نشست خبري کارنماي پژوهشي 5 انجمن هنرمند
ان نقاش ظهر روز سه شنبه با حضور معصومه مظفري رئيس هيات مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران ، بابک اطميناني عضو هيت مديره انجمن و رابط کميته نمايشگاه ها، محمد رضا فيروزه اي و امير سقراطي از اعضاي هيئت مديره انجمن و مينا نادري مدير اجرايي کميته نمايشگاه ها در سال اميرخاني خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
کارنماهاي پژوهشي که به بررسي آثار هنرمندان عضور انجمن با اهداف مشخص ميپردازد سال گذشته نمايش آثار هنرمندان زير چهل سال را به پايان رساند و در سال 96 به نمايش آثار هنرمندان بالاي چهل سال پرداخته است.
در ابتدا بابک اطميناني در مورد نحوه شکل گيري و هدف برگزاري کارنماها و برنامه هاي بعدي توضيح داد :به دليل عدم در دست بودن اطلاعات مدون از فعاليت اعضاي انجمن، اين نياز براي شورا نمايان شد که به يک آرشيو منظم احتياج دارند. در حقيقت نمايشگاه هايي به صورت بينال هاي کوچک محدود به چهل الي پنجاه نفر شکل بگيرد تا اوضاع فعاليت اعضا را در دوسال اخير به نمايش بگزارد .
در هر کارنماها هرکس با پنج کار حضور پيدا ميکند تا بتوان ذهنيت هنرمند را بخوبي بشناسيم . داوري در کار نخواهد بود هر کس با ميل خودش هر اثري را که طي دوران اخير خلق کرده باشد معرفي ميکند و انجمن فقط مجري کار است .
اين اتفاق ايده جديدي است که تا به حال در انجمن رخ نداده بود و هر کارنما نمايشگاه گروهي چهل الي پنجاه نفره اي است که در عين حال به صورت نمايشگاه انفرادي کوچک براي هر هنرمند نيز محسوب ميشود و اين دو نمايشگاه در دل هم ادغام شده است .
4 کارنما در سال گدشته براي اعضاي زير 40 سال برگزار کرديم و امسال به اعضاي بالاي 40 سال اختصاص داده شد، که کارنماي شماره 5 اولين کارنامه از اين مجموعه است.
رابط هيئت مدير در کميته نمايشگاه ها در مورد اينکه آثار چه تعدادي از اعضا نمايش داده شد افزود: ما از همه اعضا دعوت ميکنيم، انتخاب در کار نيست. ليست اعضاي انجمن را به صورت رندم پخش ميکنيم ليست را قيچي ميزنيم و بين تيم ها ي اجرايي کميته که هرکدام سر گروه هايي دارند پخش ميکينم اين ليست شامل اعضاي وابسته و پيوسته مي باشد گروه ها عهده دار تماس مستقيم با تک تک افراد ليست هستند، عده اي از اعضا که شرکت نميکنند و تمايل به شرکت هم ندارند علت کناره گيريشان را جويا ميشويم دلايل را مستند کرده تا بدانيم چه چيز درون انجمن مي گذرد و بستر آسيب شناسي را فراهم ميکنيم و در نهايت راه کار هايي را در نظر ميگيريم تا نقصان ها و دلايل پيش آمده را حل کنيم.
سال گذشته با 515 نفر عضو زير 40 سال تماس گرفتيم ولي تنها بيش از187 نفر شرکت کردند و درمجموع آثاري که در 4 نمايشگاه روي ديوار رفت 1011 اثر بود.
دلايل عدم شرکت کردن اعضا هم مدون شد به صورتي که هر کسي که بخواهد ميتواند به آن دسترسي داشته باشد .
32 درصد از اعضا در کارنماها شرکت کردند که نشان ميدهد در صد بالايي از آنها مشارکت نداشته اند و دلايل آن ثبت شده است.
ايشان در ادامه افزود نمايش کارنماي اعضاي بالاي چهل سال جمعه با شرکت 45 نقاش افتتاح ميشود .
