
به گزارش گالري آنلاين، گروه هنرى اورنگ نمايشگاه گروهي تحت عنوان "مهتاب" بر اساس سونات مهتاب اثر بتهوون، به همت مهسا قاسمي و رضا شاه حسيني و کيوريتوري هاني نجم همراه با پرفورمنس نقاشي با دست مونا ارباسي و ورک شاپ خط نقاشي هاني شرار از سيزدهم تا بيست و سوم اسفندماه در گالري زمرد برگزار شد.
در استيتمنت اين نمايشگاه آمده است:
بتهوون و سونات مهتاب
بتهوون يكي از مشهورترين و اسرارآميزترين آهنگسازان تاريخ بود که در سن ۵۷ سالگي درگذشت.او در طول دوران زندگي اش عاشق جوليتا دختر عموي يکي از بهترين دوستان خانوادگي اش مي شود.
بتهوون به جوليتا درس پيانو مي داد، با او در مجلس هاي رقص و ميهماني هاي باشکوه شرکت مي کرد. با هم به گردش در جنگل ها و بيشه زار هاي اطراف وين مي رفتند، يا قايقي کرايه مي کردند و در درياچه هاي آرام و دل انگيز وين قايق سواري مي کردند و تمام لحظات خلوت شاعرانه با هم بودن شان سرشار بود از راز و نيازها و نجواها و زمزمه هاي عاشقانه و شورانگيز.
اما مدتي بعد جوليتا کنت جوان و پولداري را بر بتهوون فقير ترجيح �مي دهدو بتهوون را ترک مي کند تا با آن کنت ازدواج نمايد. شکست در اين عشق ضربه سنگيني بر روان بتهوون حساس و زود رنج وارد مي کند به طوري که مي گويند يکي از دليل هاي تصميم بتهوون براي خودکشي و تنظيم وصيت نامه مشهورش- به جز علت اصلي يعني بروز اختلال در شنوايي اش- ناکامي در اين عشق سوزان بوده است.
� سونات مهتاب �بيانگر خاطرات �تابناک دوران خوش عشق بازي و مهرورزي بتهوون با �جوليتاي افسونگر است که توسط بتهوون به زبان موسيقي سروده شد ه و بتهوون تمام احساسات عاشقانه و عواطف و هيجانات مهر آميز خود را به لطيف ترين و زيباترين شکل در آن بروز داده است. او اين سونات بسيار لطيف و دل انگيز را به جوليتاي بي وفاي خود تقديم کرده است. بيست سال پس از پايان اين عشق، جوليتا دوباره به وين بازگشت و گريان و پشيمان نزد بتهوون آمد تا از اين که دل او را شکسته بود عذر بخواهد و پوزش بطلبد، اما بتهوون ميانسال ما او را از خود راند، زيرا که او ديگر محبوبه ابدي خويش را يافته بود و تصميم گرفته بود که براي باقي عمر به اين محبوب دلربا و نازنين وفادار بماند، و اين محبوب جاوداني جز دلبر �افسونگر �موسيقي� نبود!
نام مهتاب را شاعر و منتقد موسيقي � رلشتاب� بر اين آهنگ نهاده است و گفته است که �اين سونات در اثر ديدن مهتاب بر ساحل درياچه اي آرام در سوييس به بتهوون الهام شده است. اما آن طور که پژوهش هاي معتبر نشان مي دهد بتهوون هرگز اين درياچه را نديده است و اين سونات از گردش هاي شبانه با قايق بر رودخانه هاي وين، همراه با جوليتا، به بتهوون الهام گرديده است.
رضا شاه حسيني از مديران و برگزار کنندگان نمايشگاه مهتاب در رابطه با اين نمايشگاه �توضيح داد:�خانم مهسا قاسمي و من مديران و برگزار کنندگان هستيم و آقاي هاني نجم کيوريتور گروه هنري اورنگ هستند، هدف از برگزاري اين نمايشگاه جمع آوري و نمايش آثار هنرمندان با توجه به موضوع اعلام شده بود تا ارتباط هنر موسيقي با احساس در هنرهاي تجسمي در اين مجموعه تجلي يابد.
شاه حسيني در ادامه گفت:�پس از طرح چند موضوع خاص ،تيم داوري،فني و هنري گروه اورنگ يک موضوع را انتخاب و از زواياي مختلف بررسي و سپس براي اجرا به هنرمندان معرفي ميکنند ،در مهلت مقرر آثار و تصاوير براي گروه ارسال ميشود و پس از بازبيني و تاييد توسط ژوري گروه اورنگ و گالري ها ،نهايتا آثار براي نمايش به گالري تحويل ميگردد ،اين فرايند حداقل ۴۰ الي شصت روز زمان نياز دارد .
وي درمورد تعداد، ابعاد و تکنيک و سبک آثار اين نمايشگاه گفت:�در نمايشگاه سونات مهتاب بتهوون حدود هفتاد اثر از آثار هنرمندان تجسمي با ابعاد، تکنيک و سبکهاي مختلف به نمايش درآمد. از آنجا که به نمايش گذاشتن احساسات هنرمند با شنيدن موسيقي ،هدف اين مجموعه بوده، بنابراين هيچگونه محدوديتي در سبک، تکنيک و اجرا نداشتيم تا آثار خلاقانه اي را شاهد باشيم.
شاه حسيني در توضيح مفهوم عنوان نمايشگاه و معيار انتخاب آثار گفت:�بتهوون تعريف ارسطو از موسيقي را به زبان خودش اينگونه بيان ميکند: آنجا که سخن از گفتن باز ميماند موسيقي آغاز ميشود .
اين مجموعه سعي در تجلي موسيقي در احساس هنرمندان تجسمي داشت .
مهمترين فاکتور براي گروه اورنگ در اين نمايشگاه جمع آوري آثاري بود که با موضوع اعلام شده هماهنگي داشته باشد و با توجه به اينکه بسياري از هنرمندان از قبل از موضوع مطلع بوده و بر اساس آن کار کرده بودند مجموعه اي با سطح کيفي بالا جمع آوري شد که خوشبختانه هنرمندان عزيزي از اقصي نقاط ايران در آن شرکت داشتند .
وي در آخر بيان کرد:�همواره هنرمندان عزيزي هستند که تحت تاثير عوامل خاصي فرصت به نمايش گذاشتن آثارشان را پيدا نميکنند و ما در کنار بزرگان هنر اين مرز و بوم براي معرفي و به نمايش گذاشتن آثارشان در ايران و جامعه هنري بينالمللي تلاش ميکنيم.










