
بیستوسومین دوره Art Basel Miami Beach روز یکشنبه ۷ دسامبر به کار خود پایان داد. این دوره میزبان ۲۸۳ گالری در مرکز همایشهای میامی بیچ بود و از نخستین ساعات روز VIP در سهشنبه ۳ دسامبر، روند معاملات با سرعتی پایدار در سراسر نمایشگاه ادامه داشت.
به گزارش گالری آنلاین، مارک گلیمچر، مدیرعامل گالری Pace، در بیانیهای گفت: «میامی امسال واقعاً لذتبخش بود!» و این دوره را «پایانی عالی برای فصلی دانست که در آن واقعاً شاهد بازگشت بازار بودیم.»
گالریها از همان روز VIP گزارش معاملات متعددی دادند؛ در این میان، فروش یک نقاشی از گرهارد ریشتر به قیمت ۵٫۵ میلیون دلار در غرفه David Zwirner بیشترین توجه را جلب کرد. روز بعد، گالری Lévy Gorvy Dayan اثر Muhammad Ali (1977) از اندی وارهول را با قیمت ۱۸ میلیون دلار به فروش رساند؛ گرانترین معامله گزارششده در کل نمایشگاه.

Andy Warhol, Muhammad Ali, 1977. Courtesy of Lévy Gorvy Dayan.
بسیاری از گالریداران تأکید کردند که بازار هنر در این فصل بار دیگر شتاب گرفته است. اریک گلیسون و نیکلاس اولنی، بنیانگذاران Olney Gleason، این نمایشگاه را «پایانی پیروزمندانه پس از سالی تاریخی برای تیم و هنرمندانمان» توصیف کردند و افزودند که این دوره «بازگشت بازار را که از نمایشگاههای اروپایی ماه اکتبر احساس میکردیم، تأیید کرد.»

آرتبازل میامی بیچ، بهعنوان آخرین نمایشگاه بزرگ سال و محور هفتهای مملو از رویدادهای جانبی، مهمانیها و نزدیک به ۲۰ نمایشگاه اقماری، هم از نظر فروش و هم از منظر جلوههای نمایشی زیر ذرهبین قرار دارد. یکی از بحثبرانگیزترین آثار امسال، در بخش جدید هنر دیجیتال Zero10 ارائه شد: اثری از Beeple با عنوان Regular Animals (2025) که در آن چهره افرادی چون ایلان ماسک و جف بزوس بر بدن سگهای رباتیک نصب شده بود. تمامی نسخههای این اثر (هر کدام به قیمت ۱۰۰ هزار دلار) به فروش رفتند.
بریجت فین، مدیر آرتبازل میامی بیچ، در بیانیهای گفت: «از انرژی، جاهطلبی و خلاقیتی که درون و بیرون سالنها جریان داشت، بسیار خرسندم.»

در ادامه، مهمترین فروشهای گزارششده در Art Basel Miami Beach 2025 مرور میشود:
علاوه بر فروش ۵.۵ میلیون دلاری اثر Gerhard Richter که در روز VIP نمایشگاه گزارش شد، فروشهای گالری David Zwirner شامل موارد زیر بود:
یک نقاشی از Alice Neel به قیمت ۳.۳ میلیون دلار
دو اثر از Josef Albers، از مجموعه Homage to the Square: به قیمت ۲.۵ میلیون دلار و ۲.۲ میلیون دلار
یک نقاشی از Dana Schutz به قیمت ۱.۲ میلیون دلار
یک اثر از Ruth Asawa به قیمت ۱.۲ میلیون دلار
سایر فروش ها در بازه 50 هزار تا 500 هزار دلار

گالری Hauser & Wirth از فروشهای قابلتوجهی خبر داد که در صدر آنها اثر Untitled (Taxi Painting) (2011) از George Condo با قیمت 3.99 میلیون دلار قرار داشت. سایر فروشهای گزارششده عبارتاند از:
اثر Louise Bourgeois با عنوان Persistent Antagonism (1946–48) به قیمت ۳٫۲ میلیون دلار
اثر Louise Bourgeois با عنوان Mr. Follett: Nursery-Man (1944) به قیمت ۲٫۵ میلیون دلار
اثر Ed Clark با عنوان Paris Series (1990) به قیمت ۱٫۲ میلیون دلار
اثر Henry Taylor با عنوان Every Brotha Has a Record (2020) به قیمت ۱٫۲ میلیون دلار
اثر Rashid Johnson با عنوان Standing Broken Soul “Nowhere Man” (2025) به قیمت ۱ میلیون دلار
سایر فروشها در بازه ۱۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار دلار
گالری Almine Rech از فروشهای قابلتوجهی خبر داد که در صدر آنها، فروش یک اثر نقاشی از Pablo Picasso با قیمتی در بازهٔ ۲٫۸ تا ۳ میلیون دلار قرار داشت.
سایر فروشهای گزارششده عبارتاند از:
اثری از James Turrell با قیمتی در بازهٔ ۹۰۰ هزار تا ۱ میلیون دلار
یک نقاشی از Larry Poons با قیمتی در بازهٔ ۲۷۵ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار
یک نقاشی از Joe Andoe با قیمتی در بازهٔ ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار دلار
یک نقاشی از Emily Mason با قیمتی در بازهٔ ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار دلار
یک نقاشی از Vaughn Spann با قیمتی در بازهٔ ۷۵ هزار تا ۸۰ هزار دلار

