دبير رشته تصويرسازي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گفت: براي جلوگيري از مشکلات شرکتکنندگان، دبيرخانه تصميم گرفته است ابعاد آثار را براي بخش تصويرسازي آزاد اعلام کند. همچنين رويکرد جشنواره اين است که آثار نگاه معاصر، زبان بومي داشته باشند و هويت هنرمند در آنها مشهود باشد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ستاد خبري يازدهمين جشنواره تجسمي فجر، پژمان رحيمزاده، دبير رشته تصويرسازي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، درباره اين دوره از جشنواره توضيح داد: ملاکهاي ما در اين دوره از جشنواره تجسمي فجر نگاه معاصر است.
به دنبال ايده نو همراه با ساختار مناسب و توانمند هستيم و روي هم رفته به دنبال برگزاري نمايشگاهي از آثار هستيم که فرزند زمان خود باشند و همچنين با معيارهاي مخاطب امروز همسو باشند. از طرفي رويکرد جشنواره اين است که آثار زبان بومي داشته باشند و هويت هنرمند در آنها مشهود باشد.وي افزود: در بخش تصويرسازي آثار را در سه مرحله داوري خواهيم کرد. نخست فايل آثار توسط هيات داوران قضاوت ميشود. در مرحله دوم به دنبال اين هستيم که اصل آثار برسند و مطمئن شويم که کارها براي نمايشگاه مناسب هستند و با فايل تطابق دارند. در نهايت کارها روي ديوار ميرود و داوران از ميان آنها اثر برگزيده را انتخاب ميکنند.
رحيمزاده گفت: در ابتدا قرار بود سايز آثار حتما ۵۰ در ۷۰ باشد ولي شرايط کمي تغيير کرد و به خاطر جلوگيري از مشکلات تصميم گرفته شد که هنرمندان آثارشان را در ابعاد آزاد ارسال کنند. پيش از اين هنرمندان براي بارگزاري آثارشان با مشکل روبهرو بودند. بنابراين تاکيد ميکنم که هنرمندان ميتوانند آثارشان را بدون محدوديت ارسال کنند و ديگر مشکل نرمافزاري نداريم.
اين هنرمند توضيح داد: گويا در وجود همه ما نهادينه شده است که آثارمان را تا لحظه آخر ارسال نکنيم. به همين دليل پيشبيني ميکنيم تعداد آثاري که در يکي دو روز آخر ميرسند بيشتر از آن چيزي باشد که تا به حال دريافت کرديم.
دبير رشته تصويرسازي جشنواره يازدهم همچنين درباره سياستهاي اين دوره جشنواره بيان کرد: به نظرم تصميم بسيار درستي بود که در اين دوره رشتههاي مختلف هنري تفکيک شدند. اين گام بزرگ باعث شد هر رشته با کارشناسان خودش بررسي شود. در دورههاي قبل به خاطر اينکه رشتهها با هم بررسي ميشدند نوعي بياعتمادي به وجود آمده بود و برخي هنرمندان تمايلي به شرکت نداشتند.
او گفت: حضور آقاي حقيقي و بزرگان ديگر در جمع دبيرخانه و داوران جشنواره يازدهم باعث شده که اشتياق هنرمندان بخش ما براي شرکت در جشنواره افزايش يابد.
پژمان رحيمزاده اظهار کرد: همه شاخههاي هنرهاي تجسمي بي ينالهاي تخصصي خودشان را دارند. اما تجميع هنرها در جشنواره فجر امکان حضور پتانسيلهاي بالقوه هر هنر را به وجود ميآورد. به عنوان مثال در زمينه تصويرسازي اين روزها اوضاع اقتصادي خوب نيست و به تبع آن وضع نشر نيز بد است. براي همين تصويرسازان جوان پيشنهاد کاري ندارند و نميتوانند تواناييهاي خودشان را نشان بدهند. جشنواره فجر در اين شرايط به آنها انگيزه ديده شدن ميدهد. به خصوص اينکه موضوع جشنواره آزاد است موجب اميد مضاعف در هنرمندان جوان ميشود.
وي درباره داوران بخش تصويرسازي نيز توضيح داد: سه داور اين بخش هرکدام از بزرگان تصويرسازي هستند و در عرصهّاي مختلف داخلي و خارجي هم جايزه گرفتهاند، هم کار کردهاند و هم تدريس کردهاند. علاوه بر اينها حضور مستمر در بازار کتاب داشتهاند. همه تصويرسازان با اين چهره ها آشنا هستند و به آنها اطمينان دارند. در اين بخش ۱۰ پيشنهاد براي داوري بود ولي دبيرخانه به دنبال چهرههاي جوان و نو بود. اين سه نفر هم به همين دليل انتخاب شدند. چون در عين اينکه باتجربه و حرفهاي هستند، از چهرههاي جوان و تازه نيز به شمار ميروند.وي گفت: پيش از اين گفتند که حدود ۷۰ کار ميتواند روي ديوار نمايشگاه برود. اما با توجه به اينکه حالا ابعاد کار آزاد شده است اميدوارم بتوانيم تعداد بيشتري از آثار را روي ديوار ببريم. البته اين کاملا بستگي به آثاري دارد که به دبيرخانه ميرسد.
دبير بخش تصويرسازي يازدهمين جشنواره تجسمي فجر در پايان سخنانش بيان کرد: تمام پوسترهاي جشنواره توسط دانشجويان در دانشگاهها نصب شده است. اين قشر همان هايي هستند که در آينده وارد بازار هنر تصويرسازي ميشوند. داوران نيز جزو استادان دانشگاه و از بدنه آکادميک هنر هستند. گفتني است فاطمه رادپور، کمال طباطبايي و عليرضا گلدوزيان اين رشته را داوري مي کنند.
يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با دبيري ابراهيم حقيقي در بهمن ماه 1397 برگزار مي شود. در اين جشنواره سيد امير سقراطي دبيري هنري و محسن سليماني دبيري اجرايي را عهده دار هستند.
