مديرکل هنرهاي تجسمي: جشنواره تجسمي فجر از مفاخر تجليل مي کند

مديرکل هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير شوراي سياستگذاري جشنواره هنرهاي تجسمي فجر بيان کرد که نبود فضاي مناسب بزرگترين مشکل حوزه تجسمي کشور است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از مهر، مجيد ملانوروزي مديرکل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير شوراي سياستگذاري دهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در حاشيه بازديد از جلسه انتخاب اوليه آثار اين دوره از جشنواره گفت: جشنواره تجسمي فجر به عنوان يکي از مهمترين رويدادهاي تجسمي کشور، امسال نيز با دبيري مجتبي آقايي برگزار مي شود و از مهمترين استادان حوزه هنرهاي تجسمي در رشته هاي مختلف دعوت شده است تا در کنار وي به انتخاب آثار جشنواره بپردازند.

وي افزود: در دوره دهم جشنواره بيش از ۱۰ هزار اثر از ۵۳ کشور به دبيرخانه ارسال شده است که اميدوارم با همکاري شوراي انتخاب و داوري، جشنواره امسال نتيجه خوبي داشته باشد.

ملانوروزي با تاکيد بر اينکه مهمترين معيار براي انتخاب آثار، شيوه اجرا، تکنيک، نگاه بر خلاقيت و ايده است، اظهار کرد: همانند سال هاي گذشته کارهاي ايده محور و مفهومي را در بخش نمايشگاهي اين جشنواره داريم و آثار بينارشته اي و تلفيقي بين رشته هاي تئاتر، موسيقي و تجسمي نيز برايمان مهم هستند زيرا امروزه موضوع هنرهاي بينارشته اي در همه جاي دنيا ملموس است و ما هم اميدواريم با تعامل بين اين سه حوزه شاهد تاثيرات مثبتي باشيم.

وي افزود: به طور معمول مهمترين کاري که در اين جشنواره اتفاق مي افتد تجليل از مفاخر و فعالان اين حوزه در بخش هاي خصوصي، عمومي و دولتي است که در سال ۹۶ توانستند بر حوزه تجسمي کشور تاثيرگذار باشند.

دبير شوراي سياستگذاري جشنواره تجسمي فجر با اعلام اين موضوع که نبود فضاي مناسب يکي از بزرگترين مشکلات بخش تجسمي است، عنوان کرد: يکي از مهمترين بخش هاي هنرهاي تجسمي مکان است. هنرمند، مخصوصا هنرمند هنرهاي مفهومي و هنرهاي نو، کار خود را براساس مکان و بخشي از اثر خلق مي کند تا بر اساس آن فضا بتواند عناصر خود را طراحي کند. يکي از مشکلات ما در بخش هنرهاي تجسمي نبود يک مکان مناسب براي هنرهاي معاصر و مدرن است.

وي در پايان تصريح کرد: موزه هنرهاي معاصر تهران، تنها براساس نقاشي طراحي شده است و بسياري از کارهاي چيدماني و معاصر جايگاه مناسبي در آن ندارد. موسسه صبا از لحاظ اندازه يک امکاناتي دارد ولي معتقدم ايده هاي نو نياز به مکان هاي نو دارد. پيشنهاد ما اين است که اگر به نتيجه برسيم باغ کتاب مي تواند با توجه به وسعت فضا يکي از گزينه ها باشد و اين امکان وجود دارد که روي اين نوع محيط ها کار کنيم اما همچنان براي ارايه آثار خاص، بزرگ، معاصر و حرفه اي نياز به مکان حرفه اي داريم که نور و عناصر محيطي بتواند براي نمايش آثار هم افزايي کند.

پیمایش به بالا