آثار داوري نميشود ولي طبيعاتا بايد در ديد عام به نمايش گذاشته شوند و ناچارا آثار مميزي ميشوند . به هر دليلي اين قسمت بر عهده ما نيست قبل از به ديوار رفتن مسئولين خانه هنرمندان آثار را تاييد ميکنند چناچنه هر هنرمندي آثارش به تعداد قابل توجهي کم شود با آن هنرمند تماس گرفته ميشود که در کارنما شرکت نکند و يا کار هايش را براي کارنماي بعدي آماده کند.
تعداد آثار حد اقل بايد 4 عدد باشد که ذهنيت هنرمند را نشان بدهد مگر اينکه آن اثر خيلي بزرگ باشد .
معصومه مظفري در رابطه با اينکه انجمن روي فعاليت اعضا تمرکز کرده شرح داد: اين فرصتي است که پتانسيل کار نقاشان را نشان ميدهد ولي خيلي از هنرمندان شاخص قطعا درانجمن نيستند و از آنجايي که آرشيوي از آثار هنرمندان وجود ندارد نميتوان م
طلع شد که مثلا در سيستان و بلوچستان چه ميگزرد يا در اصفهان چند نقاشهايي حرفه اي کار ميکنند. بنا براين کارنما شکل گرفت تا از جامعه کوچک تري شروع کنيم که آن جامعه انجمن است به آن مسلط هستيم و اعضا را ميشناسيم .
يکي از دلايل عدم مشارکت اعضا نيز مربوط ميشد به اينکه اين هنرمندان در دو سال اخير فعاليت نداشته اند. عده اي از نقاشان حرفه اي با اين مسله که کارشان در کنار کار چه کسي به نمايش در مي آيد و چطور نمايش داده ميشود مشکلاتي داشتند و اين در صورتي بود که اساس کارنما رصد کردن قسمتي از انجمن بوده است و ملاحظات هنرمندان اساس کار پژوهشي را مي طلبد.
طي نمايشگاه هاي ديگري که انجمن به روش کيوريتوري برگزار خواهد کرد ما اعضا را به انجمن محدود نميکينم ، برنامه ما اين است که هنرمندان فعال و غير عضو را به نحوي وارد نمايشگاه هاي انجمن کرده به اين علت که در اساس نامه موجود است ما مسول کل جامعه هنري و تجسمي ايران هستيم در نتيجه جزو اهداف ما ميباشد ولي کارنما محدود به خود اعضا است .
عليرضا غفاري مدير روابط عمومي خانه هنرمندان ايران درباره نمايش آثار در خانه هنرمندان توضيح داد:
کارنما اتفاقيست که پس از سال ها رخ داده و شوراي تجسمي تشکيل شده درخانه هنرمندان به اين طريق ميتواند مناسبت هاي درستي براي نمايشگاه هاي 8 گالري موجود در خانه هنرمندان پيدا کند که هم زمانبندي ها و هم صنوف مختلف شأنشان يکسان حفظ شود
وي همچنين درمورد مميزي شدن آثار بيان کرد:
معمولا همه کار ها از سوي انجمن انتخاب شده اند، بنابراين آن شکل از مميزي که کاري پس از رفتن روي ديوار پايين آورده شود صورت نميگيرد.
اطميناني نيز در ادامه اضافه کرد: آقاي رجبي معمار مسله سانسور را مطرح کردند ولي بنده سريعا اعلام کردم انجمن فقط به مسله آرتيستيک و هنري اثر توجه ميکند و کم و کسر سانسور به عهده متوليان مربوط به ارشاد ميباشد .
وي در ادامه توضيح داد : به زودي در بهار کاتالوگي از کارنماها چاپ خواهد شد و آدرس هايي براي دسترسي به هنرمند در کاتالوگ درج شده. اين امر کمک ميکند که به تدريج زمينه براي کيوريتور ها فراهم شود تا بتوانند از اين بين به طور تخصصي کارشان را انجام دهند.
