کتاب نقاش نوگراي ايران، محمود جوادي پور ساعت ۶ عصر روز جمعه ۳۰ فروردين ماه ۱۳۹۸ در سالن شهناز خانه هنرمندان ايران به همت کارگروه نمايشگاه هاي انجمن هنرمندان نقاش ايران، خانواده جوادي پور و نشر نظر رونمايي شد.

به گزارش گالري آنلاين، اين مراسم با حضور هنرمندان و هنردوستان و با پخش بخشي از فيلم مستند محمود جوادي پور ساخته مهرداد شيخان آغاز شد. در اين رويداد امير راد، نيوشا جوادي پور، قباد شيوا، سيامک دل زنده، عباس مشهدي زاده، مهدي حسيني و محمودرضا بهمن پور سخنراني کردند.

امير راد رئيس هيئت مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران در ابتداي مراسم با خوشامدگويي به حاضرين و ضمن ابراز خرسندي از برگزاري بزرگداشت استاد محمود جوادي پور توسط انجمن هنرمندان نقاش ايران، با همکاري خانواده استاد جوادي پور، نشر نظر و مسئولين خانه هنرمندان ايران؛ از دست اندرکاران اين برنامه از جمله مينا نادري و کارگروه نمايشگاه هاي انجمن هنرمندان نقاش ايران فرناز شعار، رويا ارمکيان و سپيده عابدي تشکر کرد. وي همچنين خواستار همراهي هنرمندان در برنامه هاي آتي انجمن هنرمندان نقاش ايران در رويداد "شهروند نقاش" و بزرگداشت بعدي انجمن براي خانم ميرعماد، شد.

در ادامه نيوشا جوادي پور دختر استاد محمود جواد پور ضمن سپاس از حضور هنرمندان از افرادي که در شکل گيري کتاب ستايش روز نقش داشته اند تشکر کرد، از جمله مسئولين انجمن هنرمندان نقاش ايران، امير راد و مينا نادري و اعضاي کارگروه نمايشگاه هاي انجمن هنرمندان نقاش ايران، فرناز شعار، رويا ارمکايان ،سپيده عابدي و ساير همکاران، مسئولين خانه هنرمندان ايران، مجيد رجبي معمار ، استاد ابراهيم حقيقي و آسيه مزيناني و جواد ملانوروزي، کافي زاده، مهتاب مفيد و مدير نشر نظر محمودرضا بهمن پور و ساير همکاران نشر نظر، هادي تقوي، زارعي، روشنک مافي، غزاله يعقوبي، توکا ملکي براي پژوهش در زمينه زندگي استاد جوادي پور، استاد رويين پاکباز و سيامک دل زنده، استاد قباد شيوا، استاد غلامحسين نامي، استاد مهدي حسيني، جمال اکرمي، رياست موزه هنرهاي معاصر تهران احسان آقايي. وي همچنين يادي کرد از عبدالمجيد حسيني راد، استاد وزيري مقدم، استاد محمد ابراهيم جعفري و پرويز کلانتري. و همچنين از سهراب مهدوي، حميدرضا مرعشي و دوستان و هنرمندان در آکادمي هنر مونيخ و رياست اين مرکز تشکر کرد. ايشان در پايان از مادر و همسر خود که در مسير شکل گيري کتاب همراه وي بوده اند سپاسگزاري کرد.

