روند بهسازي موزه هنرهاي معاصر تهران و توضيحات سيد مجتبي حسيني:حتي يک پوست تخمه هم از موزه خارج نشده است

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره روند بازسازي موزه هنرهاي معاصر تهران مسائلي را مطرح کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از هنر آنلاين، موزه هنرهاي معاصر تهران از ارديبهشت سال 97 به دليل بازسازي به روي مخاطبان بسته شد. با توجه به گذر 40 سال از عمر اين موزه، نياز به بازسازي کامل و رفع مشکلاتي که در اين بنا به وجود آمده است کاملا ضروري مينمود، بنابراين بسته شدن موزه براي مخاطبان آن قابل درک بود.

در نخستين جلسه مطبوعاتي که به مناسبت آغاز بازسازي موزه برگزار شده بود، مجيد ملانوروزي، مديرکل وقت مرکز هنرهاي تجسمي، از تعطيلي ۶ ماهه موزه هنرهاي معاصر تهران خبر داد، اما همان زمان نيز اعلام شد شايد موضوع بازسازي تا آبان و آذر طول بکشد اما هم اکنون با گذشت يک سال از آغاز بازسازي، همچنان نشاني از بازگشايي موزه نيست و روند بازسازي ادامه دارد.

Related image

سيد مجتبي حسيني، معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در گفتوگويي که روز گذشته با روزنامه همشهري داشت درباره وضعيت موزه گفت: مسائلي در بازسازي موزه پيش آمده که خارج از اراده و اختيار ما بوده است. به‌طور کلي، تعيين زمان دقيق براي بازسازي دشوار است. بازسازي بنا حتي با ساختن خيلي فرق مي‌کند آن هم بازسازي بنايي مثل موزه هنرهاي معاصر که حساسيت‌هاي بسيار دارد و نقشه اوليه سازه نيز در اختيار ما نيست. اما در عين حال ملاحظاتي بوده که بازسازي را طولاني‌تر کرده است. يکي اينکه ما در آنجا آثار گرانبهايي داريم که به هر دليلي نبايد از آن خارج شود. چرا که خروج آثار از موزه مستلزم پذيرفتن هزاران حرف و شايعه است. براي همين بايد مرمتبخشي به پايان برسد تا گنجينه به آنجا منتقل شود بعد محل نگهداري آثار مرمت شود و بعد دوباره آثار به آنجا منتقل شود. در هر کدام از اين جابه‌جايي‌ها بايد آثار لاک و مهر شود و ميزان آلاينده‌ها بررسي شود و…. تأکيد من اين بود که هيچ چيز از موزه خارج نشود و بايد بگويم که در کل فرآيند بازسازي حتي يک پوست تخمه هم از موزه خارج نشده است.

حسيني ادامه داد: نکته ديگر درباره ساختمان موزه اين است که اين بنا تا کمر در خاک فرورفته است. ما در موزه با دو سطح رطوبت مواجه بوديم؛ رطوبت صعودي و نزولي. يعني هم از سقف رطوبت داشتيم و هم از زمين. شما بعد از بازسازي مي‌آييد و درباره آنچه به چشم مي‌آيد نظر مي‌دهيد که مثلاً اين کف‌پوش يا پنجره يا کاشي خوب است يا بهتر بود از جنس ديگري استفاده مي‌کرديد، اما کسي لوله چدني 40 ساله‌اي را که در خاک است و پوسيده و نشتي دارد و سبب مي‌شود که رطوبت محيط پايين نيايد، نمي‌بيند. همين‌ها فرايند بازسازي را طولاني‌تر کرده است. رأي شخصي من اين بود که به انجام رساندن بازسازي در کمتر از يک سال ممکن نيست. به‌زودي بازسازي به پايان مي‌رسد و برنامه‌اي شايسته براي بازگشايي موزه تدارک ديده مي‌شود.

معاون هنري وزارت ارشاد درباره ميزباني موزه از رويدادهاي نمايشگاهي گفت: در حقيقت در همه اين سال‌ها موزه از نقش موزه‌اي خارج مي‌شد و رداي گالري را به تن مي‌کرد. فعاليت‌هاي موزه‌اي موزه هنرهاي معاصر بايد بيشتر از فعاليت‌هايي شبيه گالري باشد. درست نيست که موزه گنجينه‌اش را در پستو نگه دارد و نقش گالري را بازي کند. اما موضوع گالري ملي ايران بارها طرح شده و به نتيجه نرسيده است. طرح ايجاد گالري ملي ايران در توسعه موزه هنرهاي معاصر تهران ديده شده بود. مجموعه پارک لاله مي‌تواند پهنه هنرهاي تجسمي باشد. هم زمين‌ها متعلق به وزارت ارشاد است هم ظرفيت‌هايش وجود دارد. اما به‌نظرم وجود نگارخانه‌هاي متعدد، از يک گالري بزرگ که يکي دو بار در سال بيشتر استفاده نشود بهتر است.

حسيني افزود: جايي مثل مجموعه صبا جزء ظرفيت‌هاي نمايشگاهي کشور است. خواهش مي‌کنم اسم نهادها را برداريد، فرقي نمي‌کند متعلق به وزارت ارشاد باشد يا فرهنگستان هنر. اما پرسش اصلي اينجاست که ما چقدر نمايشگاه در کشور برگزار مي‌کنيم که نيازمند فضاي اين‌چنيني باشد؟ حالا چه فايده دارد که مثلاً ما يک گالري بزرگ ايجاد بکنيم و از فردا صرفاً مراقب گالري باشيم و هزينه‌هاي نگهداري‌اش را بدهيم و سالي چند نمايشگاه بزرگ بيشتر در آنجا برگزار نشود؟

پیمایش به بالا