انجمن نقاشان بخش کوچک و تاثير گزاري در جامعه هنري ايران است ما سعي داريم اول انجمن را طبقه بندي کنيم، پس از به وجود آمدن تمرکز بتوانيم وارد تعاملات حرفه اي شويم و چه با بيرون از انجمن چه درون انجمن ها و گالري ها و همچنين کيوريتور ها همکاري داشته باشيم .
اطميناني در پاسخ به اين بخش از سوال که قرار بود پژوهشي هم در رابطه با کارنما منتشر شود عنوان کردن:خصلت پژوهشي نمايشگاه به اين صورت نيست که خود انجمن دست به يک پژوهش در مورد فرم بيان و محتواي آثار بزند و صرفا قرار است بستر سازي انجام شود و داده جمع آوري شود که اين داده ها به عناوين مختلف، بخشي مربوط به اين ميشود که چگونه داخل انجمن را سامان دهيم و بخشي از آن اينست که در اختيار هر پژوهشگري قرار گيرد که حضوي را يا غير حضوي بخواهد پژوهش انجام دهد يا کيوريتور ها مثلا بخواهند نمايشگاهي با تم منظره يا هر تم ديگري بر پا کنند منبع موثقي از کارهاي اخير بسياري از نقاشان در اختيارشان گذاشته شود ما فاعل پژوهش نيستيم تنها بستر سازي ميکنيم .
تمرکز اصلي کار نما ها خود انجمن است اين کارنما ها مختص اعضاي انجمن و مناسبات اعضا با عمل نقاشي و فرم و محتواي نقاشي است . همچنين آسيب شناسي در رده هاي مختلف مي باشد . ما از تمام کار ها آمار گرفته ، يک دسته بندي به عمل مي آوريم سپس در اختيار متخصصين آمار قرار داده تا راه کار هاي تشکيلاتي و تخصصي ارائه دهند.
معصومه مظفري در ادامه موضوع آسيب شناسي توضيح داد:تا قبل از کار نما ها انجمن نمايشگاه هاي فراواني گذاشته است که معمولا يک اثر از يک هنرمند روي ديوار مي رفت که باعث شده بود که نتوانيم طرز کار آن هنرمند را جمع بندي کنيم ولي وقتي 5 الي 10 کار روي ديوار است انگار نمايشگاه انفرادي شخص را مي بينيد و يک جمع بندي از شيوه ي کار هنرمند به ذهن متبادر مي شود. نمايشگاه هاي قبلي از اعضاي پيوسته انتخاب مي شدند اما در اين کار نما اعضاي وابسته نيز حضور داشتند که حتي تعدادشان بيشتر از اعضاي پيوسته بود و جاي خوشحالي است که بسياري از اين اعضاي وابسته در طي اين سال ها کار کرده و نسبت به اعضاي پيوسطه پيشرفت کرده بودند.
امير سقراطي نيز در مورد برگزاري نمايشگاه در شهرستان ها اضافه کرد: تا کنون چهار کارنما برگزار شده است. اگر با اين حجم نمايشگاه هايي در شهرستان ها برگزار شود سوال پيش مي آيد که آيا مکان هايي هست که اين اتفاق را دست کم در حين يک کار برگزار کند .
فکر ميکنم انجمن پتانسيل دارد که نمايشگاهي دست کم کوچک برگزار کند که در کنار آن ورکشاپ هم باشد هر چند ما متولي کار نيستيم و اين کار خواهان بودجه ميباشد من فکر ميکنم در تمام اين سال ها نهاد هايي مثل وزارت ارشاد بايد مي آمدند چنين پيشنهاد هايي ميدادند بر اساس بودجه اي که شهرستان ها تخصيص ميدهند از انجمن بهترين کارشناس هاي نقاشي حال حاضر ايران را بخواهند که اين کار را در دست گرفته انجام دهند و ثمره آن را مورد بررسي قرار دهند اين ميتواند خيلي برانگيزاننده باشد.
