به گزارش گالري آنلاين به نقل از پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمد جواد دهقاني با اعلام اين خبر افزود: بررسي نظام رتبه بندي لايدن در سال۲۰۱۷۷ ميلادي نشان مي دهد که دانشگاه علوم پزشکي شيراز، علوم پزشکي اصفهان، دانشگاه گيلان و دانشگاه آزاد علوم تحقيقات تهران براي اولين بار در فهرست اين نظام رتبه بندي قرار گرفتند.
وي افزود: به اين ترتيب تعداد دانشگاههاي کشور حاضر در نظام رتبه بندي لايدن از ۱۴ عدد در سال ۲۰۱۶ به ۱۸ عدد در سال ۲۰۱۷ افزايش يافت.
دهقاني گفت: بدين ترتيب جمهوري اسلامي ايران در ميان کشورهاي اسلامي بيشترين تعداد دانشگاه و کشورهاي ترکيه با ۱۶ دانشگاه، مالزي ۵ دانشگاه و عربستان صعودي ۴ دانشگاه در اين نظام رتبه بندي حضور يافته اند. از کشور هند ۲۰ دانشگاه ، فرانسه ۲۴ دانشگاه و استراليا ۲۵ دانشگاه حضور دارند.
وي يادآور شد: در سال ۲۰۱۷ علاوه برافزايش حضور تعداد دانشگاههاي کشور شاهد ارتقاي رتبه اکثر دانشگاهها نيز هستيم به طور خاص دانشگاه تهران از رتبه ۲۲۸ درسال ۲۰۱۶ به رتبه ۱۹۵ و نيز دانشگاه امير کبير از رتبه ۳۲۵ درسال ۲۰۱۶ به رتبه ۲۹۲ و ساير دانشگاهها نيز ارتقا رتبه يافته اند.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) گفت: لايدن از سيستمهاي رتبهبندي معتبر بينالمللي در کشور هلند است و هر ساله به رتبهبندي دانشگاههاي جهان ميپردازد. معيارهاي اين نظام به دو دسته کلي شاخصهاي تاثير و همکاريهاي علمي تقسيم ميشوند. اطلاعات مربوط به اين شاخصها از پايگاه داده علوم (Web of Science) جمعآوري ميشود. در رتبه بندي سال ۲۰۱۷ از اطلاعات مستخرج چهار سال در فاصله زماني ۲۰۱۵ -۲۰۱۲ استفاده شده است.
وي اظهار داشت: اولين رتبه بندي لايدن در سال ۲۰۱۲ ميلادي انجام شد. در اين سال هيچ دانشگاهي از کشور در بين دانشگاهاي برتر حضور نداشت. در سال ۲۰۱۳ پنج دانشگاه صنعتي اميرکبير، شريف، تربيت مدرس، تهران و علوم پزشکي تهران در اين نظام رتبه بندي جاي گرفتند.
دهقاني گفت: در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشگاههاي ايراني حاضر در اين رتبهبندي به ۱۲ دانشگاه رسيد که شامل دانشگاههاي اميرکبير، تبريز، شريف، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان، تهران، شهيد بهشتي، تربيت مدرس، فردوسي مشهد، شيراز، علوم پزشکي تهران و دانشگاه آزاد اسلامي ميشود.

وي گفت: در سال ۲۰۱۵ ميلادي تعداد دانشگاههاي کشور در اين رتبه بندي به ۱۳ دانشگاه رسيد. دانشگاه صنعتي اصفهان، اميرکبير، شريف، تبريز، علم و صنعت ايران، تهران، شهيد بهشتي، تربيت مدرس، شيراز، فردوسي مشهد، علوم پزشکي تهران، علوم پزشکي شهيد بهشتي و دانشگاه آزاد اسلامي در سال ۲۰۱۵ ميلادي در اين رتبه بندي حاضر شدند.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) اضافه کرد: در رتبه بندي لايدن در سال ۲۰۱۶، ۱۴ دانشگاه تهران، صنعتي اميرکبير، علوم پزشکي تهران، صنعتي شريف، تربيت مدرس، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان، دانشگاه شيراز، فردوسي مشهد، تبريز، شهيد بهشتي، علوم پزشکي شهيد بهشتي، خواجه نصيرالدين طوسي و اصفهان در اين رتبه بندي قرار گرفتند.
