روايت شکوفه کريمي از نمايش آثارش در گالري خط سفيد / گزارش تصويري

نمايشگاهي از نقاشي هاي شکوفه کريمي تحت عنوان "استتار" از 27 مهرماه الي 7 آبان ماه در گالري خط سفيد برگزار شد.

شکوفه کريمي متولد سال ۱۳۶۰ تهران و داراي مدرک کارشناسي در رشته نقاشي دانشکده هنر و معماري تهران مرکز است.

کريمي هدف اصلي جمع آوري مجموعه آثارش را قراردادن فيگورهاي واقعي در دنياي خيالي و رويايي… دور کردن انسان دنياي مدرن و پر آشوب و قراردادن آن در دنيايي پر از صور خيالي که گاه و بي گاه آنها را مي توان در خواب و رويا و يا حتي در واقعيت به شکل ديگري ديد. دانست و در ادامه در رابطه با روند شکل گيري ايده تا اجراي آثارش توضيح داد: نقاشي تماما تصادف است. جدا از پرتره ها و فيگورها،مي توانم فضا را از قبل در ذهنم مجسم کنم اما بندرت مي توانم آنچه را که پيش بيني کرده ام نقاشي کنم چرا که نقاشي خودش را در لحظه با رنگ و فرم و شکل تغيير ميدهد و شکل تازه تري به خود ميگيرد و آنجاست که تمام تلاشم را مي کنم تا اين تصادفات را با تداوم و پيوستگي در آثارم حفظ کنم و آنرا گسترش دهم. همه چيز در آثارم خودشان دست به دست همديگر ميدهند و داستان خود را هويدا ميکنند، تمامشان ايماژهاي ديگري در من رشد ميدهند و با رنگ ها و خط ها و فرمها به آنها جان تازه اي مي دهم و مطمئنا از ميان همين تصادفات به چيز بسيار ژرف تري از واقعيت آنچه مي خواستم مي رسيدم.

تمام تابلوها قبل آنکه بخواهم تصويري را بر روي آن نقش کنم داراي زير رنگ هستند که رنگ آنها را با توجه به سوژه اصلي انتخاب ميکنم، در بعضي از آثار بعد از زير رنگ از بافت استفاده ميکنم و بعضي ديگر بعد از نقش کردن سوژه اصلي بافت و فضا به آن اضافه مي شود. به رنگها ي مکمل در کارهايم تمايل دارم، گاه پالت رنگم محدود و گاه بيش از ۱۵ رنگ را بر روي پالتم چيدمان ميکنم. بين رنگ رقيق و پر مايه کار ميکنم، بخشي نازک و بخشي داراي غلظت رنگ. ترکيب رنگها در آثارم در غالب کلمات نمي گنجند و کاملا حسي و غريزي و تجربي هستند.
تمام آثار در مدت زمان طولاني شکل گرفته اند و مانند زنجير به يکديگر متصل و در طي اين فرايند تابلوهاي بسياري حذف شده اند يا تغيير شکل داده اند و در طي اين تغييرات به نقطه اي دورتر و بديع تر جلو رفتم و در نهايت به اين مجموعه رسيدم که در طي ۳ سال اخير شکل گرفته اند.

اين هنرمند نقاشي در توضيح تعداد، ابعاد و سبک و تکنيک آثارش بيان کرد: در اين مجموعه تعداد ۴۱ اثر از ابعاد ۲۰*۲۰ تا ۲۰۰*۱۸۰ ارائه شده بود، تابلوهاي کوچک از فضاهاي رئاليستي فاصله گرفته و به فضاهاي اکسپرسيونيستي و انتزاعي نزديک شده اند و خودشان را در ازدحامي از پيوندها و فروپاشي ها،حالات روحي بيان ميکنند؛ رنگ و سوژه ها داراي پيوند عميقي با يکديگرند و تابلوهاي با ابعاد بزرگتر داراي روايتي تلخ شروع به شاخ و برگ دادن مي کنند و قصه بلندتر از رنگ فرياد مي زند؛ فيگور خود را با فضاهاي تخيلي و رويايي هماهنگ مي کند و با نگاهي نافذ، مخاطب را به درون تابلو دعوت مي کند و او را در درون تابلو به چرخش وا ميدارد.

به طور کلي آثار اين مجموعه ترکيبي از سبکهاي اکسپرسيو و انتزاعي، سوررئال و رئال است.

شکوفه کريمي درمورد دليل انتخاب عنوان "استتار" و مفهوم آن براي مجموعه آثارش گفت: استتار به معني در پرده شدن، پنهان کردن؛ پوشيدگي
استتار در آثارم همان پرتره ها و فيگور هايي هستند که خود را به صورتي همرنگ با فضاي کار استتار کرده اند که اشاره به انسانهايي است که خود را به شکلي موزيانه با نقابهاي متعدد و گاه با شکل و صورتي ناب و خالص به ما تحميل مي شوند و روند حياط و زندگي ما را شکل ميدهند و ما را براي اتفاقاتي بزرگتر در آينده آماده مي کنند.

کريمي ضمن بيان اين نکته که خلق آثارش تماما بر گرفته از حالات روحي خود و افراد جامعه و تجربه هاي هنري و شخصي وي در طي سالها بوده است؛ در ادامه افزود: دقيق نمي توان گفت مسير شناخت و کنکاش دروني از کجا آغاز شده اما در کل از همان جايي که همه چيز در درونم خُرد شد و با چسباندن تکه هاي از هم گسيخته خود مسير تازهاي براي خلق آثارم شکل گرفت؛ و مطمئنا ادامه خواهد داشت تا لحظه ي آخر و هيچگاه پاياني نخواهد داشت.

پیمایش به بالا