
به گزارش گالري آنلاين، نقاشي هاي الهام شيروي تحت عنوان "رخ_سوزي" از جمعه بيست و نهم دي ماه در گالري نگر به نمايش در مي آيد.
اين يک استيتمنت نيست.
ديدن يا برگزاري نمايشگاه نقاشي در اين وضعيت خنده دار است يا نه؟
متولد پنجاه و نه که باشي يعني حضورت در هستي دعوتي است براي جنگ. دارم فکر مي کنم به اين که آمدن در آن چنان وضعيتي خنده دار بود يا نبود وقتي بسياري، خنديدن را فراموش کرده بودند! مدرسه رفتن در کلاس هايي با پنجره هاي چسب خورده ي ضربدري، تيره و کدر و آژير خطر هر زنگ تفريح خنده دار بود يا نبود براي کودکي که از مدرسه تا خانه را بايد مي دويد؟ اولين رايي که فکر کردي نسل ات پيروز ميدان شده است در هفتاد و شش خنده دار بود يا نبود وقتي که اين روزها مرد اصلاحات! هم پشت همه را يکجا خالي مي کند؟ شروع دانشگاه در هفتادو هشت خنده دار بود يا نبود وقتي تيتر روزنامه هاي روز در مورد ريش تراش شکسته شده ي خوابگاه دانشجوياني بود که حالا ديگر نبودند/نيستند! هشتاد و هشت چه؟ خنده دار بود يا نبود باتوم ها و گازهاي اشک آور و آن همه دلهره و رايي که هيچ وقت پس داده نشد! حالا نود و شش است. نود و شش آن کودک پنجاه و نهي که هيچ از کودکي و نوجواني و جواني نديده است جز ترس و دلهره و جنگ و تحريم و تجاوز و تحقير و … . گيرم که آن وسط يکي دوباري هم عاشقي کرده باشد که به حق از همه آنچه که آمد و گذشت، خنده دارتر بود.
نقاشي هايش اما خنده اي ندارند. روايت پرتره هايي که هيچ گاه به روي شما نمي خندند. يکه و تنها در روشنايي ساکنند و نقاش آن ها در تاريکي تحمل ناپذير، منشا آن روشنايي است. همان قدر واهي اما ايستاده. به هم ريخته، پرآشوب، تکه تکه، غمگين، له شده، سوخته، سوخته، سوخته…با اين همه، "رخ_سوزي"، تاريخ هستي نسلي است که نخواست بسوزد و جنگيد. هي جنگيد و حالا مبارزه کردن را زندگي مي کند.
الهام شيروي.
الهام شيروي در رابطه با روند شکل گيري مجموعه و آثارش توضيح داد: اين مجموعه شامل پرتره هاييست که در فاصله زماني تقريبا طولاني بوجود آمده اند. زماني حدود چهارسال. در اين مدت مجموعه هاي ديگري کار شده و نمايش داده شده اند ولي هميشه پرتره ها در کنار آنها بوده اند و خلق آنها بنا به وقايع روز، اتفاقات اجتماعي و سياسي و … شکل مي گرفته است. انگار بخشي شخصي تر که هميشه حضور مستمر در آتليه ي من داشته اند. اين مجموعه از بين بيش از سي پرتره انتخاب شده است.
شيروي درمورد تعداد، ابعاد و تکنيک آثارش گفت: سيزده اثر که هشت تا از آنها بر روي بوم هستند و بيشتر آن ها تکنيک آکرليک دارند. قطع آنها يک متر در يک متر بيست، دومتر در يک متر و صد و چهل در هشتاد هستند. کارهاي بر روي بوم ، قطع هاي بزرگي دارند . و پنج اثر که بر روي مقواي گلاسه کارشده اند و تکنيک ميکس دارند و تقريبا چهل در پنجاه و سي در چهل اند.
وي همچنين در توضيح عنوان مجموعه آثارش بيان کرد: رخ_ سوزي ،تاريخ هستي نسليست که از شروع هستي با وقايع و اتفاقات زياد رو به رو شد در اين سرزمين. نسلي که نخواست بسوزد اگرچه که بسيااااار سوختنيها را تجربه کرد اما باز ايستاد و مبارزه کرد براي بودنش. با اين هم، پرتره ها و نقاشيها در چشمان شما نگاه مي کنند، بودنشان را فرياد مي زنند ولي هيچ گاه به روي شما نمي خندند. چرا که تاريخ بودنشان خنده اي را برايشان به ارمغان نياورده است. شرح بهتر و کامل تر را در نوشته اي که به همراه کارها گذاشته ام، داده ام .
گفتني است نمايش آثار اين هنرمند تا تاريخ چهارم بهمن ماه در گالري نگر به نشاني قيطريه، خيابان روشنايي، کوچه دلارام، پلاک 33 ادامه خواهد داشت.
در ادامه نمونه آثار و بيوگرافي اين هنرمند آورده شده است:
الهام شيروي متولد ۱۳۵۹ تهران.
کارشناس ارشد نقاشي از دانشگاه تربيت مدرس تهران.
مدرس دانشگاه آزاد و علمي کاربردي در رشته هاي نقاشي و گرافيک.
عضو افتخاري انجمن هنرهاي تجسمي
نمايشگاه ها و بينال ها :
1396: نمايشگاه نقاشي گروهي. کافه گالري تاتر شهرزاد. تهران.