در آخرين رتبه بندي منتشر شده توسط لايدن در سال ۲۰۱۷ دانشگاه هاي تهران، صنعتي اميرکبير، علوم پزشکي تهران، صنعتي شريف، تربيت مدرس، صنعتي اصفهان، علم و صنعت ايران، دانشگاه شيراز، فردوسي مشهد، تبريز، علوم پزشکي شهيد بهشتي، علوم تحقيقات تهران، شهيد بهشتي، خواجه نصيرالدين طوسي، اصفهان، علوم پزشکي اصفهان ، گيلان و علوم پزشکي شيراز به ترتيب در رتبه هاي ۱۹۵، ۲۹۲، ۳۲۲، ۳۶۹، ۴۰۸، ۴۲۱، ۴۳۲، ۵۰۳، ۵۰۹، ۶۰۷، ۶۵۸، ۶۸۲، ۶۸۸، ۷۱۷، ۷۹۷، ۸۰۰، ۸۳۷ و ۸۶۷ قرار گرفتند.
|
رتبه دانشگاه هاي کشور برحسب شاخص مرجعيت علمي (ميزان توليدات علمي در ۱۰ درصد برتر توليدات علمي دنيا) |
|||||||||
|
نام دانشگاه |
رتبه در ۲۰۱۴ |
رتبه در ۲۰۱۵ |
رتبه در ۲۰۱۶ |
رتبه در ۲۰۱۷ |
نام دانشگاه |
رتبه در ۲۰۱۴ |
رتبه در ۲۰۱۵ |
رتبه در ۲۰۱۶ |
رتبه در ۲۰۱۷ |
|
صنعتي اصفهان |
۵۱۸ |
۴۴۰ |
۴۶۳ |
۴۲۱ |
تربيت مدرس |
۶۲۰ |
۵۸۷ |
۴۱۲ |
۴۰۸ |
|
صنعتي اميرکبير |
۴۶۱ |
۴۴۲ |
۳۲۵ |
۲۹۲ |
دانشگاه شيراز |
۶۷۷ |
۶۵۵ |
۵۰۹ |
۵۰۳ |
|
صنعتي شريف |
۵۳۸ |
۵۰۵ |
۳۶۳ |
۳۶۹ |
فردوسي مشهد |
۶۶۹ |
۶۶۷ |
۵۳۷ |
۵۰۹ |
|
دانشگاه تبريز |
۴۹۲ |
۵۳۱ |
۶۲۷ |
۶۰۷ |
علوم وتحقيقات تهران |
——- |
۷۳۳ |
— |
۶۸۲ |
|
دانشگاه علم وصنعت |
۵۲۶ |
۵۴۷ |
۴۳۶ |
۴۳۲ |
علوم پزشکي تهران |
۷۴۶ |
۷۳۵ |
۳۴۳ |
۳۲۲ |
|
خواجه نصيرالدين طوسي |
— |
— |
۷۲۹ |
۷۱۷ |
دانشگاه شهيد بهشتي |
— |
— |
۶۷۹ |
۶۸۸ |
|
دانشگاه تهران |
۵۶۶ |
۵۶۵ |
۲۲۸ |
۱۹۵ |
علوم پزشکي شهيد بهشتي |
——- |
۷۴۲ |
۶۷۹ |
۶۸۸ |
|
دانشگاه اصفهان |
— |
— |
۸۲۱ |
۷۹۷ |
دانشگاه گيلان |
— |
—- |
—- |
۸۳۷ |
|
علوم پزشکي شيراز |
— |
— |
— |
۸۶۷ |
علوم پزشکي اصفهان |
— |
— |
— |
۸۰۰ |
افزايش حضور تعداد دانشگاههاي کشور و نيز ارتقاي رتبه آنها در اين نظام معتبر بين المللي نشان از مسير رو به رشد آموزش عالي کشور در عرصه جهاني و توسعه کمي و کيفي دانشگاه هاي کشور است و چشم انداز مثبتي از فعاليت هاي علمي کشور در حرکت به سمت بين المللي سازي دانشگاه ها را نشان مي دهد.
