
رييس موزه هنرهاي معاصر تهران ميگويد: تعداد آثاري که در گنجينه موزه هنرهاي معاصر وجود دارد و شرايط نمايش در ايران را ندارند، زياد هستند اما فقط دو اثر از آنها شاخص و منحصر به فرد هستند که يکي از آنها متعلق به «فرانسيس بيکن» و ديگري «گابريل رنار» است.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، احسان آقايي درباره آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر که قابل نمايش نيستند، اظهار ميکند: آثار موزه هنرهاي معاصر سه دسته هستند؛ دستهاي از آثار منحصر به فرد هستند که فقط در ايران وجود دارند. دستهاي ديگر نسخهدار هستند که اين آثار در نقاط ديگر دنيا نيز وجود دارد، بخش عمدهاي از کارهاي پيکاسو که در گنجينه موزه وجود دارند، نسخهدار هستند و نميتواند خيلي مخاطب جذب کند. حتي مجسمه زيبايي که با عنوان «ميمون و بچه» ميشناسيم، نسخهدار است و نمونهي آن در نقاط ديگر دنيا نيز وجود دارد.
او اعلام ميکند: اثر «نقاش و مُدلش» پيکاسو جزو مجموعههاي منحصر به فرد است که فقط در موزه هنرهاي معاصر تهران وجود دارد که به دورههاي شاخص و خاکستري پيکاسو معروف است و ميتواند جزو آثاري باشد که گردشگران خارجي براي آن به ايران سفر کنند.
رييس موزه هنرهاي معاصر اضافه ميکند: نقاشي جکسون پولاک (نقاشي ديواري روي زمينهي قرمز هندي)، «نقاش و مدلش» پيکاسو، کار سه لته فرانسيس بيکن، «طبيعت بيجان و باسمه ژاپني» اثر پل گوگَن و کاري هم از گابريل رنار جزو کارهاي منحصر به فرد موزه هنرهاي معاصر تهران هستند.
آقايي درباره اينکه افکار عمومي معتقدند بسياري آثاري که در گنجينه موزه هنرهاي معاصر وجود دارد، قابل نمايش نيست، توضيح ميدهد: فرهنگ کشور ما خطوط قرمزي دارد که برخي تصاوير در عُرف جامعه پذيرفته شده نيست. اما برخلاف آنچه در افکار عمومي هست و آن را مطرح ميکنند، تعداد کارهاي ارزشمند و قابل نمايش در گنجينه زياد نيست. مابقي کارهايي که در ايران قابل نمايش نيستند، جزو آثار نسخه دار هستند که مشابه آنها در کشورهاي ديگر وجود دارد و ميتوان با يک جستجوي ساده اينترنتي آنها را ديد.
او همچنين دربارهي گزارش نيويورک تايمز مبني بر نمايش ۵۰۰ اثر هنري برجسته با عنوان «پرتره، طبيعت بيجان و منظره» از (۲ اسفند ۹۷ تا ۳۱ فروردينماه ۹۸) در موزه هنرهاي معاصر، که منتشر شده بود، اظهار ميکند: برنامه ريزي براي اين نمايشگاه از ماهها قبل صورت گرفته بود که من نيز عضو کميته کيوريتوري آن بودم.
رييس موزه هنرهاي معاصر با بيان اينکه اين خبر در گفتوگوي روزنامه آرت با يک کيوريتور هلندي به نام تايس فيسر که حدود دو ماه پيش انجام گرفته، منتشر شده است، اعلام ميکند: قرار بود آقاي فيسر اين نمايشگاه را کيوريت کند. با توجه به اتفاقاتي که در تعميرات موزه هنرهاي معاصر افتاد و طولاني شدن اين روند، زماني که براي اين کار اعلام شده بود، فعلا منتفي شده است. اما با توجه به اتفاقاتي که در يک سال اخير در کشور افتاده است و با گران شدن مصالح ساختماني، روند مرمت موزه هنرهاي معاصر طولانيتر ميشود.
آقايي اظهار ميکند: اعتباري که براي مرمت موزه در نظر گرفته بودند، پيش از مشکلات فعلي اقتصادي بوده است و بايد اعتبار بيشتري براي اين کار اختصاص پيدا کند. به دليل اينکه روند افزايش بودجه در دولت، زمان ميبرد، به ناچار روند بازسازي موزه طولاني شده و قطعا اين نمايشگاه در تاريخي که اعلام شده، برگزار نميشود تا زمان دقيق بازگشايي موزه اعلام شود.
او اضافه کرد: زمان پايان مرمت موزه تا پايان ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مشخص شده و با توجه به شرايط به وجود آمده، اگر به نتيجه برسيم و تا آن زمان بازگشايي شود، زمان نمايشگاهي که قرار است برگزار کنيم نيز تعيين ميشود.
رييس موزه هنرهاي معاصر درباره آثاري که قرار است در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار بگيرد، توضيح ميدهد: آثاري که آقاي تايس در آن گزارش اعلام کرده، آثاري است که علاقمندان به هنر، آنها را بارها در ايران ديدهاند و اتفاق عجيبي نيست. در دورهاي که مدير موزه هنرهاي معاصر بودم به خاطر دارم در نمايشگاه «از امپرسيونيسم تا امروز» در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۲ اثر از پيکاسو به نمايش گذاشتيم و پيش از اين نيز در نمايشگاههاي مختلف به نمايش گذاشته شده است. کار جديدي در اين مجموعه نيست که کسي آن را قبلا نديده باشد اما نمايشگاه پيشرو چينش و خوانش متفاوتي خواهد داشت.
