«شايد تنها نهادي که ميتواند در صنعت صنايع دستي تحولي ايجاد کند نهاد دانشگاهي است؛ يعني اگر اثر هنري از يک فيلتر دانشگاهي نگذرد، پختگي ايجاد نميشود.» اين مطالب در حاشيه دومين جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه دانشگاه هنر عنوان شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، دومين جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه دانشگاه هنر، شب گدشته (يکشنبه ۲۷ خرداد ماه جاري)، با حضور دکتر محمود ارژمند معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه هنر، شهرام زرگر مدير تشکلهاي علمي، فرهنگي دانشگاه هنر و دانشجويان در هنر فرهنگستان هنر٬ در تالار خيال شرقي گالري صبا به همراه افتتاح نمايشگاه آثار هنري دانشجويان اين دانشگاه، برگزار شد.
شهرام زرگر مدير تشکلهاي علمي، فرهنگي دانشگاه هنر به نمايندگي از جمع مسؤولان حاضر در دومين جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه دانشگاه هنر، به سخنراني پرداخت و گفت: دانشگاه امروز، در دنياي مدرن و هياهوي تکنولوژي، ميان سنت ديروز و جهان پهناوري که قرن بيست و يکم در پيش چشمانش قرار داده، معلق مانده است، گنجينه تلاشي است براي بازشناسي هويتهاي ديرينهمان، در گستره جهان معاصر و تلاشي براي اين که در ميانه اين زندگي مدرن، ايدهاي بيابد تا فرزند جوياي هويت امروز را با گنجينه ديرينه خود، يعني فرهنگي که هميشه در گوشه ذهنمان بوده و امروز کمرنگ شده است را آشنا کند.
وي پويايي فضاي دانشگاهي به موجب ترغيب دانشجويان براي خلق آثار هنري بديع و متناسب با نيازهاي روز جامعه، ايجاد بستر ارتقاي سطح کيفي آثار و سطح علمي دانشجويان با برگزاري کارگاههاي آموزشي عملي و نظري، ايجاد نوآوري و خلاقيت در فرآيند طراحي و توليد يک محصول صنايع دستي براي انسان معاصر، ايجاد ارتباط مستقيم بين دانشگاه و صنعت، حمايت از توليدکنندگان داخلي به وسيله معرفي ظرفيتهاي موجود در کشور، ترغيب دانشجويان براي مشارکت در فعاليتهاي فرهنگي، اقتصادي و هنري در سطح کشور و معرفي دستاوردهاي دانشگاه به جامعه هدف را از اهداف کلي جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه برشمرد.
مدير تشکلهاي علمي، فرهنگي دانشگاه هنر بيان کرد: گرايشهاي تخصصي جشنواره در بخش عملي شامل چوب، فلز، سراميک، شيشه، بافت، نگارگري، تذهيب و تلفيقيMix Materiaاست.
در حاشيه اين جشنواره نيز محمد باقر بلوچ، دبير دومين جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه دانشگاه هنر، در گفتوگو با خبرنگار ايسنا درباره تعداد آثار ارسال شده و برگزيدههاي اين آثار در جشنواره مذکور گفت: بخش نمايشگاهي به صورت عمومي در دو قسمت بخش رقابتي و نمايشگاهي تشکيل شده است، که در بخش نمايشگاهي ۱۵۰ اثر بعد از قضاوت ابتدايي به مرحله دوم رسيدند و مابقي آثار که در اين جشنواره دانشجويي گردآوري شدند در حدود ۱۰۰ اثر هم براي بخش نمايشگاهي در نظر گرفته شده است که در مجموع ۲۵۰ اثر در فضاي گالري قرار گرفت که ۱۵۰ اثر براي بخش رقابتي و تعداد ۱۰۰ اثر نيز براي بخش نمايشگاهي انتخاب شد.
وي با اشاره به تعداد دانشجويان شرکتکننده در دومين جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه دانشگاه هنر، بيان کرد: بيش از ۲۰۰ نفر دانشجويان دانشگاه هنر اقدام به ارسال آثار کردند که از اين تعداد شرکتکننده، ۸۰ اثر به مرحله نمايشگاه ورود پيدا کرد.
