بردن رويدادهاي هنري به استان‌ها چه کمکي مي‌کند؟

يکي از مهمترين رويکردهاي دفتر هنرهاي تجسمي در سال جديد برگزاري رويدادهاي هنري در استان‌هاي گوناگون کشور است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، اين رويکرد که چندي پيش با برگزاري جشنواره‌اي در استان سيستان و بلوچستان کار خود را آغاز کرد و با استان خراسان جنوبي ادامه يافت، قرار است تا پايان سال در استان‌هاي ديگر نيز ادامه داشته باشد.

در اين ميان اين پرسش مطرح مي‌شود که صرف برگزاري رويدادهاي هنري در استان‌هاي مختلف کشور، چه دستاورد مفيد و ادامه‌داري را براي هنرمندان بومي اين استان‌ها که اغلب به صورت خودآموخته فعاليت مي‌کنند و فرصت و امکان آموزش را نداشته‌اند، به دنبال خواهد داشت.

هادی مظفری

در اين راستا هادي مظفري، مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي در پاسخ به اين پرسش که تا چه اندازه سياست‌هاي اين دفتر در راستاي گسترش فعاليت‌هاي هنري در سطح کشور و عدم تمرکز روي تهران تبيين شده است، اظهار کرد: ما شعاري داريم مبني بر اينکه "ايران فقط تهران نيست" و براي به اثبات رساندن و عملي کردن اين شعار، تلاشي را از سال گذشته آغاز کرده‌ايم. بر اين اساس اسفند ماه سال گذشته، اولين سالانه هنرهاي تجسمي با تمرکز بر هنر سفال و سراميک در زاهدان و در روستاي کلپورگان برگزار شد. يکي از دلايل انتخاب اين روستا قدمت چند هزار ساله آن بود و براي اينکه بتوانيم توجه‌ها را به اين منطقه از کشور جلب کنيم، هنرمندان و اساتيد زيادي را براي شرکت در اين رويداد هنري و حضور در اين منطقه دعوت کرديم.

او برگزاري نمايشگاه‌هاي هنري و نشست‌ها و پنل‌هاي علمي و تخصصي را از مهمترين بخش‌هاي اولين سالانه هنرهاي تجسمي در زهدان برشمرد و ادامه داد: ما سالانه‌هاي هنرهاي تجسمي را از استان سيستان و بلوچستان آغاز کرديم که هم هنرمندان تراز اول کشور اين منطقه را بشناسند و هم اينکه هنرمند بومي ارتباط بيشتري پيدا و هنرشان را در سطح ملي عرضه کنند؛ در واقع مي‌توان گفت که فلسفه و هدف اصلي برگزاري سالانه‌ها در سطح کشور معرفي مناطق گوناگون و معرفي و شناسايي استعدادهاي بومي است. جشنواره ملي مجسمه‌هاي سنگي تيز دومين رويدادي است که با اين نگاه در استان خراسان جنوبي برگزار شد. سومين رويداد نيز قرار است ارديبهشت‌ماه و در هفته نقاشي با عنوان "شهروند پرتره" در پل طبيعت تهران و استان‌هاي مازندران و گيلان برگزار شود.

مدير کل دفترهاي تجسمي با تاکيد بر اين استمرار برگزاري رويدادهاي هنري در استان‌هاي گوناگون کشور، خاطرنشان کرد: تلاش کرديم ظرفيت‌هاي هر استان را در حوزه هنرهاي تجسمي شناسايي کنيم. به عنوان مثال کرمان در حوزه مجسمه پيشينه دارد، شيراز در حوزه گرافيک مسبوق به سابقه است، نقاشي در استان‌هاي گيلان و مازندران داراي سابقه است و هم‌اکنون بيش از ۴۰ تن از هنرمندان معاصر در اين خطه حضور دارند، يزد به صورت جدي هنرهاي جديد را دنبال مي‌کند و تبريز، مشهد و آبادان در هنر عکاسي داراي پيشينه هستند. اين موارد جزو برنامه‌هاي آتي ما است که اميدواريم در عمل آنها را به اثبات برسانيم.

خريد آثار هنرمندان توسط دولت چه فايده‌اي دارد؟

مظفري همچنين در پاسخ به اين پرسش که برگزاري رويدادهاي هنري چه تأثيري بر هنر و هنرمندان بومي اين استان‌ها دارد و اينکه آيا دفتر هنرهاي تجسمي برنامه‌اي براي توسعه آموزش در اين مناطق در نظر دارد، اظهار کرد: قطعاً چنين برنامه‌هايي را در نظر داريم. به عنوان نمونه در زاهدان اين قول را داديم که نمايشگاهي از هنرمندان تجسمي سيستان و بلوچستان در تهران برگزار شود.

