اَناهیتا در اسطوره های ایران

نویسنده: دکتر سوزان گویری

اَناهیتای ایران، همتای کدام اساطیر غیر ایرانی است؟

آیا سرس وتی و اَناهیتا دو جنبه ی گوناگون یک خدای آریایی است؟

معنی واژه ی اَناهیتا چیست؟

آیا می توان تاریخ ظهور ایزد بانو اَناهیتا را تعیین کرد؟

چگونه ایزد بانوی آب ها به خدایان متعددی تبدیل شد؟

............. آنگاه اردوی سور اَناهیتا به شکل دوشیزه ای زیبا، نیرومند، خوش اندام، کمربند به میان بسته، بالابند، آزاده نژاد و توانمند با کفش های زیبای درخشان که آنها را با بندهای زرین به پا بسته بود، روان شد.(یشت 5- بند 64)

....... اسب های ایزد بانو را باد و باران و ابر و تگرگ تشکیل می دهند......

حرمت پرستش ناهید در قدیم ترین سنت خود، همچنان تا دوره ی ساسانیان پا برجا بوده است. (کتیبه ی نقش رستم ، نزدیک تخت جمشید) و طاق بستان کرمانشاه ، نمونه هایی از حضور نقش اَناهیتا هستند.

در متون دوره ی میانه، اردوی سور اَناهیتا به دو خدای مستقل اطلاق می شود: یکی اردوی سور و دیگری اَناهید.

آیا پرستشگاه هایی که بسیاری از آنها بازمانده های بناهای کهن هستند و به نامهای قلعه دختر ، کتل دختر ، برج دختر و پل دختر در سراسر ایران پراکنده اند با ناهید ارتباط دارند؟

.........ایزد بانو اَناهیتا سوار بر گردونه ای است و

........آن را هدایت می کند......


به قلم فرشته یمینی شریف

logo-samandehi