تصور بینهایت، جلوهایست از تعلیق "زمان" و بیکرانی "مکان" و پنداشتی موهوم برآمده از عالم حیرانی و سیر ماورایی. چیدمانهای اتاق تاریک هنرمند ژاپنیامریکایی “یایویی کوساما' با عنوان کلی 'اتاق آینه بینهایت' که ۲۰ نمونه آن از سال ۱۹۶۵ تاکنون کار شدهاند، از بدیعترین تجربههای هنر معاصر در درک مفهوم بینهایت و جهان ناشناخته لازمان و لامکان بهشمار میروند.
هنر خود آموخته، اصطلاحی است برای اطلاق به هنرمندانی که بدون گذراندن دوره های آکادمیک هنری و عدم آشنایی با اسلوبهای هنری به خلق آثار ناب و تاثیرگذار مشغول بوده ا ند. اگر به تاریخ رجوع کنیم، هنر خودآموخته از هنرهای ابتدایی انسانهای اولیه و اقوام پریمیتیو تا نقش پردازان و بافندگان گبه های ایرانی و ...را شامل شده و تا قرون متأخر ادامه می یابد. تحقیقات نظری و عملی ژان دو بوفه(هنرمند سرشناس فرانسوی) در قرن بیستم باعث شد تا این ژانر هنری بیشتر مورد توجه واقع شده و با نام هنر خام(art brut)، و بعد از آن با عناوینی همچون: نائیوآرت،اُوت سایدرآرت، فُلک آرت، چیلدرن آرت و ... به مردم جهان معرفی شود.
فرهنگ به عنوان نرم افزار و وسیله این حجم عظیم انتقال دانش، از چنان جایگاهی برخوردار گردیده که دیگر هرگونه شکی را در مورد موثرترین شکل دیپلماسی نرم یعنی دیپلماسی فرهنگی از میان برداشته است. با فرو ریختن سد و مانع اختلاف زبانی که بشر به کمک تکنولوژی در آستانه برداشتن آن است، به زودی مرزهای باقیمانده تبادل فرهنگی نیز در بین ملت های جهان برداشته خواهدشد و هر انسانی با دیگر همنوعان بگونه ای مستقیم وارد گفتگو و تبادل فرهنگی خواهد شد.
یقیناً محمدحسین شیرازی یکی از چیرهدستترین خوشنویسان دورۀ قاجار است و در ردیف یکی از ده کاتبِ خوشنویسِ نستعلیقِ درجۀ اوّل قرار دارد. اکنون که بیش از یک قرن از درگذشت وی میگذرد، هنوز کاتبِ خوشنویسِ زبردستی چون وی ظهور نکرده که نسخههای متعدّد، با کتابتهای عالی و نفیس از خود به یادگار گذاشته باشد.