روايت هنرمندان حجم سبز از نمايشگاه «پرواز بال ميخواهد… نقاشي خيال»

«پرواز بال ميخواهد… نقاشي خيال» عنوان نمايشگاه گروهى هنرجويان سارا جعفري در آموزشگاه حجم سبز است که در ياد محمدابراهيم جعفري در گالري دارگون برگزار شده است. اين نمايشگاه از ۲۲ تا ۲۹ تيرماه برپا شده است.

به گزارش گالري آنلاين، در روز اختتاميه (۲۹ تير ماه) ساعت ۱۸ نشستي با حضور؛ کيوان عسکري، زروان روحبخشان، جلجتا سعيدي، سارا جعفري و هنرمندان نمايشگاه (فرزانه اسماعيل زاده، حديث رضايي، مريم سيدي، پرستو ضرابيه، مونا کيانسا، کمند نيکدل، کيميا يغمايي) برگزار مي شود و ويديوي يادماني از محمد ابراهيم جعفري کاري از آرش رييسيان نيز پخش خواهد شد و علاقه مندان ميتوانند به آدرس خيابان ميرداماد، خيابان کوشا، کوچه بديعي، بن بست بشردوست، پلاک ۱۴ مراجعه نمايند.

سارا جعفري

«هنر نوع عالي بازي است
(پل کله)
يکي از زيباترين و صادقانه ترين جملاتي که در روند خلق يک اثر مي توان به آن باور داشت
بازي…
کودکي مان را به ياد مي آورد…
همه چيز از يک بازي شروع مي شود…
بازي گذشته با امروز…
بازي بيرون با درون…
بازي واقعيت با تخيل…
زماني که اين بازي صادقانه و صميمي فراموش شود زمان دوري خود از خود است.
ما شما را به مشاهده يک بازي دعوت مي کنيم.»

اين نوشته، استيتمنت سارا جعفري براي اين دوره از نمايشگاه هنرجويان آموزشگاه حجم سبز است.

در ادامه نگاهي خواهيم داشت به مجموعه آثار و ايده هنرمندان شرکت کننده در نمايشگاه ، فرزانه اسماعيل زاده، حديث رضايي، مريم سيدي، پرستو ضرابيه، مونا کيانسا، کمند نيکدل و کيميا يغمايي. 

در زير خواننده گفتگوي خبرنگار گالري آنلاين با حديث رضايي،  کمند نيکدل و كيميا يغمايي هستيد:

حديث رضايي متولد تهران ۱۳۶۴ و داراي مدرک ليسانس در رشته مرمت و احياء بناهاي تاريخي از دانشگاه آزاد است. وي از مجموعه خود چنين ميگويد:
علاقه و استعداد زيادي در کودکي به نقاشي نشان دادم و نقاشي هاي من از سن چهار سالگي شروع شد و در همان سنين خيلي کم، يک قفسه مخصوص براي جمع آوري نقاشي هايم داشتم. شرکت در فعاليت هاي هنري در دوران مدرسه و موفقيت هاي مستمر در درس نقاشي از جمله فعاليت هايم بوده است.
در سن چهارده سالگي در مجموعه اي با نام آثار نقاشي فرزندان کارکنان راه آهن با عنوان ايمني در راه آهن از نگاه کودکان و نوجوانان ، يک نقاشي با تکنيک مدادرنگي با نوع نقاشي مفهومي ارائه دادم.
سه سال در هنرستان هنرهاي تجسمي در رشته گرافيک تحصيل کردم و هر سال تحصيلي، نمايشگاه گروهي با هنرجويان رشته گرافيک در اين هنرستان داشتم.
اکنون چهار سال است که به طور حرفه اي نقاشي ميکنم و در طول سه سال در آتليه حجم سبز، استاد نقاشي من، خانم دکتر سارا جعفري هستند.