گالری White Cube فروشهای گزارششدهی خود را با فروش اثر شاخصی از Willem de Kooning در صدر قرار داد.
جزئیات این فروشها به شرح زیر است:
اثر Willem de Kooning با عنوان Untitled Woman (1978) به قیمت ۲٫۸۵ میلیون دلار
اثر Damien Hirst با عنوان When the Heart Speaks (2005) به قیمت ۲٫۵ میلیون دلار
اثر Tracey Emin با عنوان To Much Force (2025) به قیمت ۱٫۲ میلیون پوند (معادل ۱٫۶ میلیون دلار)
اثر Andreas Gursky با عنوان Harry Styles (2025) به قیمت ۱٫۲ میلیون یورو (معادل ۱٫۴ میلیون دلار)
سایر فروشها از ۱۵۵ هزار تا ۱ میلیون دلار
فروشهای گزارششدهی Thaddaeus Ropac با اثری از Alex Katz به قیمت ۲٫۵ میلیون دلار در صدر قرار گرفت.
جزئیات فروشها به شرح زیر است:
اثر دیگری از Alex Katz با عنوان Wildflowers 1 (2010) به قیمت ۱٫۵ میلیون دلار
اثر Georg Baselitz با عنوان Selbstportrait 1953, 18.V.97 (1997) به قیمت ۱ میلیون یورو (۱٫۱۶ میلیون دلار)
سه اثر از Robert Longo به قیمت ۷۵۰ هزار دلار، ۲۲۵ هزار دلار و ۱۲۰ هزار دلار
سایر آثار در بازه 80 هزار تا 600 هزار دلار
فروشهای گزارششدهی Sprüth Magers با اثری از George Condo به قیمت ۱٫۸ میلیون دلار در صدر قرار گرفت.
جزئیات فروشها به شرح زیر است:
اثر دیگری از George Condo با عنوان Open Forms (2024) به قیمت ۱٫۲ میلیون دلار
اثر Craig Kauffman با عنوان No. 1 (1963) به قیمت ۴۵۰ هزار دلار
سایر فروشها از ۲۰ هزار تا 300 هزار دلار
همچنین P.P.O.W فروش اثر Martin Wong با عنوان Tai Ping Tien Kuo (Tai Ping Kuo) (1982) را به قیمت ۱٫۶ میلیون دلار گزارش کرده است.

فروشهای گزارششدهی Pace Gallery با اثری از Sam Gilliam در صدر قرار گرفت. جزئیات این فروشها به شرح زیر است:
اثر Sam Gilliam با عنوان Heroines, Beyoncé, Serena and Althea (2020) به قیمت ۱٫۱ میلیون دلار
اثر Loie Hollowell با عنوان Cadmium red brain on mauve background above blue water (2025) به قیمت ۴۵۰ هزار دلار
اثر Lynda Benglis با عنوان Fanfaronade (1979) به قیمت ۴۰۰ هزار دلار
اثر Emily Kame Kngwarrey با عنوان Yam Dreaming (1995) به قیمت ۳۵۰ هزار دلار
سایر آثار در بازه ۱۱۰ هزار تا ۳۲۰ هزار دلار
فروشهای قابل توجه آثار بلو-چیپ در Art Basel Miami Beach 2025 به شرح زیر است:
گالری Lehmann Maupin: مجسمه Do Ho Suh با عنوان Some/One (2014) به قیمت ۱ میلیون دلار
گالری Xavier Hufkens: مجسمه George Condo به قیمت ۶۵۰ هزار دلار
گالری Maruani Mercier: اثر Andy Warhol با عنوان Ladies and Gentlemen (Alphanso Panell) (1975) به قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار
گالری Mitterrand: گروهی از نقاشی های Richard Pettibone به قیمت ۸۰۰ هزار دلار
گالری Karma: اثر Reggie Burrows Hodges با عنوان Labor: Sound Bath (2022) به قیمت ۷۵۰ هزار دلار
گالری David Kordansky: نقاشی Rashid Johnson با عنوان God Painting “I Dream A Lot” (2025) به قیمت ۷۵۰ هزار دلار
گالری Lisson: اثر Anish Kapoor با عنوان Untitled (2015) به قیمت ۵۰۰ هزار پوند

Do Ho Suh, Some/One, 2014. © Do Ho Suh. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York, Seoul, and London.
همچنین دهها گالری از جمله Jessica Silverman، Perrotin، Goodman Gallery، Mai 36 Galerie، Southern Guild و دیگران فروشهای موفقی در بازه ۲۰ هزار تا ۹۸ هزار دلار گزارش کردند که نشاندهنده پویایی بازار در سطوح میانی و نوظهور است.
آرتبازل میامی بیچ ۲۰۲۵ نهتنها از نظر حجم معاملات، بلکه از نظر اعتماد دوباره بازار، یکی از موفقترین دورههای سالهای اخیر بود. از فروشهای چندمیلیوندلاری آثار بلوچیپ تا استقبال گسترده از هنرمندان معاصر و نوظهور، این دوره تصویری روشن از بازگشت انرژی و نقدینگی به بازار جهانی هنر ارائه داد.
