
مديرکل مرکز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به ارتباط تنگاتنگ هنرهاي تجسمي با بستر فرهنگي جامعه درمورد گسست فرهنگي در ايران هشدار داد.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايرنا، مجيد ملانوروزي روز شنبه در «نشست تخصصي آسيب شناسي جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر»،خاطرنشان کرد: هنرهاي تجسمي ارتباط تنگاتنگي با بستر فرهنگي جامعه دارد اما امروزه به دليل ناتواني در زايش هنر کاربردي با ريشههاي سنتي، شاهد از ميان رفتن پيوستگي فرهنگي در جامعه هستيم.
ملانوروزي مکتب سقاخانه را نمونهاي ارزشمند از پيوند سنت و مدرنيته در هنر ايران نام برد و آشتي دادن سنت با فرهنگ معاصر را از اهداف مرکز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد عنوان کرد.
وي با ابراز نگراني از آنچه ازبين رفتن پيوستگي فرهنگي در جامعه خواند، گفت:هنري در ايران ماندگار است که ارزشهاي قومي، ملي و مذهبي را داشته باشد.
ملانوروزي افزود: در سالهاي اخير در طراحي پوشاک توانستيم هنر ايراني را با نيازهاي جامعه منطبق کنيم درحالي که در معماري، طراحي داخلي منازل، لوازم خانگي و بخشهاي کاربردي ديگر ناتوان بوده ايم و در صنايع دستي نيز ابزار توليد و ماهيت کالا هيچ تغييري از گذشته تاکنون نکرده است.
مديرکل مرکز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد با انتقاد از «سطح پايين سواد بصري» در جامعه گفت: در کشورهاي پيشرو در هنر، کودکان را از همان دوران مدرسه به موزه ميبرند و با فضاهاي هنري آشنا ميکنند، در حالي که در کشور ما تازه از دوران دانشجويي و جواني حضور در موزهها و گالريها باب مي شود.
به گفته ملانوروزي همين امر موجب شده که روحيه مردم ايران تنها با آثار روايي سازگار باشد و هنرهاي انتزاعي مطلوب واقع نميشود و همين تضاد موجب ميشود در مواجهه با مدرنيته در مباحث فرهنگي و اجتماعي نيز قادر به تحليل و هضم آن نباشيم.
اين مدير هنري کشور، ادامه داد: در همه جاي دنيا ذات هنرهاي تجسمي با هنرهاي ديگر متفاوت بوده و مخاطب خاص خود را دارد، در جشنواره هاي هنري فجر در بخش هاي موسيقي، فيلم و تئاتر فروش بليت رايج بوده و محلي براي تبليغات آثار هنرمندان است، درحالي که در جشنواره هنرهاي تجسمي درآمدي براي هنرمند حاصل نمي شود و جذابيتي براي حضور هنرمندان صاحب نام در اين بخش وجود ندارد.
وي افزود: در بخش هنرهاي تجسمي فجر حضور مردم و درگير کردن تمامي اقشار جامعه از سياست هاي کلي بوده و ارائه آثار هنرمندان جوان و بي نام و نشان در اولويت است و همين سياست باعث قهر هنرمندان تراز اول با بهانه نبود اعتبار معنوي شده است .
به گفته ملانوروزي هنرمندان مطرح ترجيح مي دهند آثار خود را به جاي جشنواره که براي آنها دستاورد مالي ندارد، در بخش هاي خصوصي بهتر که به صورت موازي با جشنواره درحال کار هستند نمايش دهند.
مدير کل مرکز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه اين نشست از تغيير رويکرد جشنواره تجسمي فجر خبر داد و گفت: از انجمن هاي تخصصي هنري حمايت مي کنيم تا نمايش آثار تجسمي بخش خود را در قالب دوسالانه ها برگزار کنند و جشنواره فجر به جاي جمع آوري و نمايش دوباره آثار، در موضوعات بين رشته اي داراي خلاقيت و هنرهاي نو که بخش خصوصي قادر به انجام آن نيست و تا به حال ناديده گرفته شده متمرکز شود.
ملانوروزي اظهار داشت: در جشنواره هنرهاي تجسمي فجر فرصتي فراهم کرده ايم تا هنرهاي جديد همچون ويدئو آرت، ديجيتال آرت، هنرهاي مفهومي طبيعت گرا و ديگر حوزه هاي هنري جديد که داراي انجمن نيستند و بدليل نبود قانون کپي رايت و نداشتن صرفه اقتصادي مورد توجه بخش خصوصي قرار نمي گيرند؛ از حمايت بخش دولتي بهره ببرند.
مدير کل مرکز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد افزود: در برنامه هاي جديد جشنواره هنرهاي تجسمي فجر به دنبال جمع آوري و نمايش دستاوردهاي هنري سال هستيم و قصد داريم به عنوان يک کارنامه، عملکرد گالري ها و نگارخانه ها، ناشران، سرمايه گذاران، منتقدان، روزنامه نگاران، هنرمندان نام آور در عرصه هاي ملي و بين المللي و تمامي بخش هايي که در هنرهاي تجسمي فعال بودند را مورد ارزيابي قرار دهيم.
ملانوروزي در مورد داوري آثار جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گفت: ما در داوري ها هيچگونه اعمال نظري نمي کنيم و به دنبال هنرمنداني براي داوري هستيم که تنها در هنر خود فرو نرفته و با اجتماع و فضاي بين المللي در ارتباط باشند، جوانان بهترين گزينه داوري براي تشخيص آثار خلاق هستند.
نشست تخصصي آسيب شناسي جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر روز شنبه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