به نظر ميرسد سيستم گفت و گويي بايد بين خالق اثر و مخاطب برقرار شود که اين بخش تا به حال انجام نشده است .
بابک اطميناني در پاسخ به سوالي از خبرنگار گالري آنلاين مبني بر اينکه ، انجمن با استفاده از آرشيو بدست آمده از کارنماها در چه حوزه هايي برنامه ريزي خواهد داشت تا توقعات هنرمندان به ويژه هنرمندان جوان را مرتفع کند و حمايت شوند، بيان کرد:
يکي از اهداف ما که آرزو محسوب ميشود اين است که خود انجمن گالري داشته باشد. در وحله اول ما تمام اعضا
را بدون داوري نمايش ميدهيم و کيوريتور ها ميتوانند بيايند آثار مورد نظرشان را انتخاب کنند.
خدمات بعدي ما به اعضاي انجمن منوط به فضاعاي نمايشگاهي کوچکتري است که در طي سال انجمن دائم بتواند اين را بچرخاند.
يکي از اهداف خيلي مهمه کارنماها خود کميته نمايشگاه ها است، طي اين يکسال همراه با دوستان کميته نمايشگاه توانستيم کميته تخصصي را ايجاد کنيم که اين کميته قادر است نمايشگاه هاي بزرگ را طراحي و برگزاري بکند. کميته اي که بر مبناي مناسبات حرفه اي و ضوابطي که مدون شده برنامه هاي خود را اجرا ميکند.
من بسيار مفتخرم با چنين تيمي کار ميکنيم.
مظفري نيز در تکميل پاسخ اين سوال توضيح داد: کميته اگر بخواهد نمايشگاهي خارج و داخل از ايران بگذارد ، قطعا از افرادي که در کارنماها شرکت کرده اند انتخاب ميکند چون ميداند چه پتانسيلي دارند و چه فعاليت انجام ميدهند.
همچنين ايشان خبر دادند در کارنماهاي بعدي نشست هايي در کنار نمايشگاه ها برگزار خواهد شد و بحث و گفتگو و نقد شکل ميگيرد.
در ادامه دلايل توقف عضو گيري در مرحله اي از کار انجمن توضيح داده شد:
در اين دوره، اين نياز احساس شد تا بر روي آيين نامه ها و هدف گذاري هاي انجمن بررسي و برنامه ريزي انجام شود و در نتيجه مدتي اين وقفه پيش آمد. هر چند در همين مدت هم چندين جلسه جذب عضو را برگزار کرديم و در هر جلسه 15 نفر کارهايشان توسط پنج نفر از اساتيد بررسي شد. در برنامه داريم در ماه هاي آينده پس از برنامه ريزي و آسيب شناسي هاي لازم عضوگيري را در چند جلسه ديگر ادامه دهيم.
فيروزه اي نيز در ادامه توضيح داد: انجمن بر اساس ساختار مصوب شده حرکت ميکند و يکي از علل توقف عضو گيري اين بود که ما تلاش کرديم اشکالات کميته ها را برطرف کنيم و با اصلاح ساختارها ، فعاليتي صحيح تر، را ادامه دهيم. همين کارنماها که با نگاهي پژوهشگرانه برگزار شد، خيلي به ما کمک کرد که يک برنامه سازمان بندي شده از فعاليت اعضا اتفاق بي افتد. هم اکنون نيز در حدود 80 درخواست عضويت به صورت انلاين (سايت انجمن) و يا حضوري در خواست عضويت داده اند.
اين کارنماهاي پژوهشي اين باور را دربرخي اعضا که در فعاليت ها مشارکت ندارند ايجاد کرده است که
انجمن فعاليت درستي را انجام ميدهد و اين به دليل اين است که يک برنامه منظم و سازمان بندي شده که هدفي را دنبال ميکند آنها را جذب کرده است.
