
نمايشگاه گروهي نقاشي پشت شيشه از هنرجويان استاد محسن بني اسدي با عنوان مينايِ مِي ، روز جمعه ۲۲تيرماه در گالري هنر ايران برپا شد و مورد استقبال بي نظير هنرمندان ، هنردوستان و مجموعه داران قرار گرفت و با حضور رييس موزه نقاشي پشت شيشه (آقاي کارخاني) و اساتيد پيشکسوت اين هنر ، رونق دو چندان گرفت.
به گزارش گالري آنلاين، در اين نمايشگاه بازديد کنندگان مي توانند در مجموع ، از ۵۰ اثر منتخب از هنرجويان استاد بني اسدي ، با تکنيک نقاشي پشت شيشه ، با موضوع آزاد ديدن فرمايند .
اين آثار در طول سال گذشته در اموزشگاه هاي مختلف در سطح شهر تهران و کرج اجرا شده اند و هم اکنون به نمايش عموم در آمده اند.
در اين نمايشگاه با آثاري از نقاشان پشت شيشه روبرو هستيد که به صورت آبرنگي ، تخت ، پرداز هاي سنتي در گل و مرغ و ترام نقطه ، با موضوعاتي همچون گل و مرغ ، فرش ، آيينه هاي دکوراتيو ، تذهيب ، ميزهايي با پايه هاي سنگي و فلزي و سطح شيشه اي نقاشي شده ، خط پشت شيشه ، مينياتور و تصويرسازي هاي مدرن اجرا شده اند.
در افرينش اين آثار سعي بر اين بوده است که با رعايت ويژگيهاي اصولي اين هنر در عين نواوري ، آثاري بديع و جديد خلق گردد.
در اين نمايشگاه آثاري از زهرا آنتيس هانيبال، زهره ابراهيمي، سارا احمدي نجف آبادي، مهسا استادي، سپيده بالا زاده، محمد جاهد، نزهت فيروزدهقان، ناهيد رحمني، منير ارزقاني پور، زهرا صادقي، ندا عسگري، فائزه غلامي و زهرا قمري در معرض نمايش قرار گرفت.
شايان ذکر است در اين نمايشگاه تعداد ۶ اثر توسط مجموعه داران و هنردوستان خريداري شده و ۵ اثر هم براي نمايشگاه ترکيه انتخاب و ارسال خواهد شد.
محسن بني اسدي درمورد تاريخچه تكنيك نقاشي پشت شيشه و برخورد مخاطبين با اين شيوه توضيح داد: تاريخ ابداع اين تکنيک در دنيا به طور يقين مشخص نيست ولي اين تکنيک در دوران صفويه از بندرهاي جنوبي کشور وارد ايران شده و در دوران قاجار به اوج شکوفايي خود رسيده .
اين تکنيک در اروپا و امريکا به عنوان نقاشي معکوس شناخته مي شود و اين بدليل اجراي معکوس اين تکنيک نسبت به ساير تکنيک هاست.
متاسفانه مخاطبين اشنايي خاصي با اين تکنيک ندارند و معمولا با ويتراي اشتباه گرفته مي شود که بايد اين توضيح را بدم که هم در متريال و هم درنحوه اجرا با تکنيک هاي ديگر متفاوت است و در اين تکنيک از رنگ روغن استفاده مي شود .
بني اسدي در رابطه با علت انتخاب اين شيوه با وجود سبك ها و شيوه هاي مختلفي كه در دوره معاصر هست بيان کرد: با توجه به اين که رشته تحصيلي من تصويرسازي بوده ، بالطبع با تکنيک هاي مختلف اشنايي دارم ولي با توجه به اينکه اين تکنيک يک هنر با پيشينه تاريخيست و در عين سنتي بودن قابليت خيلي بالايي براي مدرن سازي ( البته با رعايت اصول سنتي و ويژگيهاي اصلي اين هنر) دارد و مي توان در نقش ها از نقش هاي مدرن هم استفاده کرد ، برام جالب بود و همينطور قابليت حرکت رنگ بر روي بوم شيشه کاملا با بوم هاي ديگه متفاوت بوده و شفافيت شيشه حالتي بسيار رويايي به کارها مي بخشد که ابن باعث جلب نظر بنده شد.