اثر حديث رضايي

رضايي از فعاليتهاي اخير خود چنين گفت:
هفت اثر من به سبک آبستره و تکنيک ترکيبي، از مجموعه " ناگفته ها " در نمايشگاهي با عنوان نمايشگاه گروهي هنرجويان سارا جعفري از آموزشگاه هنرهاي تجسمي حجم سبز با نام " و من ديدم " به نمايش در آمده است، و اختتاميه آن به همراه پرفورمنس در خرداد ۹۶ در گالري هفت ثمر  ارائه شد و مصاحبه در سايت هاي onlineartgallery و tandismag.com ارائه شد.
هفت اثر من با نام مجموعه "صورت ها " به سبک رئال انتزاعي به صورت سلف پرتره و اثري ديگر با کار کلاژ در نمايشگاه گروهي سه نفره با نام " راز من " به همراه ويديو ارت در آبان ۹۶ در گالري نگر برگزار شد.
شرکت در نمايشگاه فروش زمستانه از آثار نقاشي گروهي هنرمندان ايراني که سه اثر من از مجموعه "ناگفته ها" در آذر و دي ماه ۹۶ در گالري خانه شاعران ايران برگزار شد.
شرکت در نمايشگاه گروهي آثار هنرهاي تجسمي نقش هنر، يک قاب به صورت سه لته از مجموعه " ناگفته ها" در ارديبهشت ۹۷ در گالري ايمان ارائه شد.
شرکت در نمايشگاه گروهي استانبول در خرداد ۹۷ با عنوان self discovery در گالري Idil ، يک اثر من از مجموعه "صورت ها" با نام "تعجب" ارائه شد.
همچنين شرکت در نمايشگاه گروهي تفليس در خرداد ۹۷ با عنوان you lookfor در گالري Iart ، دو اثر من از مجموعه "ناگفته ها" ارائه شد.

اين هنرمند پيرامون برقراي ارتباط با ايده و مفهوم اين نمايشگاه  ادامه داد:

موضوع مشترک بين هنرمندان اين نمايشگاه با ايده دکتر سارا جعفري فتوکلاژ و فتومونتاژ است، و باقي موضوعات کاملا فضاي شخصي خود هنرمندان است.
اين نمايشگاه با ياد استاد محمد ابراهيم جعفري شکل گرفت و ما هر کدام به صورت مشترک مجموعه اي جدا با ياد ايشان ترتيب داديم.
نگاه من به فتوکلاژ و نظر شخصي من راجع به اين تکنيک اين است که با عکس و کلاژ بسيار راحتر و به طور مستقيم ميتوان مفهوم و فضاي ذهني خود را نشان داد، در واقع براي نشان دادن فضاي فکري و ذهني خود دستمان بازتر است و به نظرم مخاطب از طريق فتوکلاژ راحت تر و سريعتر ميتواند مفهوم کار را دريافت کند و موضوع کار من کاملا شخصي است و بر اساس داستان رئال و جرياني است که در برهه اي از زمان اتفاق افتاد و به سرانجام رسيد و من توانستم از طريق اين تکنيک آن داستان را به صورت بارزتر ارائه دهم.

متن استيتمنت آثار اين هنرمند:
"شامگاه"  تابستان ۱۳۹۷
آن شب نه در تو
تنها در چشم هاي خويش
در آيينه نگاه ميکردم
ميرفتم …
بي آنکه بدانم درون آن پاياني ست.

ابعاد کار اين هنرمند ۱۳۰ × ۱۰۰ cm و تکنيک کار  ويفتوکلاژ (ميکس) است. همچنين سبک کار اين هنرمند نيز اکسپرسيونيسم انتزاعي است.
رضايي در پايان در ارتباط با ادامه دار بودن اين مجموعه گفت: اين دو اثر من که در اين نمايشگاه ارائه شده است ، در اين تعداد از ديدگاه خودم تمام شده است، چون توانستم تمام ماجرا و اتفاق هاي مد نظرم را در دو اثر در ابعاد ۱۰۰ در ۱۳۰ سانتي متر نشان دهم و آن را کاملا تمام شده ميدانم.

کمند نيکدل ديگر هنرمند اين نمايشگاه است؛ نيکدل متولد ۱۳۷۵ و دانش آموخته ي رشته طراحي صنعتي است و در رشته عکاسي ، نقاشي و طراحي فعاليت دارد.

استيتمنت آثار اين هنرمند سنگ، کاغذ، قيچي است.

از ديد نيکدل در مفهوم کلي نمايشگاه  يک زنانگي نهفته است چرا که همه ي هنرجويان از پرتره هاي خودشان براي خلق اثر استفاده کردند.
وي اما از زاويه ي ديگري به اين محتواي کلي نگاه کرده است. با کمک مطالعات اجتماعي و نگاه عميق به بازي سنگ ، کاغذ ، قيچي ، سعي در خلق اثري داشته که بيانگر مفهوم « برابري زن و مرد » و جايگاه آنها در اجتماع باشد.

تکنيک اثر کمند نيکدل فتوکلاژ ، فتومونتاژ است ، که عکاسي کار به عهده ي خودش بوده و ابعاد آن :  ۷۰*۷۵ و ۳ کار با ابعاد ۲۰*۱۰ است.