در هر کارنما از تيم هايي از اساتيد برجسته دعوت ميکنيم تا با بررسي هاي آنها ، اعضاي وابسته اي که شايستگي تبديل شدن به عضو پيوسته را دارند بدون برگزاري جلسه ي داوري اين تغييرات براي آنها انجام شود.
در ادامه اين نشست سقراطي در رابطه با مشکلات مربوط به اعضاي انجمن توضيح داد:
ديده شده که برخي اعضاي انجمن يک دهه است نقاشي اي نکشيده اند و تنها به دليل اينکه بر اساس اساسنامه انجمن حق عضويت پرداخت کرداه اند به عنوان عضو انجمن حضور دارند.
کارنما در واقع جوابي بود به برخي اعضا که اعتراض داشتند . ما در واقع اطلاعات جمع اوريم ميکنيم که چه کساني دلشان براي انجمن مي تپد. همواره گفته ميشود شما براي اعضا چه کرديد؟ من اين سوال را دارم که اعضا تا چه خد با انجمن همکاري کردند؟ اين هيئت مديره در حال افزايش روابط خود با اعضا است و بيش از يکهزار عضو داريم که آنها تعامل چنداني با انجمن خودشان ندارند.
مينا نادري مدير اجرايي کميته نمايشگاه ها در ادامه اماري از حضور هنرمندان در کارنماها ارائه داد:
در کل کارنماها 43 نفر از شهرستانها شرکت کردند و در بحث فروش نيز با چندين گالري دار جلسه اي ترتيب داديم که تعداد کمي مشارکت داشتند ولي در نتجه منجر به فروش چند اثر و يک تعامل نيز شد. در نهايت، ۲۱ اثر در چهار کارنما به فروش رسيدند.
اتفاق خوب ديگري که در اين مدت افتاده اين بوده است که برخي از کيوريتور ها براي انتخاب و شناخت هنرمندان از ما درخواست، دريافت آرشيو آثار اعضاي انجمن را داشته اند.
مظفري در رابطه با فعاليت دوره هاي مختلف هيئت مديره بيان کرد: در دوره هاي مختلف در تغيير اساسنامه انجام شده . به طور مثال در اساسنامههاي انجمنهاي سينمايي در صورت فعاليت نکردن اعضا طي مدت دو سال، عضويت آنها خود به خود لغو ميشود؛ اما اساس نامه انجمن هنرمندان نقاش اين شرط را ندارد در نتيجه در اساسنامه جديد آوردهايم که فرد بايد رزومه خود را بهروز کند.
بابک اطميناني در تکميل توضيحات خود مربوط به فعاليت کميته نمايشگاه ها گفت: از انجايي که کارنماها بحث جديدي است يکي از راه هايي که ميتواند به امتداد ان کمک کند اين است که بشود به نحوي به طور قانوني گنجانده شود تا به عنوان وظيفه خود انجمن انجام شود.
کميته نمايشگاه ها نيز به خوبي دارد عمل ميکند تا بشود به تيم هاي بعدي اموزش داد اينکه به شکل دوسالانه است بسيار اهميت دارد و اميدوارم اين ماجرا به انجمن هاي ديگر سرايت کند و اين مقدمه اي ميشود براي همياري درون انجمني که البته اين اتفاق اخيرا در حال وقوع است.
امير سقراطيدربارهي تغيير هيئت مديره انجمن افزود: زماني که هيئت مديره در مهر 94 شکل گر
فت از همان هفته و جلسه نخست فکر کرديم ما چطور ميتوانيم روند کند شدن ، انجمن را متوقف کنيم.
نزديک به 9 ماه روي اساسنامه انجمن کار شد و تغييراتي را داديم که آقاي فيروز آبادي تاييد کرند و براي ثبت رفت.
واقعيت اين است که ما تمام نواقصي که در انجمن ميديديم بررسي کرديم. اما برخي مسائل که مربوط به مجامع عمومي ميشود مسائل غير قابل حلي دارد. يک نهاد فعال، نهادي است که در آن پرسشگري وجود دارد، ما نبضهاي تپندهاي را در انجمن نميبينيم که هيئت مديره را به پرسش بگيرند.
