مخالفتها براي ايجاد هواکش خط ۶ مترو مقابل موزه ملي فرش ايران جواب داد و سرانجام سازهي ابتدايي برپايي کارگاه هواکش مترو، از مقابل اين موزه حذف شد.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، ۳۰ آبان سال گذشته؛ ميراث فرهنگي استان تهران اعلام کرد «به دليل لزوم احداث ورودي خط ۶ متروي تهران در معبر موزه فرش، طرحي مناسب با اين محوطه تاريخي براي اين نقطه، به تائيد اداره کل ميراث فرهنگي تهران رسيد.»

هرچند انتشار رسمي اين اظهارنظر نشان از تائيد اداره کل ميراث فرهنگي استان تهران نسبت به احداث هواکش مترو در معبر ورودي موزهي فرش داشت، اما با اعتراضها و تاکيدها از سوي معاونت ميراث فرهنگي کشور، رئيس کميته ميراث فرهنگي شوراي شهر و فعالان رسانهاي و ميراثي اين اقدام زيرسوال رفت، به حدي که نخست در ۱۳ آذر امسال، خليلآبادي، رييس کميته ميراث فرهنگي شوراي شهر تهران، ري و تجريش «از بررسي ويژه نصب هواکش در مقابل موزه ملي فرش در شوراي شهر» خبر داد.
و در ادامه محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي کشور در نخستين حضورش در جمع هنرمندان فرش و اهالي رسانه، که از قضا در موزهي فرش برگزار شد، مخالفتاش را نسبت به اين اقدام شرکت مترو رسما اعلام کرد، او ۲۷ آذر تاکيد کرد؛ «ميراث فرهنگي به مترو اجازه نميدهد سازهي هواکش خود را در محدودهي اين موزه احداث کند، آنها نخست بايد با ميراث فرهنگي هماهنگ کنند.»
با پيگيريهاي شوراي شهر و گاها ميراث فرهنگي؛ شرکت مترو که تا ان زمان براي ايجاد اين هواکش در معبر ورودي موزه فرش اصرار داشت و معتقد بود جاي ديگري براي انجام اين کار وجود ندارد، مجبور به بررسي دوبارهي موقعيتهاي مکاني مختلف در تقاطع خيابان کارگر و فاطمي شد تا دستکم موزه ملي فرش ايران از عبور مترو در نزديکيهايش جان سالم به در ببرد.
و اکنون مدتي است که حفاظ فلزي آبي رنگ در عرصه ورودي موزه ملي فرش ايران هم از فضا برچيده شده است.
دلاور بزرگنيا، مدير کل ميراثفرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران در اين زمينه به ايسنا ميگويد: خوشبختانه موفق به حذف اين کارگاه در مقابل موزه فرش ايران شدهايم اما هنوز بررسي ايدهها و طرحهاي شرکت مترو براي ايجاد کارگاه هواکش مترو در دستور کار است.
او با بيان اينکه در آخرين نشست بين شرکت مترو و ميراث فرهنگي براي بررسي طرح هواکش خط ۶ به نتيجه نرسيدهايم، ادامه ميدهد: تا کنون چندين بار طرح مترو براي اين کارگاه و نقطه يابي آنها در جلسههاي ميراث فرهنگي رد شده است، حتي در آخرين نشست نيز با نقشه معماري شرکت مترو مخالفت شد، بنابراين بررسي آخرين طرح ارائه شده از سوي مترو، بايد در شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي بررسي شود، انجام اين کار ديگر در صلاحيت شوراي فني اداره کل ميراث فرهنگي استان تهران نيست.
وي با تاکيد بر اينکه به شرکت مترو اعلام شده تا مستندات و تغييرات نقشهاي و معماري خود را مستقيما به سازمان ميراث فرهنگي ارائه کرده و از شورا تعيين تکليف شود، اظهار ميکند: اين بار تغييراتي در طرح داده شده که اگر با سختيهاي فني مواجه نشوند، به نتيجه خواهند رسيد و گرنه بايد يک تغييرات ديگري در اين طرح تهيه کنند.
دو روز گذشته، يعني 31 فروردين نيز علي امامي، مديرعامل شرکت مترو با اعلام جابجايي هواکش خط شش مترو به ايسنا گفت: در حال حاضر اقدامات اجرايي در حال انجام است. هواکش ايستگاه مترو در خط شش دقيقا روبروي موزه فرش جانمايي شده بود که موجب اعتراضات مسئولان ميراث فرهنگي و برخي از اعضاي شوراي شهر شد. هر چند تمهيداتي در خصوص بهبود شرايط هواکش و طراحي آن متناسب با فضاي موزه فرش انجام شده بود اما نهايتا تصميم گرفته شد که اين هواکش جابجا شود.