اثر کمند نيکدل

اين هنرمند در ارتباط با ادامه ي اين مجموعه و بهره گيري از مفاهيم و عناصر ديگر توضيح داد:
من بعد از مشورت با استاد سارا جعفري تصميم گرفتم مجموعه ي سنگ کاغذ قيچي را ادامه داده و البته با محوريت موضوع ديگري به اتمام برسانم.
زن و مرد در برابر هم «زن » و « مرد » هستند و در خلا‌ء انسان .
همچنين با تعمق در بازي سنگ کاغذ قيچي ، يک نوع تشبيه در آن يافتم ، اينکه  تفاوت هايي در اين دو جنس باعث تقابل آنها در اجتماع مي شود ، اما اينطور نيست که اين تقابل ، هميشه به نفع يکي و به ضرر ديگري باشد . با الهام از اين مفاهيم سعي در خلق اثري داشتم که بتواند انديشه هايم را به خوبي به مخاطب انتقال دهد.

اثر کمند نيکدل

كيميا يغمايي هنرمند ديگر اين نمايشگاه است که متولد شيراز سال ١٣٧٦ ساكن تهران و دانشجوي دوره ي كارشناسي صنايع دستي گرايش سفال و سراميك دانشگاه هنر تهران است.

نقاشي كجا آغاز ميشود و كجا به پايان ميرسد؟
در آن لحظه كه شديد ترين احساسات در اعماق وجودم در هم آميخته اند،وقتي بيرون ميجهند. و وقتي انديشه مثل گدازه از آتشفشان خارج ميشود،آيا چيزي شبيه انفجار رخ نميدهد؟نقاشي ناگهان و حتي به شكل وحشيانه اي خلق ميشىد،آيا پيدايش آن فوق العاده و فرا بشري نيست؟
پل گوگن

نوشته بالا استيتمنت آثار کيميا يغمايي در اين نمايشگاه است.

اثر كيميا يغمايي

يغمايي در ارتباط با ايده و مفهوم اين نمايشگاه و چگونگي شکل گيري اين موضوع ميگويد:

اين سبك (فتوكلاژ و فتو مونتاژ) كه براي اولين بار با آن مواجه ميشدم براي من موضوع جديدي بود.محوريت اغلب كارهاي نمايشگاه نيز يكي بود كه همان زن بود و من در اين غالب تصميم گرفتم به بيان احساسات شخصي خودم با استفاده از فرم و رنگ بپردازم به علاوه استفاده از پرتره هاي شخصي نيز چالش ديگري بود كه با آن مواجه شدم.
تكنيك فتو كلاژ و فتو مونتاژ به صورت مشترك در تمامي آثار شركت كننده در نمايشگاه ديده ميشود به علاوه يكي ديگر از اهداف برگزاري اين نمايشگاه بزرگداشت هنرمند و استاد عزيز محمد ابراهيم جعفري بوده است.
من در اين مجموعه كار(دريچه) سعي در به چالش كشيدن خود داشتم به گونه اي كه بتوانم مفهومي كه در ذهنم بود كه همان بيان احساساتم در لحظه ي ثبت عكس بود را به وسيله انواع بافت و رنگ به مخاطبان برسانم.

آثار يغمايي فتو كلاژ/فتو مونتاژ هستند كه علاوه بر اين از تكنيك چاپ دستي منو پرينت هم استفاده كرده است. ابعاد كارها هم به صورت ٢ عدد كار ٤٠*٤٠ و ٢ عدد كار ٥٠*٤٠ ميباشد.

به گفته اين هنرمند ممكن است در ادامه ي اين مجموعه  به جاي منوپرينت از تكنيك هاي ديگري جهت ايجاد بافت و رنگ استفاده كند.

اثر كيميا يغمايي

اين نمايشگاه تا روز جمعه ۲۹ تيرماه ادامه دارد و علاقه مندان جهت بازديد از نمايشگاه و حضور در برنامه ها مي توانند به گالري دارگون واقع در خيابان شريعتي، پايين تر از ميرداماد، خيابان کوشا، کوچه بديعي، بن بست بشردوست، پلاک ۱۴ مراجعه نمايند.

آثار ديگر هنرمندان نمايشگاه:

اثر پرستو ضرابيه

اثر فرزانه اسماعيل زاده

اثر مريم سيدي

اثر مونا کيانسا

کار گروهي هنرمندان حجم سبز   ( کوير را برايت آبي کرديم )

پیمایش به بالا