آثار حجمي شايان شعبان در نمايشگاهي تحت عنوان "مدرنيسم مرگ" عصر روز جمعه شانزدهم تير ماه 96 در نگارخانه سرو به نمايش درآمد.
شايان شعبان متولد 1376 و دانشجوي کارشناسي رشته نقاشي از دانشگاه علم و فرهنگ است. در کارنامه هنري اين هنرمند برگذاري بيش از ده نمايشگاه گروهي در نگارخانه هاي تهران از جمله خانه هنرمندان، گالري عليها، گالري نقطه، باغ و موزه دفاع مقدس و …. به چشم ميخورد.
وي در برنامه هاي آتي خود برگزاري يک نمايشگاه از آثار استاد فرامرز پيلارام در موزه هنر هاي معاصر تهران، مصاحبه با هنرمندان پيشکسوت و تاليف يک کتاب نفيس از همين مصاحبه ها و نوشتن نقد ها و مقالات هنري در عرصه هاي گوناگون تجسمي از جمله نقد نمايشگاهي ، نقد آثار و هنرمندان مختلف و همکاري با سايت هاي هنري گوناگون از جمله هنر گردي،آرتبيشن ،هنر آنلاين و گالري آنلاين و همچنين همکاري با مجلاتي مانند هنر معاصر را دارد.

شعبان نامزد دريافت تنديس جشنواره کمال الملک در رشته هاي عکاسي،تصوير سازي ،طراحي و فيلمنامه نويسي بوده است.
نمايشگاه مدرنيسم مرگ، اولين نمايشگاه انفرادي وي است که در آن فقط آثار حجمي را به نمايش گذاشته است.

در استيتمنت اين نمايشگاه آمده است:
صنعت قرار بود آرامش به ارمغان آورد اما راه ديگرى در پيش گرفت. فکر و ايده ى ابتدايي خلق آثار پيش رو در ترافيک سنگين تهران شكل گرفت؛ ترافيكى مهيب و ترسناك اما هميشگى و عادى. هنگامى كه صداهاي کر کننده از شلوغي و ماشين ها، از عابران سراسيمه، از ساختمان سازي و از ويران كردن ها ديوانه وار به سوى ذهن شهروندان حمله ور مى شوند و همچون موتورى محرك آن را به تکاپو مى اندازند. ماحصل آن سطل هاي زباله اي شد که انسان ها و تفکرات آنها را در خود جاي داده اند. تفکراتي تاريخ ساز و جريان ساز، و بازيگرداناني که خود دست ساخته يک کارخانه هستند. همه شکل بطري به خود گرفته اند. انسان ها و انديشه هايي که همه شبيه به هم شده اند و صنعت، صنعتي آنقدر قدرتمند که عشق و سنت و عواطف و احساسات را در خود غرق کرده است، پيش مي روند؛ اما به سوي فنا و نابودي و ديگران را هم به دنبال خود به سوي نابودي خواهند کشاند.

شايان شعبان در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين، در ارتباط با روند شکل گيري ايده تا اجراي آثار و تکميل مجموعه توضيح داد ؟
در واقع اين نمايشگاه دغدغه ي فکري من بود در طول دو سال گذشته که البته به اين تعداد آثار ختم نمي شود، من بيش از صد طرح ديگر با اين موضوع دارم که اميدوار هستم روزي آنها را هم بسازم و به نمايش در بي آورم.
آثار نمايشگاه فعلي 16 اثر از طرح هاي من هستند و قدم اول من در عرصه حجم است ، اين 16 اثر و چند عدد از طرح هاي ديگر از حدود سه سال پيش در ذهن من شکل گرفت و از دو سال پيش تصميم به ساخت چند عدد از آنها و بر پايي نمايشگاه فعلي گرفتم .
به اعتقاد من مدرنيسم مرگ همچون يک تابلو اعلام خطر عمل مي کند و يا يک هشدار مي دهد.
وي در رابطه با ابعاد، تکنيک و سبک آثارش افزود:
بعضي از آثار بزرگ و در ابعاد دو متر در يک متر و يک متر در يک متر هستند و بعضي ها هم کوچکتر و چهل سانتيمتر در چهل سانتيمتر و يا به اندازه يک لاستيک و يا چرخ موتور هستند .
متريال هاي اين مجموعه فلزات، بطري ، و يک سري دور ريختني ها است.
در واقع خيلي نمي توان آثار اين نمايشگاه را در سبک خاصي گنجاند ، مي تواند اينستاليشن باشد ، اما اگر واقعاً بخواهم بگويم، ما در دوران پسا پست مدرنيسم هستيم خيلي از هنرمندان و آثار هنريشان ديگر در قيد و بند مکتب خاصي نيستند شايد به توان به اين ديد هم به اين آثار نگريست.

شعبان در پايان افزود:
مي خواهم تشکر کنم از تمام کساني که در اين دو سال به من با تمام کمبود ها و سختي ها و مشکلات ياري رساندند و شايد اگر کمک هاي ايشان نبود اکنون اين نمايشگاه بر پا نمي شد.


علاقه مندان ميتوانند به آدرس، خيابان وليعصر، بالاتر از پارک ساعي، کوي ساعي دوم، نگارخانه سرو مراجعه نمايند.




