

علي رضا مسعودي، هنرمند معاصر کشورمان که هم اکنون نمايشگاه آثار نقاشي وي تحت عنوان حيراني در گالري خط سفيد برپا است، در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار گالري آنلاين، در رابطه با تکنيک و موضوع آثار خود توضيح داد:
در کارهايم از رنگ روغن، اسپري، شابلون، اکريليک،اکولين، ورق طلا و مس و … استفاده کرده ام. در رابطه با مفهوم حيراني نيز، تضاد ميان مدرنيته و سنت آن چيزي است که جامعه دچارش است. نسل نو به شدت دوستدار مدرنيسم است و نسل قبلي به طور جدي در مقابل آن ايستاده. اين تضادها در جامعه به چشم ميخورد و من آن را لمس کردم و سعي کردم منعکس کنم.
آنچه براي من مهم است مفهومي است که در اين کارها ديده ميشود. من به طور کلي نقاشي را به عنوان يک هنر مفهومي ميبينم.

مسعودي در رابطه با روند شکل گيري مجموعه حيراني گفت:
اين مجموعه از سال 92 آغاز شد و ابتدا مجموعه شماره دو شروع شد و بعد مجموعه شماره يک، به اين معني که اول مجموعه ي دوم که دختري است در فضاي مدرن خلق شد و بعد مجموعه اي را کار کردم که سوژه در فضاي سنتي قرار گرفته است.

اين هنرمند در رابطه با سبک و شيوه کاري خود ميگويد:
تا کنون چندين نمايشگاه انفرادي داشته ام و هميشه به دنبال اين بودم تا رئاليسم را در قالبي نو رائه بدهم، من به دنبال اين هستم که بتوانم با کارهايي که با افراد عادي هم ارتباط برقرار ميکند، حرف هايي بزنم، چرا که هنر وسيله اي است براي بيان حرف ها. بايد هنري را ارائه دهيم که ضمن داشتن مفهوم بتواند با مردم ارتباط برقرار کند.
پيکاسو ميگويد،اگر چيزي را ميخواهي به مردم بگويي که متوجه آن نميشوند با چيزي که ميفهمند به آنها بگو.
برخورد ما درجامعه ايراني با مدرنيسم مبني بر تفکر و منطق نبوده است و اين خود يک تضاد است.

در آثار علي رضا مسعودي خطوط و نوشته هاي فارسي و لاتين با شابلون و اسپري کار شده اند که بخش هايي از آنها محو شده است، به ويژه حروف لاتين که مبهم تر هستند. حروف لاتين در آثار وي نمادي از غرب گرايي جامعه است.
مسعودي در رابطه با نمادهايي که در آثارش ديده ميشوند توضيح داد:
حروف لاتين به معني توجه به غرب، بدون دانستن معني و مفهوم آن مي باشد، اين نوشته هاي لاتين هيچ معنايي هم ندارند تنها يکسري از حروف هستند که به دنبال هم آمده اند.
حروف فارسي را نيز با اين هدف بکار بردم که به مفهوم کارم برسم. کاربرد واژه غم نيز در ميان اين حروف از آن جهت است که ما جامعه غمگيني هستيم . جامعه اي هستيم که در مقابل شادي ايستادگي ميکنيم و بيشتر تمايل داريم با افراد غمگين همراهي کنيم و در مقابل افراد شاد برخورد داشته باشم.
تمام اين اتفاق هايي که در جامعه ديده ميشود در منِ هنرمند تاثير ميگذارد.
ترکهايي در مجموعه سنت وجود دارد که نمادي است از کهنگي ،شکستگي و فروپاشي. به نوعي نشان ميدهد در حال ويران شدن هستند و آسيب ديده اند.

وي در رابطه با دليل استفاده از سوژه زن در آثارش بيان کرد:
معتقد هستم در کشمکش ميان سنت و مدرنيته زن بيشتر فنا ميشود و زن ها بيشتر درگير اين موضوع هستند، ما ايراني ها اغلب با مردها مدرن تر برخورد ميکنيم و با زنان سنتي تر ، اغلب آزادي بيشتري براي مردها قائليم. تحقيرهاي بيشتري نسبت زنان وجود دارد، حتي دستکش هاي ظرفشويي که در کارها ميبينيد نمادي است از همان نگاه سنتي نسبت به زنان.

اين استاد دانشگاه ضمن تاکيد بر وجود تضاد در محيط هاي مختلف جامعه، مسائل مربوط به محيط هاي آموزشي دانشگاهي و غير دانشگاهي را چنين شرح داد:
آن چيزي که در جامعه ديده ميشود اين است که ما دو محيط هنري داريم يکي محيط دانشگاهي و ديگري محيط خارج از دانشگاه، در محيط بيرون از دانشگاه، کلاسها و آموزشگاه هاي هنري تمايل دارند سبک هاي رئاليستي و ساخت و ساز را آموزش دهند و دانشگاه ها نيز طور ديگري برخورد ميکنند که بايد بگويم اصلا آموزش تکنيک در آن وجود ندارد، اغلب بچه هايي که از دانشگاه فارغ اتحصيل ميشوند توانايي کشيدن يک چهره را هم ندارند.
از طرف ديگر هنرجويانِ آموزشگاه هاي خارج از دانشگاه نيز بعد از مدتي توانايي لازم را پيدا ميکنند اما ذهنيت لازم را ندارند.

وي در خصوص شيوه هاي آموزشي خود بيان کرد:
من سعي ميکنم در دانشگاه به آموزش و اصول آکادميک پايبند باشم. اما به طور کلي دانشگاه مکان مناسبي است براي کسي که قبلا آموزش نقاشي را ديده باشد. اغلب به هنرجوياني که پس از مدتي در آموزشگاه من کار ميکنند توصيه ميکنم به دانشگاه بروند و موفق هم ميشوند.
اما متاسفانه در دانشگاه ها نمره هاي کذايي به دانشجو داده ميشود و آنها ادعاهاي پوچ پيدا ميکنند و در نهايت وقتيکه به جامعه واقعي هنري وارد ميشوند سرخورده ميشوند.

مسعودي در ادامه افزود:
برنامه کارهاي من توجه به انسان معاصر و مفهوم آن است. در آثار آينده نقاشي هاي آزادتري به نمايش خواهم گذاشت. مفهوم و فلسفه آثارم براي من اهميت ويژه دارد. دوست دارم به عنوان يک هنرمند تعهد اجتماعي خودم را داشته باشم و بياني باشم از جامعه اي که در آن زندگي ميکنم . بياني باشم از تفکرات و مشکلات حاکم بر جامعه ام.
به عنوان آخرين کلام شعري از شاملو را ميگويم که به نظر من هر هنرمندي بايد اين را در چهارچوب کاري خودش رعايت کند
فضيلت هنرمند است که در اين جهان بيمار
به دنبال درمان باشد نه تسکين
به دنبال تفهيم باشد نه تزئين
طبيب غم خوار باشد نه دلقک بي عار



لازم بذکر است اين نمايشگاه تا روز دوشنبه هشتم خرداد ماه 96در گالي هنري خط شفيد به آدرس خيابان وليعصر، روبروي جام جم، کوچه پروين، پلاک 22 مراجعه نمايند.
جهت کسب اطلاعات بيشتر به سايت گالري هنري خط سفيد مراجعه نماييد :
http://www.whitelinegallery.com/
آدرس اينستاگرام گالري هنري خط سفيد:
