ترديدهايي پيرامون اصالت گران‌ترين نقاشي جهان

يکي از محققان آثار «لئوناردو داوينچي» معتقد است، بخش اعظمي از نقاشي «سالواتور موندي» رکوردار گران‌ترين نقاشي جهان توسط فرد ديگري کشيده شده است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، چند ماه پس از اين که نقاشي «لئوناردو داوينچي» از حضرت مسيح (ع) با عنوان «سالواتور موندي» در حراجي کريستيز نيويورک با فروش ۴۵۰ ميليون دلاري رکورد گران‌ترين اثر نقاشي که تاکنون در يک حراجي به فروش رفته را به نام خود ثبت کرد، «متئو لندروس» يکي از مورخان برجسته دانشگاه آکسفورد و از متخصصان آثار «لئوناردو داوينچي» مدعي شده است بخش قابل ملاحظه‌اي از اين نقاشي توسط «برناردينو لوئيني» از دستياران «داوينچي» کشيده شده است که آثار خودش معمولا کمتر از يک ميليون دلار فروخته شده است. 

«لندروس» در اين باره توضيح داده که با نگاهي به نسخه‌هاي گوناگون آثار شاگردان «داوينچي» درمي‌يابيم که نقاشي «سالواتور موندي» اثر «برناردينو لوئيني» بوده است و وي پيش از اين نيز نقاشي‌هايي نظير اين اثر کشيده بوده است. تنها ۵ تا ۲۰ درصد نقاشي کار «داوينچي» است و «بوئيني» نقاش اصلي بوده است. تنها مقايسه ديگر آثار «لوئيني» با «سالواتور موندي» براي اثبات اين نظريه کفايت مي‌کند.

قدمت نقاشي «سالواتور موندي» (ناجي جهان) که يکي از حدود ۲۰ نقاشي به جاي مانده از «داونيچي» نقاشي نامدار رنسانس شناخته مي‌شود به سال ۱۵۰۰ ميلادي بازمي‌گردد. در اين نقاشي حضرت مسيح (ع) با لباسي آبي با نوارهاي قرمز و در حالي که گوي بلوريني در دست دارد به تصوير کشيده شده است. اين اثر نقاشي اولين‌بار به سفارش مجموعه شخصي پادشاه چارلز اول کشيده شد و در سال ۱۹۷۳ چوب حراج خورد اما پس از آن تا سال ۱۹۰۰ ناپديد شد. اين نقاشي در سال ۱۹۵۸ در حراجي ساتبي به يک مجموعه‌دار آمريکايي فروخته شد و مجددا در سال ۲۰۰۵ در اختيار کنسرسيوم آثار هنري قرار گرفت و مرمت‌هاي فراواني روي آن صورت گرفت و در نهايت در ماه نوامبر سال گذشته به قيمت ۴۵۰ ميليون دلار به دپارتمان فرهنگ و گردشگري ابوظبي فروخته شد و قرار است در ماه سپتامبر در نماشگاه لوور ابوظبي براي اولين بار پس از فروش به نمايش گذاشته شود و سال آينده نيز در لوور پاريس رونمايي مي‌شود. 

بسياري از متخصصان هنري مطرح جهان در سال ۲۰۱۱ اصالت نقاشي «سالواتور موندي» را تائيد کردند و «لوک سيسون» که در آن زمان نمايشگاه‌گردان نگارخانه ملي لندن بود، اين نقاشي را در برنامه مروري بر آثار «داوينچي» گنجاند. با اين وجود برخي ديگر از متخصصان هنري برجسته چون «فرانک زولنر» مورخ هنري اهل آلمان معتقد است نقاشي «سالواتور موندي» مي‌تواند يکي از آثار باکيفيت کارگاه «داوينچي» باشد و «چارلز هوپ» متخصص هنري دوره رنسانس نيز اعلام کرده که آثار تائيد شده «داوينچي» کاملا متفاوت از اين اثر هستند. 

«مايکل دالي» مدير موسسه «آرت واچ» بريتانيا نيز از نقاشي «سالواتور موندي» به سبب نداشتن ناتوراليسم و پيچيدگي آثار «داوينچي» انتقاد کرده است و گفته که نظريه «متئو لندروس» بسيار جذاب است. 

برخي منابع نيز اعلام کرده‌اند که بخشي از کارکنان موزه لوور نسبت به اصالت اين نقاشي گران‌بها دچار ترديد هستند و «وينسنت دليوين» رئيس بخش هنرهاي ايتاليايي قرن شانزدهم موزه لوور نيز از اظهار نظر در اين باره خودداري کرده است. 

پیمایش به بالا