ما تا حدودي ميتوانيم تصميم گيري کنيم که اجراي برخي از انها منوط به برخي بودجه ها است. اعضاي کميته هاي انجمن نيز هيچ مبلغي دريافت نميکنند.
در کل يکي از مشکلات اين است که بسياري از اعضا خاموش هستند. اساس کار ما در اين دوره اعتمادسازي بود که در حال حاضر يک سال و نيم از ان گذشته و اميدوارم که ان اعتماد سازي را انجام داده باشيم تا برخي اعضا به سوي انجمن بازگردند.
اطميناني در رابطه با سوال خبرنگاران مبني بر اينکه آيا طي اين رويداد اعضا پاکسازي ميشوند بيان کرد: خير، پاکسازي نميشوند ولي از اين پس براي افرادي نمايشگاه ميگزاريم که در کارنماها شرکت کرده اند . يعني اين ارشيوي که تشکيل ميدهيم آرشيوي است که به ان مراجعه ميکنيم. اگر قرار باشد انجمن از اين پس هر نمايشگاهي بگذاره و هر اتفاقي بي افتد فقط افرادي دخيل هستند که با ما همکاري کرده باشند.
اين مقام مسئول در رابطه با وقت گالري هاي که از سوي خانه هنرمندان در اختيار دارند توضيح داد: ما در سال چهار وقت به معني هر فصل، يک زمان را از خانه هنرمندان گرفتهايم که با توجه به ظرفيت گالريها در هر دوره نمايشگاه بسته به ابعاد، ۴۰ تا ۵۰ هنرمند و ۳۰۰ تا ۴۰۰ اثر شرکت خواهند کرد. البته ميتوان تمام اين وقت ها را صرف کارنما نکرد و فروش سالانه نيز در يکي از اين فرصت ها برگزار شود.
در بخشي از نسشت آماري از تعداد اعضاي شرکت کننده در کارنماي 5 اعلام شد: ۴۴ نفر هستند که ۲۶ نفر خانم، ۱۸ نفر مرد، سه نفر از شهرستان، ۴۱ نفر از تهران، ۱۶ نفر عضو وابسته و ۲۳ نفر عضو پيوسته و ۵ نفر عضو افتخاري هستند .
فيروزهاي درباره اعضاي افتخاري انجمن توضيح داد: همانطور که از نامش مشخص است اين تعداد هنرمندان برجسته هنرهاي تجسمي هستند. البته براي قانونمند کردن اين اتفاق نيز تصميم گرفته شد اين اشخاص الزاما بالاي شصت سال با رزومه قوي باشند و براي انجمن قدم هاي مفيدي برداشته باشند.
اين عضو هيت مديره در ارتباط با عم وجود بودجه تعريف شده در انجمن بيان کرد:
بخشي از درآمد انجمن از طريق درصد دريافتي از فروش سالانه انجمن است و بخشي کوچکي از آن حق عضويت اعضا است. کمکهاي دولتي نيز بسيار کم است، البته خانه هنرمندان در مقابل امکاناتي که در اختيار قرار ميدهند مبلغي دريافت نميکنند و درصدي از فروش را دريافت ميکنند. همچنين اسپانسرينگ در هنرهاي تجسمي يا جا نيفتاده است يا اسپانسرها نميخواهند در اين حوزه سرمايه گذاري کنند.
در ادامه آسيه مزيناني، معاون هنري خانه هنرمندان ايران، در رابطه با فعاليتهاي خانه هنرمندان در زمينه هنرهاي تجسمي صحبت کرد. وي در ابتدا با اشاره به اين نکته که دريافت درصد فروش از انجمن ها تنها 5 درصدو بسيار ناچيز است، افزود: واقعيت اينست که خانه هنرمندان ايران به معناي واقعي از حمايت هيچ سازماني بهرهمند نيست، بودجه مشخصي ندارد و با اين وجود تمام تلاش خود را کرده تا همۀ انجمنها را تحت پوشش قرار دهد. در شوراي عالي خانه هنرمندان توافق روي درصد فروش ۳۵ درصد است، و اين در حاليست که ما کمترين درصد ممکن را از فروش آثار از انجمن نقاشان گرفتهايم.