او يادآور شد: به طور کلي يک باور قديمي و شايد داراي ايراد در جامعه تجسمي وجود دارد دولت بايد با خريد آثار هنرمندان حمايت خودش را نشان بدهد؛ اين در حالي است که به باور ما خريد آثار هنرمندان توسط دولت بهترين و کامل‌ترين راه نيست. چراکه به فرض محال اگر دولت اعتبار کافي هم براي اين کار داشته باشد و بتواند آثار هنرمندان را در حوزه‌هاي مختلف خريداري کند، اين آثار قرار است کجا نگهداري شود و اصلاً نگهداري آنها در انبار چه فايده‌اي خواهد داشت؟ زماني مي‌توانيم بگوييم که چرخه اقتصاد هنر به‌درستي اتفاق افتاده است که آثار پس از خلق شدن توسط هنرمندان ديده شوند و سپس توسط مردم، گالري‌ها و مجموعه‌داران خريداري شوند؛ اين در حالي است که اگر دولت آثار را خريداري کند، آثار هنري ديده نخواهند شد، هنرمندان به جامعه معرفي نمي‌شوند و چرخه اقتصاد هنر نيز به گردش نخواهد افتاد.

مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي با بيان اينکه هنرمند با نمايشگاه‌هايي که برگزار مي‌کند، آثاري که مي‌فروشد و افزايش قيمت آثارش به جامعه معرفي مي‌شود، گفت: هنرمند از زماني که شناسايي مي‌شود تا زماني که وارد مارکت مي‌شود دوره و مسيري را طي مي‌کند که به آن چرخه اقتصاد هنر گفته مي‌شود. ما در دفتر تجسمي تلاش مي‌کنيم که با در نظر گرفتن اين دوره چرخه اقتصاد هنر را پوياتر کنيم و يکي از رويکردهاي اصلي ما براي رسيدن به اين هدف شناسايي استعدادها در استان‌هاي مختلف و معرفي آنها به فضاي ملي کشور است.

او افزود: بر همين اساس در سفر بيرجند که محل برگزاري جشنواره مجسمه‌هاي نمکي بود، مدير کل آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اتفاق از چند فضا در شهر بيرجند بازديد کردند تا به کمک وزارت کل استان خراسان جنوبي هنرستاني هنرهاي زيبا را در استان خراسان جنوبي تأسيس کنند. طبيعتاً اگر اين اتفاق بيفتد زمينه‌هاي اوليه براي آموزش به هنرمندان خودآموخته بومي فراهم مي‌شود. همچنين بازديد از برخي مراکز فرهنگي هنري اين استان که در رشته‌هاي مختلف از سفال و سراميک گرفته تا نقاشي، موسيقي و نمايش فعال هستند، نشان داد که اين مراکز نيز نياز به تقويت دارند.

مظفري با تاکيد بر اينکه بايد امکان آموزش بايد استان‌هاي مختلف فراهم شود، اظهار کرد: در اين راستا دفتر هنرهاي تجسمي نيز در قبال تأمين استاد و برگزاري کارگاه‌ها هرگونه نياز و ضرورتي که استان خراسان جنوبي احساس و کند و به ما منتقل کند را فراهم خواهيم کرد.

آيا دفتر تجسمي بر فروش آثار به نفع سيل‌زدگان نظارت دارد؟

مدير کل دفترها هنرهاي تجسمي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود درباره نظارت اين دفتر بر فروش آثار که به صورت شخصي يا از سوي گالري‌ها به نفع سيل‌زدگان به حراج گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: نشست‌هاي متعددي با گالري‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌هاي هنري همانند سازمان فرهنگي و هنري شهرداري و خانه هنرمندان تهران برگزار کرديم و قرار است اقداماتي براي کمک به سيل‌زدگان انجام شود.

مظفري يادآور شد: برخي از هنرمندان نيز به صورت خصوصي و شخصي خودشان اين موضوع را دنبال مي‌کنند که اقدام بسيار ارزشمند است و برخي نيز به صورت نهادي و سازماني اقداماتي انجام داده‌اند که اميدواريم نتيجه آن براي هموطنان عزيزمان در مناطق سيل زده مفيد باشد.

او تاکيد کرد: در اين ميان به طور تا زماني که خطايي صورت نگيرد و خبري مبني بر اينکه قصوري صورت گرفته به ما داده نشود نياز به پيگيري و دنبال کردن ما نيست. ضمن اينکه دفتر تجسمي از چنين حرکت‌هاي نيز استقبال مي‌کند و اميدوار است که همه بخش‌هاي هنرهاي تجسمي به اين حرکت پيوندند.

پیمایش به بالا