1396:جراي پرفورمنس_ نقاشي گروه سه ي ناتمام به همراه گروه راک اوستا. برنامه شب شنبه ها. تماشاخانه پاليز. تهران.
1396: اجراي پرفورمنس_ نقاشي گروه سه ي ناتمام به همراه گروه موسيقي راک اوستا. برنامه شب شنبه ها. تاتر مستقل تهران.
1396: نمايشگاه گروه سه ي ناتمام. گالري مهروا. تهران.
1395: نمايشگاه گروهي نقاشي. گالري ب آرت. تهران.
1394:نمايشگاه گروهي " موزه اشيا مسروقه". گالري سايه . تهران.
1394: مشاور طرح و اجرا در پرفورمنس " چطور يک کره را مکعب ببينيم/ شعبده بازي و معرکه گيري" . گالري سبحان. تهران.
1394: نمايشگاه گروهي نقاشي. گالري نات. تهران.
1393: نمايشگاه گروهي . گالري شش . تهران.
1393: نمايشگاه سايه ها. جلد يک و دو و سه. گالري سايه. تهران.
1393: نمايشگاه گروهي نقاشي. گالري ويستا. تهران
1391 : نمايشگاه نقاشي گروهي . گالري ماه مهر . تهران .
1391 : منتخبين نقاشان جوان تهران . موزه هنرهاي معاصر اهواز . اهواز .
1390 : هشتمين بينال بين المللي نقاشي . مرکز هنري صبا . تهران .
1390 : نمايشگاه نقاشي گروهي . خانه هنرمندان . تهران .
1389 : نمايشگاه انفرادي نقاشي . گالري الهه . تهران .
1388: نمايشگاه گروهي "چشم ديگر " – گالري ماه مهر- تهران .
1387 : نمايشگاه هنرهاي تجسمي. موزه هنرهاي معاصر . تهران.
1385 : نمايشگاه بزرگ سال هنرهاي تجسمي ( هفت نگاه ) ، بنيا آفرينش هاي هنري نياوران ،تهران .
1385 : بينال بين المللي نقاشي جهان اسلام ، بنياد هنري صبا ، تهران .
1385 : نمايشگاه نقاشي ، گالري دي ، تهران .
1384 : نمايشگاه نقاشي ، گالري آكانات ، ايروان ، ارمنستان .
1384 : نمايشگاه نقاشي ، گالري مژده ، تهران .
1383 : نمايشگاه نقاشي ، گالري مات ، تهران و خريد يكي از آثاراينجانب توسط كارشناس و مدير وقت موزه هنرهاي معاصر تهران براي گنجينه ي تجسمي .
1383 : اكسپوي تهران ، تالار وحدت ،تهران .
1382 : نمايشگاه نقاشي ، گالري برگ ، تهران .
1382 : ششمين بينال نقاشي ايران ، موزه هنرهاي معاصر ، تهران .
1380 : نمايشگاه نقاشي ، موزه هنرهاي معاصر ، اصفهان
سوابق هنري و پژوهشي ومقالات:
1395: چاپ مقاله " آفاق بلند انسان در نقاشي " . مجله ي روزنه ي فرهنگي. پيش شماره.
1395: چاپ مقاله « دگرگوني بينش هنر؛ حال و گذشته». مجله ي فصلنامه ي هنر و ادب و گردش تذرو.شماره اول.
1394: گفتگوعلي قنبري با الهام شيروي پيرامون هنر و نقاشي با عنوان " زن بوديم ما را به خانه فرستادند". چاپ شده در مجله ي فارسي زبان " آواي زن". شماره ي 83-84 . کشور سوئد.
1393: چاپ اثري چهار اپيزوديک در مجله ي الکترونيکي فرانسوي با موضوع " آنچه دهان را شيرين مي کند". نام مجله : La Casw Est Belle
1391: نمادشناسي اژدها در شاهنامه. مقاله اي در مجله ي الکترونيکي عقربه.
1388تا 1390 : انتشار مقالات پيرامون هنرمندان و آثار هنري در سايت ها و مجلات الکترونيکي روزگار. عقربه و …
1386 : كسب رتبه ي پژوهش گر برتر و پايان نامه برتر دانشجويي در دانشگاه تربيت مدرس و دريافت لوح تقدير – تهران .
1385 : پژوهش گر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي و انجام پروژه ي پژوهشي به سفارش پژوهشكده ي هنرهاي سنتي ميراث .با عنوان : " عناصر تصويري در ادبيات و نگارگري سنتي ايران ، بخش اول : هفت خواني هاي شاهنامه " .
1385 : چاپ مقاله :" مطالعه ي نمادها و نشانه هاي مشترك تصويري و ادبي در نگارگري سنتي ايران . خرخره بازخواني نمادين دو ننگاره ي عاشقانه " – فصلنامه ي هنرهاي زيبا – پاييز 1385- شماره 27.
1386 : انتخاب و چاپ مقاله در ويژه نامه همايش " بهار ايراني " . عنوان مقاله :" مطالعه ي رنگ در ادبيات و نقاشي ايراني ( بررسي موردي هفت پيكر نظامي ) .
1384 : ارائه ي مقاله " بررسي نمادشناسانه ي نگاره هاي مكتب تبريز دوره ي صفوي " ، همايش ايران شناسي . سازمان پژوهش هاي ايران شناسي .
1383 : ارائه ي سمينار " عنصر خيال در ادبيات و نقاشي سنتي ايران " . دانشگاه تربيت مدرس دانشكده هنر ) .