دبير دومين جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه دانشگاه هنر، با ابراز ناخرسندي از عدم همکاري برخي نهادها در امر حمايت از برگزاري اين جشنواره اظهار کرد: خيلي از سازمانها همکاري نکردند؛ به عنوان مثال سازمان ميراث فرهنگي که يک سري تعهداتي در راستاي همکاري در برپايي اين جشنواره را که متقبل شده بود از زير بار مسوليت و همکاري خود هم در دوره ابتدايي جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه دانشگاه هنر هم در فرآيند اجرايي از زير بار مسؤوليت و همکاري متاسفانه شانه خالي کرد، ما خيلي از آن گله داريم، در عوض بنده از همکاري مسؤولين فرهنگستان هنر، موسسه صبا موسسه ايده نهايت تشکر و قدراني را دارم.
بلوچ تعريف سيستم مالي و حمايتي را راهکار مناسبي براي برگزار شدن جشنوارههاي دانشجويي بهتر در اينده عنوان و تصريح کرد: تثبيت يک رديف و برنامه بودجه ثابت در دل دانشگاه، جهت برگزاري جشنوارهها، باعث ميشود تا اين هزينهها در آن جلوگري و ديده شود و اگر يک دانشجو يا يک تيم دانشجويي که قرار است اين فرآيند را مديريت و اداره کند بايد جهت پويايي و موفقيت فرآيندهاي اجرايي، تمام تلاشش فقط بر اجراي فرايند باشد، نه اينکه فکر دانشجو بر جدب سرمايهگذار متمرکز شود.
دانشگاه تنها نهاد ايجاد تحول در حوزه آثار هنري
وي در پاسخ به اين سوال که نقش دانشگاه هنر به نوبه خود در تحول و پررنگ کردن آثار و صنايعدستي کشور چقدر موثر است؟ گفت: حقيقت امر اين است شايد تنها نهادي که ميتواند در صنعت صنايعدستي تحولي ايجاد کند نهاد دانشگاهي است؛ يعني اگر اثر هنري نتواند از يک فيلتر دانشگاهي، حالا الزما نه دانشگاهي، يعني فرآيند آکادميک از ابتدايي به انتهايي، بگذرد و اين فرآيند طي نشود اين آثار خام هستند؛ يعني پختگي ايجاد نميشود و هر آنچه ما تاييد کنيم تکرار مکرراتي است که به سرانجام خاصي نمي رسد.
سازگاري با انسان معاصر شرط تحول و نوآوري ارايه آثار هنري
دبير دومين جشنواره ملي دانشجويي صنايع دستي گنجينه دانشگاه هنر افزود: اگر ما دنبال نوآوري و تحول هستيم و ميخواهيم ارزشها و ساز و کارمان را به جهانيان نشان دهيم، بايد سازگار با انسان معاصر باشيم. ما نميتوانيم الزاما در کارگاهها بنشينيم و يک محصول ايجاد کنيم و فقط هم آنرا به حوزهها ارسال کنيم، ما اگر خواهان فراگير شدن هستيم و تاثيرگذار عمل کنيم بايد بتوانيم محصولي را ايجاد کنيم که عوام هم بپسندند، نه فقط خواص مخاطبان آثار باشند، در فرايند بينالمللي هم قدمهايي برداشته شده است، ما اگر بتوانيم در بخشهايي از همين جشنواره که در حال برگزاري است، گروههاي خارجي که قولهايي را به ما دادند، جذب کنيم و در مراسم اقتتاحيه حضور داشته باشند، ميتوانيم با معرفي ظرفيتهاي دانشگاه هنر، پل ارتباطي در راستاي توسعه و همکاري جهت معرفي بيشتر صنعت غني صنايع دستي کشور گام هاي بلندي برداريم.
به گزارش ايسنا، در مراسم اختتاميه اين رويداد که ۳۱ خرداد ماه در تالار ايران فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد، ضمن معرفي برگزيدگان به نفرات اول تا سوم شرکت کننده تنديس جشنواره، لوح افتخار و هديه نقدي جشنواره اهدا ميشود.
