هم، آقاي اطميناني با خلق ايده و ساير همکاران کميته نمايشگاه ها خصوصا علي تقوا بلسي، به نوعي با عملي کردن اين ايده و جمعکردن آثار زحمات فراواني کشيدهاند. کساني که پشت اين موضوع هستند، افراد حرفهاي هستند.
البته به نظر من سطح برگزاري کارنماها خوب است، ولي مکان برگزاري آن مناسب نيست. زيرا تعداد گالريهاي خانۀ هنرمندان زياد است و ارتباط ساختاري نزديک به هم ندارند واين شکست فضاها مخاطب را دچار سر درگمي مي کند وبه مراتب هم به ارتباط بصري بين آثار و هماني مجموعه هم آسيب مي رساند. 
در حال حاضر شاهد ورود هنرمندان نسل جديد و پر انرژي به حوزۀ هنرهاي تجسمي هستيم؛ ولي عملا شاهد اين موضوع هستيم که فضاي گالريهاي دولتي توسط هنرمندان و يا گالري دار هاي کم تجربه  اداره مي شوند و يا دانش ارتباط با نسل جديد را ندارند و در نتيجه نسل جوان پيگير و سخت گزين ما  با اين فضاها ارتباطا نمي گيرند . مثلا زماني که ما جوان بوديم و هنرمند نسل جديد محسوب ميشديم، يکي از افتخاراتمان برگزاري نمايشگاه در گالري مميز بود؛ که خود من هم دوبار توانستم در آن گالري نمايشگاه انفرادي برگزار کنم اما الان که به اين گالري سر ميزنم متوجه ميشوم که هيچ فرقي با آن زمان نکرده است و لازم است که کمي بهروزتر شود. اين فضا ها براي جوانان نسل ما خوب بود وفکر مي کنم کمي هم بايد اين زماني شود وجوان امروز کاربلد تاکيد مي کنم کار بلد هم با شوق وارد اين گالري ها شوند. 

گاوزن با اشاره به اهميت حضور هنرمندان جوان در فعاليت هاي حوزه تجسمي، بيان کرد:
ضعفهايي در انجمن وجود دارد که با جذب و اعتماد وکمک هنرمندان نسل جديد بايد برطرف شود. انجمن بايد در زمينۀ توليد فکر، ايده و. وکسب در آمد فعال باشد. 
از نظر شرايط اقتصادي، اصولا ما، جامعۀ هنرمندان نقاش عادت نداريم که بدنبال حقمان برويم و آن را از مسئولين دولتي و يا نهادهاي مختلف مثل شهرداري ها طلب کنيم. ما جامعه تجسمي ها اصولادر هنگام رأي دادن حضور بسيار فعالي داريم، ولي پس از آن  اصولا هيچگونه پيگيري براي مطالبۀ صنفي و هنري مان نداريم واز اين نظر ما نقاشان پرچم دار گوشه نشستن ها هستيم.
گاوزن در ادامه راهکاري براي مرتفع ساختن نيازهاي اعضا توسط انجمن ارائه ميدهد:
انجمن بايد ريسک کند و دست به انجام کارهايي جديد بزند. بايد بتواند فضا را باز کند و از بخش خصوصي نيز کمک بگيرد. سالها پيش که من دبيري يکي از برنامه ها را براي انجمن داشتم قرار بود که مرکزي مختص طراحي افتتاح کنيم، ولي اين امر محقق نشد. آن زمان شور و شوق زيادي  داشتم، البته با دانش  مديريت در ادارات و فضاي خصوصي ولي از پتانسيلهايم درست استفاده نشد من پاي آدم هايي مثل سميعي آذر و کشمير شکن و… را به انجمن وا کرده بودم و نشت هاي تخصص ذهن طراحي را راه انداخته بودم و با شگرد هايي اکثر اعضا انجمن را دور هم جمع کرده بودم و…اما از اين انرژي ام استفاده نشد که هيچ  چنان از انجمن رميده ام که هنوز برنگشتم واين اولين حضورم بعد ده سال است . مطمعنا  اين کارها از روي قصد و غرض انجام نمي شود و فضاي جدي ندادن به جوانان شايد صرفا مشکل  اساسنامۀ انجمن باشد که نياز به بازنگري دارد.
گاوزن همچنين معتقد است که اعضاي انجمن زماني ميتوانند در پيشبرد اهداف نقشي ايفا کنند که انگيزه داشته باشند:
اگر اعضا از شرايط انجمن راضي نباشند، انگيزهاي براي تعامل و همکاري با انجمن و در نتيجه پيشبرد اهداف آن نخواهند داشت. من هم پس از سالها به دعوت انجمن و به احترام رياست محترمش استاد مظفري و همينطور با ديدن نتيجۀ نسبتا خوب کارنماهاي برگزار شدۀ پيشين در  اين برنامۀ انجمن شرکت کردم.
انجمن بايد از نيروي جوان کمک بگيرد، اختيار کافي به آنها بدهد،  از دولت حق نداده ما نقاشان وطراحان را مطالبه کند و حداقل ديوار هاي زشت ادارات را پر تابلو هاي درخشان نقاشان بزرگ وجوانان آينده دار کشور کنند و به دنبال برگزاري بينالها برود و اگر هم کسي کار اشتباهي انجام داد، او را از ادامۀ مسير نترسانند و بگذارند که تجربه کسب کند. ما جوانهاي خوشفکر جسور و با ايدههاي نوين زياد داريم و بايد از پتانسيلهاي موجود استفاده کرد انشاالله.