وي درمورد جايگاه هنر نقاشي پشت شيشه در دوره هاي قبل و دوره معاصر و نقش آن گفت: از زمان صفويه تا دوره قاجار که اوج شکوفايي هنر پشت شيشه و ايينه بوده است ، نقاشي پشت شيشه کاملا سير سعودي داشته و رو به پيشرفت بوده ولي در اواخر دوران قاجار و با بوجود امدن هنر مدرن در اروپا و ايجاد پل هاي ارتباطي بين ابران و غرب و گرايش هنرمندان در اواخر قاجار و دوران پهلوي ، رفته رفته اين هنر رو به فراموشي مي رفت که بوسيله معدود اساتيد اين رشته تا الان حفظ شده .
در دوران معاصر اساتيدي مثل استاد عبدلله رحيمي ، استاد امير رحيمي ، استاد محمد علي ذوالقدر ، استاد مرتضي قاسمي و ….. اين رشته رو با فراز و نشيب هاي فراوان تا بدينجا ادامه دادند و به تربيت شاگردان پرداختند.
بنده نيز شاگرد همين اساتيد بودم و در محضرشون نقاشي پشت شيشه را فرا گرفتم.
بني اسدي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا به شيوه هاي قديمي و نقوش سنتي كه قديم استفاده ميشد پايبندند و يا با تلفيق اين شيوه با فرم هاي مدرن تر موافقند بيان کرد: هنر يعني هر لحظه يه قدم رو به جلو و پاياني براي هيچ يک از هنر ها وجود ندارد.
به نظر من هر رشته يا هر تکنيک هنري يه سري ويژگيها دارد که ساختار اصلي اون هنر را تشکيل مي دهد که بايد اون ويژگيها حفظ شود ولي در عين حال مي توان با نواوري در طرح هاي مدرن ، متريال جديد ، نحوه رنگ گذاري و ابزار مدرن رو به جلو حرکت کرد.
البته اين را هم اضافه کنم ، ساختار شکني اصلا چيز بدي نيست ولي حتما بايد آگاهانه انجام بشه و فردي که قصد نوآوري را دارد، اول بايد اگاهي و توانايي کامل از نحوه اجرا و متريال قديمي داشته باشد و بعد به صورت آگاهانه اقدام به ايجاد تغيير کند.
اين هنرمند در رابطه با موضوعاتي که براي خلق آثارش الهام ميگيرد گفت: موضوعات مختلفي براي اجرا وجود دارد ولي معمولا از سنت هاي ايراني مثل شب يلدا، عيد نوروز و … البته در طول تاريخ هنر و ادبيات با هم آميخته اند و هر بيت شعر يا داستان ، قابليت تبديل شدن به يک اثر نقاشي را داراست که افراد مي توانند با ذهن خلاق خود آنرا بوجود اورده و بيافرينند.
بني اسدي در حال حاضر هنرمند نمايان را بيشترين آسيب براي اين هنر دانست و گفت: افرادي که بدون تخصص و مطالعه وارد اين هنر شدن و به اسم نواوري ، اقدام به تخريب اين هنر در اذهان مردم و البته که با داشتن رانت اقدام به برگزاري نمايشگاه هايي غيراصولي در سطح کشور مي نمايند .
نبود يک هيت کارشناسي در اين ميان کاملا مشهود بوده که اميدواريم اين مسله هم به زودي مرتفع شود.
وي در ادامه براي كساني كه در ابتداي راه هستند و ميخواهند اين تكنيك نقاشي را يادبگيرند، تمرين طراحي و قوي شدن در طرح زدن و در مرحله بعد يادگيري اين هنر پيش يکي از اساتيد مورد تاييد انجمن و کانون نقاشي پشت شيشه را پيشنهاد داد.
علاقه مندان جهت بازديد از آثار اين هنرمندان مي توانند تا 28 تيرماه از ساعت 11 الي 17 به گالري هنر ايران واقع در خيابان انقلاب، خيابان خارک، ضلع غربي تالار وحدت، شماره 19 مراجعه نمايند.










