
محمدعلي قرباني، استاد انجمن خوشنويسي ايران، برگزاري طرح کارگاه نوروز را مهماني خواند که در آن هنرمندان مردم را به حظ هنري دعوت ميکنند.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي و امور بينالملل سازمان زيباسازي شهر تهران، محمدعلي قرباني، استاد انجمن خوشنويسان و عضو هيئت داوران کارگاه نوروز ضمن ابراز خرسندي از اجراي اين طرح در اين باره گفت: شرکتکنندگان در کارگاه خوشنويسي نوروز متعلق به سراسر کشور هستند و شاهد حضور هنرمندان متعددي از تهران و شهرهاي مختلف ايران در اين کارگاه هستيم که ترکيب بسيار خوبي را براي اجراي آثار ايجاد کرده است البته همانطور که ميدانيد، طبيعت اين هنر عزلتنشيني است و اغلب هنرمندان اين عرصه تمايل دارند که در تنهايي کار کنند اما اين تعداد از هنرمندان بر اساس تجربه کارگاههايي که قبلاً برگزار شده، دعوتشدهاند که ترکيب موفقي است.
او درباره انتخاب اشعار و آثار اجرايي اين کارگاه توضيح داد و بيان کرد: اشعار اين کارگاه را يک گروه از هنرمندان اهل ادب با محوريت نوروز و با تأکيد بر اميد انتخاب کردهاند.
اين هنرمند افزود: اجراي کار کارگاهي بسيار سخت است زيرا هنرمند نميداند چه چيزي را قرار است بنويسد اما با تمام اين مشکلات هر کدام از هنرمندان اين کارگاه حداقل سه اثر را اجرا ميکنند و حداقل 100 اثر در سطح شهر اجرا خواهد شد.
قرباني درباره اجراي طرحهاي فرهنگي سازمان زيباسازي ابراز خرسندي کرد و گفت: تجربه طرحهايي چون نگارخانهاي به وسعت شهر بيانگر تأثيرگذاري کار هنري بود زيرا حتي افرادي که اطلاعي از هنر ندارند نيز از آن لذت بردند.
او تصريح کرد: اين مهم است که بتوانيم بين فرهنگ، هنر و اقتصاد که همگي براي يک جامعه لازم هستند، تعادل ايجاد کنيم اما متأسفانه در سالهاي اخير جو سياست و اقتصاد در کشور ما پررنگ شده و عرصه بر هنر تنگشده است براي همين گاهي ديدن يک اثر هنري براي مردم جذاب است زيرا هميشه بيلبوردها تبليغي و سياسي بوده است بنابراين چنين طرحهايي ميتواند اين فضا را تعادل دهد.
اين هنرمند درباره نمايش آثار در سطح شهر بيان کرد: مهماني و مهماني دادن يکي از شاخصههاي عيد نوروز است و بخش بسيار مهمي است. با اين ديدگاه بايد گفت که بضاعت خوشنويسان ما نيز اين است که مردم را به ضيافت چشم دعوت کنند و از مردم بخواهند هنر ملي ما را که بسيار متعالي و فاخر است، تماشا کنند.
قرباني نمايش آثار خوشنويس در سطح شهر را عامل مهمي در جذب توريستهاي خارجي خواند و اظهار کرد: توريستهاي خارجي بيشتر به هنر ايراني تمايل دارند زيرا در حوزه معماري مدرن و حتي نقاشي نيز آنها قويتر هستند و پيشينه بيشتري دارند بنابراين توريستها به دنبال اين هستند که شاخصههاي ويژه ايراني را تجربه کنند.
او راهاندازي موزه تخصصي خوشنويسي را اتفاقي مثبت خواند و افزود: به غير از موزههايي نظير خوشنويسي، نمايش آثار هنري در سطح شهر و ايجاد چشماندازهاي شهري، تأثير بسياري بر جامعه دارد. امروز شاهد اين هستيم که از خوشنويسي در معماري بهره برده ميشود که بيانگر جايگاه مهم اين هنر است.
عضو هيئتداوران کارگاه نوروز بيان کرد: نستعليق که با طبيعت آواي گفتاري و غزلهاي ما ايرانيان همخواني دارد و اساساً بر اساس همين نياز شکل گرفته است زيرا زبان عربي در آن زمان علمي و ادبي بوده به همين خاطر غزل ايراني با ترجمه فرمي همان نستعليق وارد عرصه شد حال ما چه در قالب فرم و چه در قالب محتوا بايد يک همگوني براي شهر ايجاد کنيم.
قرباني افزود: قطعاً براي توريستهاي خارجي جذاب است که بتوانند شعرهاي ما را در قالب فرم نيز تجربه کنند البته چنين طرحهايي را بايد در طول سال دنبال کنيم تا فضاي خشن شهري تلطيف شود.
او ادامه داد: در سفري که به مالزي داشتم، ديدم که شخصي به صورت خصوصي موزهاي از خوشنويسي تأسيس کرده بود اين در حالي است که آنها به لحاظ هنري بسيار فقير هستند و اغلب از هنرمندان ما دعوت به همکار ميکنند با اين وجود گستردگي آن موزه چندين برابر اين موزه کنوني است البته افتتاح موزه خوشنويسي اتفاق بسيار مبارکي است اما بايد گنجينه اين بخش تقويت شود. بايد اينقدر فضا گسترده باشد که آثار فاخر معاصرين و بدايع هنر خوشنويسي نيز به آن افزوده شود البته اين موزه اتفاق بسيار خوبي است که حال مرا نيز خوب ميکند و اميدوارم که باز هم شاهد چنين اتفاقات خجستهاي باشيم.
استاد انجمن خوشنويسي ايران گفت: هنر خوشنويسي مظلوم است. با تمام اين اوصاف هنري متعالي است و تنها هنري است که کسي با آن سقوط نميکند زيرا هنرمندان اين عرصه براي آن بسيار حرمت قائل هستند.
قرباني ادامه داد: نيازمند توجه ويژهاي از طريق چنين برنامههايي به هنرمندان خوشنويس هستيم زيرا همين که مردم متوجه حضور اين هنر در سطح جامعه شوند کافي است و خود مردم کارها را انجام ميدهند و نيازمند حمايتهاي رانتي نيستيم زيرا براي يک خوشنويس خط نوشتن سرشار از شادماني و لذت است.