دختر استاد جوادي پور صحبت هاي خود را با بيان خاطره اي از پدرش و همدوره اي هاي وي ادامه داد و از امکانات کم آن دوران و خلوص اين هنرمندان گفت و افزود: اين کتاب حتما مرجع موثقي براي استفاده هنردوستان خواهد بود و آثار ارزشمندي از هنر معاصر تهران را در بر دارد.
انسانيت و مثبت فکر کردن، دوري از تجملات و ظاهر سازي، احترام به بزرگ و کوچک از ويژگي هاي تاثيرگذار پدرم بود. پرده ها، آباژورها و ميزها و … در خانه و آتليه را خودش طراحي ميکرد و ميساخت و خلاقيت اش جلوه خاصي به زندگي ما ميداد.
خوشحالم که امروز ميتوانيم کتاب ستايش روز را به عنوان بخشي از تاريخ هنر معاصر کشورمان با همراهي نشر نظر به شما ارائه نماييم.
در ادامه برنامه محمودرضا بهمن پور مدير نشر نظر روي سن آمد و در رابطه با کتاب مطرح کرد: آيدين آغداشلو در رابطه با استاد جوادي پور گفته است، او مردي مبادي آداب، دقيق، مهربان و پرکار بود. چنين ديدگاهي را تقريبا اغلب همدوره اي هاي استاد جوادي پور مطرح کرده اند. وي با اشاره به نقل قول هايي از هنرمندان ديگر در رابطه با وي ادامه داد، گستره کارهاي جوادي پور از چنان تنوعي برخوردار است که معدود کساني چنين تنوع و گستردگي اي را در کارهايشان دارند و در نگاهي ديگر من ميتوانم محمود جوادي پور را به عنوان يکي از پيشروان هنر معاصر کشور مطرح کنم. گالري آپادانا در سال 1328 افتتاح شده است و نزديک 70 سال از تاسيس اين گالري ميگذرد و بنيان و پايه بحث هاي جدي در هنر معاصر را دامن ميزند.

اهميت کتاب ستايش روز از اينروست که تلاش ما براي ثبت اسناد تاريخي اي است که به مرور نابود ميشوند يا در صندوق ها خاک ميخورند و سعي کرديم بازنگري کنيم بر آنچه در فاصله کمي از ما رخ داده. وي با اشاره به توجه و دقت استاد جوادي پور در نگه داري و ثبت اسناد کار و زندگي خود بر نظم و حساسيت هاي استاد جوادي پور تاکيد کرد.
وي افزود: قباد شيوا اعتقاد داشت افرادي از جمله استاد جوادي پور بنيان آکادميک و درست هنر گرافيک را در هنر ايران گذاشته بود و در ميان دوستان نظرات متفاوتي در اين مورد به وجود آمده بود، تا اينکه در مراحل پاياني کار، روزي نيوشا جوادي پور با يک نامه به دفتر آمد و گفت اين نامه نشان ميدهد چه کسي بنيان هنر گرافيک را در دانشگاه هنرهاي زيبا گذاشته و يک سند قابل اتکا است؛ اين نامه اي بود که در واقع هوشنگ سيحون در سال 1342 از محمود جوادي پور خواسته بوده رشته visual design را که گروه وسيعي از فعاليت ها را در بر مي گرفته تدوين و آماده کند و اين سند در کتاب درج شده است.

وي در پايان از نيوشا جوادي پور براي زحمات بسياري که در آماده سازي کتاب کشيده تشکر کرد. وي همچنين از خانم نزهت جوادي پور همسر استاد و دکتر سيگاري داماد استاد جوادي پور براي همراهي هايشان سپاسگزاري کرد.
در ادامه برنامه قباد شيوا به روي صحنه آمد و يکي از خوشبختي هاي خود را بودن در کنار اين هنرمند دانست.وي جوادي پور را در چند دسته بندي تقسيم کرد، نقاش، طراح گرافيک و ديزاينر و معلم. نقاش بود بدون اينکه بگويد نقاشم. طراح بود بدون اينکه بگويد طراحم.

وي در ادامه از شخصيت و رفتار پدرانه استاد جوادي پور با شاگردانش گفت و خاطره اي از دوران جنگ و حمله سربازان به دانشگاه هنر و مراقبت وي از دانشجويان بيان کرد.
او تنها تابع عشق و نگاه خودش بود که براي فرهنگ ما مغتنم است. زيبايي هاي مينياتور به طوري ديگر در آثارش منعکس شده است، بدون اينکه مينياتور باشد. چقدر خوب شد که اين کتاب منتشر شد تا نسل امروز بداند چه کساني بي سرو صدا آمدند و رفتند و چقدر عاشقانه زندگي کردند. همواره درِ خانه و آتليه ايشان به روي همه باز بود.
در ادامه مراسم قطعه اي از موتزارت نواخته شد و فيلمي از افتتاحيه نمايشگاه مروري بر آثار استاد محمود جوادي پور پخش شد.