مزيناني همچنين کارنماي پژوهشي انجمن نقاشان ايران را يکي از فعاليت هاي بسيار موثر اين انجمن برشمرد ودر رابطه با استمرار اين برنامه ابراز اميدواري کرد .مزيناني کسب درآمد از انجمنها را معضل خانۀ هنرمندان ندانست و اظهار داشت: خدماتي که ما از ابتداي سال تا کنون به انجمن ها ارائه کرديم در حدود ۴۰۰ ميليون تومان بوده است، در حاليکه دريافتي ما از خدمات آزادِ ارائه شده حدود ۳۰ ميليون تومان بايد باشد؛ که هنوز آن را دريافت نکرديم. و ما هم مثل انجمنها به گرفتاري مالي دچار هستيم.
معاون فرهنگي – هنري خانه هنرمندان ايران در رابطه با اين موضوع که خانه هنرمندان ايران تا به امروز يک شبکه خريدار مشخص و قابل تامل نداشته، بيان کرد: در حال حاضر يکي از افتخارات مديريت فعلي خانه هنرمندان ايران اين است که شوراي عالي تجسمي را در خانه هنرمندان تشکيل داده است و براي هر نمايشگاهي که خارج از فعاليت هاي انجمن ها برگزار شود، نظر اين شورا اعمال ميشود. اعضاي شورا به اين موضوع که خانه هنرمندان در سالهاي گذشته و با مسيري که تا به امروز طي کرده نتوانسته استاندارد ارائه آثار هنري را حفظ کند و موقعيت ممتاز خود را از دست داده است، واقف هستند؛ به همين دليل است که کمتر ميبينيد که خريدار و مجموعهدارها بتوانند اثر ممتازي در خانه هنرمندان پيدا کند. مجموع اين مسائل منجر به اين شده تا اعتماد لازم براي خريد آثار هنري توسط خريداران بالقوه از دست برود.
وي ادامه داد: ما تلاش کرديم تا در اين دوره با نهادهاي دولتي وارد مذاکره شده و تفاهمنامه هايي را امضا کنيم. تمام تلاش ما اين است که دوباره خانه هنرمندان جايگاه خودش را بدست بياورد. در حال حاضر با اينکه شبکۀ مشخصي از خريداران در دسترس ماست،ولي متأسفانه اين ليست، آنقدر قدرتمند نيست که به افتخار کنيم.
مزيناني در پايان با اشاره به اين مزيت خانه هنرمندان که مکاني توريست پذير و جذاب براي توريستان خارجيست، افزود: با اين وجود، قيمت گذاري آثار به گونهايست که آثار، از نظر اغلب آنها گران است؛ و به نظر مي رسد بايد در رابطه با اين مسائل تصميم گيريهاي جدي شود. وي در ادامۀ سخنانش از ميزان اندک بودجه شهرداري و دولت که اخيرا هم بهشدت کاهش يافته گله کرد و گفت: بايد با حداقل امکانات، بيشترين خدمات را ارائه دهيم.
در پايان نيز مزيناني شرح داد: فقط انجمن هنرمندان نقاش نيست که آثارش را ميفروشد؛ بلکه انجمن مجسمهسازان و گرافيستها نيز فروش دارند؛ ولي کمترين درصد دريافتي ما، از نقاشان است. حق خانه هنرمندان از فروش اين آثار ۳۵ درصد است و اين در صورتيست که ما تنها پنج درصد از فروش آخر سال انجمن هنرمندان نقاش و ۱۷.۵ درصد از سود فروش کارنماهاي برگزارشده را ميگيريم.
مطالب مرتبط:
