“فعل دنياي معاصر” در گالري نگر رونمايي شد / گزارش تصويري

جواد بياد : رنگهاي گرم به نوعي نمادي از  گردونه ي حوادث زمانه است.

نمايشگاه نقاشي جواد بياد تحت عنوان "فعل دنياي معاصر" از روز جمعه يکم ارديبهشت ماه 96 در گالري نگر گشايش يافت.

به گزارش گالري آنلاين، اين نمايشگاه تا تاريخ ششم ارديبهشت ادامه دارد و 12 اثر مفهومي در ابعاد بين۱۰۰تا۲۰۰سانتي متر با تکنيک رنگ روغن به نمايش گذاشته خواهد شد. علاقه مندان ميتوانند به آدرس قيطريه، ضلع جنوبي پارک، خيابان روشنايي، کوچه دلارارم، پلاک 33، زنگ سوم مراجعه نمايند.

جوادبياد،  متولد۱۳۶۷ است و شرکت در نمايشگاه صداثرصدهنرمند گالري گلستان، شرکت درهفت نگاه ،کاخ نياوران و برگزاري نمايشگاههاي متعدد انفرادي و گروهي را در کارنامه خود دارد.

جواد بياد در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در رابطه با آثار خود توضيح داد:

به کارگيري رنگهاي گرم به نوعي نمادي از  گردونه ي حوادث زمانه است، که شايد براي بعضي از افراد، موجبات تعيش و ارتزاق را فراهم کند .که در فصل خود،همجوارشدن با اين گرما ، شالوده افکار را درهم ميريزد.

هدفِ من از خلقِ آثار روي بومِ نقاشي انتقالِ پيام است، گرچه شايد گاهي ممکن نباشد که اين پيام را با انرژي رنگ‌‌ها، آنگونه که در ديدِ همگان تداعي مي‌شود ، به تمامي معنا و جهت بخشيد. همان‌‌گونه که ، نه سفيدي بيانگر پاکي است و نه سياهي نشانه‌ي پلشتي! براي برخي از آدم‌ها، کفنِ سفيد،نماد ترس و وحشت مي‌شود و کعبه با پوششِ سياهش، دلپذير و دوست‌داشتني…

وي در ادامه افزود:

فعل به معناي عامش، به دو معنا بکار برده شده، يکي کردار؛ رفتار، و يا کلمه اي که بر وقوع عمل در گذشته، حال و يا آينده دلالت دارد، گفته مي شود. فعل همچون قول از ابزار بازگو کردن مافي الضمير است. انسان براي فهماندن مقصود دروني خود به ديگران از رفتار، همانند گفتار بهره مي گيرد و با درک نوع فعل ،مفاد مفعول را ميتوان به خود اثر بخشي داد تا دقايقي از خود به حقيقت رسيد.

در استيتمنت اين نمايشگاه آمده است:

در اين مجموعه سعي در به چالش کشيدنِ وقايع و اتفاقاتِ معاصر و  مصور کردن هياهوهايي که در اين ميان با مداخله‌ي انسان‌ها، ايفاي نقش مي‌کنند را داشته‌ام.
نمادها و تمثيل‌هايي که در اين مجموعه به کار برده‌ام، هرکدام به معنا و مفهومي خاص اشاره دارند و  ابزار و  تکنيک‌هاي نقاشي مرا ياري کردند تا اين اشارات را به مخاطب انتقال دهم.
براي مثال، انگيزه و شکل گيري استفاده من از  "گل"  در آثارم اين گونه شکل گرفت : انسان‌هاي خوب و والا در نظر من تمثيلي از گل‌هاي قالي هستند، نه انتظارِ باران دارند، نه دلهره‌‌ي چيده شدن و صد البته ماندگارند
بازي تصويري با  "تاس و اعداد"  نيز در ذهنِ من اينگونه شکل گرفت: برخي از انسان‌ها نقشِ اعداد را در زندگي بازي مي‌کنند، اگر اين عدد " صفر" باشد، در هرچيزي که ضرب شود، همه چيز را از بين مي‌برند.
هدفِ من از خلقِ آثار روي بومِ نقاشي انتقالِ پيام است، گرچه شايد گاهي ممکن نباشد که اين پيام را با انرژي رنگ‌‌ها، آنگونه که در ديدِ همگان تداعي مي‌شود ، به تمامي معنا و جهت بخشيد. همان‌‌گونه که ، نه سفيدي بيانگر پاکي است و نه سياهي نشانه‌ي پلشتي! براي برخي از آدم‌ها، کفنِ سفيد،نماد ترس و وحشت مي‌شود و کعبه با پوششِ سياهش، دلپذير و دوست‌داشتني.
به اعتقادِ من، هنر همکاري ميان خدا و هنرمند است و عطيه‌يي است از جانب حق و هرچه نقشِ هنرمند در بازيِ رنگ‌ها، هدف دارتر و مسئوليت پذيرتر باشد، آثاري متعالي تر پديد مي‌آيد که پيوند دهنده‌ي روح و جسم ادمي با خالقش مي‌باشد.

يا حق
جواد بياد – فروردين 1396

پیمایش به بالا