سيامک دل زنده سخنران بعدي اين رويداد است که با تشويق حضار به روي صحنه آمد و به عنوان پژوهشگر در مورد اهميت اين کتاب گفت: اين کتاب مطالعه دقيقي بر تاريخ هنر مدرن است و با وسواس بسياري مطالب کتاب تنظيم شده است. استاد جوادي پور از دل مکتب کمال المک بر آمده اند و محصول آن مکتب و امپرسيونيسم دهه بيست ايران است.
آنچه در کار آقاي جوادي پور براي من اهميت داشت علاقه ايشان به رئاليسم بود که در معناي شبيه سازي و رويکرد ناتوراليستي تعريف نمي کرد و به يک مورد خاص در يک تصوير عام مي انديشيد. هنگامي که پرتره ميسازد تاکيد بر اشيا و لوازم اطراف سوژه دارد. وي بستري براي ورود به تاريخ هنر نوگراي ايران فراهم ميکند.
دل زنده سخنان خود را اينطور ادامه ميدهد: در نقاشي "يادي از گذشته ها" شخصيت هاي فرهنگي و شاخص دوران خود را جمع کرده است و اين شخصيت ها قابل شناسايي هستند، البته در مقاله داخل کتاب تمام جوانب را شرح داده ام. در آثار اين هنرمند تک تک اشيا و تاريخچه آنها اهميت دارند و تيپ هاي مختلف افراد با حساسيت تصوير شده اند. که ترکيب اينها معناي خاصي را براي مخاطب تداعي ميکند.

تاريخ هنر ما به عنوان يک مسئله پيش چشمان ما است، افرادي که در اين حوزه فعالند با اين مسئله مواجه هستند که تاريخ هنر ايران از چه زماني شروع ميشود و هنر نوگرا را چطور ميتوان بررسي کرد و … اين يک پرسش زنده ايست که جوابي براي آن نيافته ايم. در نهايت اينکه پرداختن به تاريخ هنر ايران بسيار اساسي است.
وي در آخر بيان کرد افتخار داشته ام از نزديک استاد را ببينم و مهر ايشان را تجربه کردم، و همصحبتي در مورد تاريخ هنر ايران با ايشان را فراموش نمي کنم.

" کلمه گالري کلمه اي است حدود 50 ساله و نگارخانه مترادف فارسي آن است، پيش از اين اگر از خيابان حافظ رد شده ايد روي کاشي هاي آبي نوشته شده تالار فرهنگ، اولين تالار هنري را جوادي پور راه اندازي کرد. " عباس مشهدي زاده سخنان خود را اينطور آغاز کرد و اينکار را راه اندازي مرکزي دانست که سواد بصري را به جامعه تزريق کرد.
وي ادامه داد: آرام محض بود، چقدر يک نفر ميتواند آرام باشد. به همراه دوستان ديگر آن دوران تالار آپادانا را راه اندازي کرد، که اولين مدرسه غير آکادميک هنر در ايران بود.
مهدي حسيني به عنوان سخنران بعدي برنامه ضمن ارزشمند برشمردن کتاب ستايش روز نکاتي را در مورد اين مجموعه ي جمع آوري شده بيان نمود. وي بيان کرد ما ايراني ها در شرايط بد بهتر کار ميکنيم و در اين شرايط سختِ چاپ، چنين کتاب نفيسي چاپ شده است.

من اگر جاي آقاي بهمن پور بودم در مورد بخش تصويرسازي، گرافيک و چهره ها مطلبي را در نظر ميگرفتم که نوشته شود. بخش عمده فعاليت استاد جوادي پور تحقيقات ايشان بود و جاي داشت اين مطالب هم در کتاب گنجانده شود.
وي در پايان چاپ اين کتاب را به خانواده جوادي پور، انجمن هنرمندان نقاش ايران و نشر نظر تبريک گفت.
در انتهاي مراسم بهمن پور از همسر و داماد استاد جوادي پور دعوت کرد به روي صحنه بيايند و از حضور هنرمندان و پيشکسوتان در اين مراسم تشکر کرد.

