
حميد قبادي، دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور، در افتتاحيه دومين جشنواره ملي طراحي لباس و پارچه کودک و نوجوانان در رابطه با مستقل شدن بخش مد و لباس کودک از بزرگسال گفت: اکنون بخش کودک به يک توانمندي رسيده است که بايد مجزا باشد؛ قطعا در طول زمان بايد بخش مردان هم جدا گردد و اينها در واقع اهميت نگاه تخصصي را نشان مي دهند.
وي افزود: ما در بخش نمايشگاهي مد و لباس به دنبال جلوه کردن جنبه هاي نمايشگاهي از جمله جنبه فرهنگي و هنري کارها هستيم، فروش آثار وظيفه ساير سازمان ها است. بايد توجه کرد که ممکن است تاکيد بيشتر روي فروش، بر جنبه فرهنگي و هنري آثار، اثر گذارد.
قبادي اظهار داشت: ما در بخش معرفي آثار ايراني دو موضوع را مدنظر داريم الف) معرفي ظرفيت ها و توانمندي عمومي حوزه مد و لباس ايراني و اسلامي که اکنون با وجود نمايشگاه ها و برپايي نشست ها و گفتگوها در حال انجام است، ب) معرفي مصاديق: اين بخش به عهده ساير سازمان ها و علي الخصوص رسانه ملي است. بايد در نظر داشت که 15 درصد از تبليغات همه شبکه ها بجز ايران کالا، در حوزه مد، لباس و محصولات ايراني، رايگان است.
وي در ادامه بيان کرد: يکي از معضلاتي که براي توليد کننده ها وجود دارد،اين است که هرچه بيشتر ديده شوند، دستگاه هاي دولتي مثل اداره ماليات، تامين اجتماعي، شهرداري و… بيشتر به آنها فشار خواهند آورد بنابراين توليدکننده ها پشيمان مي شوند از تبليغ و معرفي زياد. در واقع صداسيما فرصت همکاري ايجاد کرده است ولي توليد کننده ها بدلايل فوق، حاضر به همکاري نيستند.

قبادي افزود: نکته مهمي که پيگيري مي کنيم اين است که سازمان زيباسازي و کانون هاي تبليغاتي براي استفاده از تبليغات شهري، ظرفيت مناسب ايجاد نمايند.
اين مقام مسئول گفت: اين نمايشگاه تذکري است بر خانواده تا بدانند که حوزه کودک و نوجوان به شدت حايز اهميت است،صرفا نبايد نياز پوشاک بچه ها را رفع کرد بلکه بايد به طراحي و کيفيت آنها نيز توجه نمود. بايد بدانيم که اين کار نوعي پيشگيري موثر است که هم در زيست و بهداشت و هم در فرهنگ و رفتارهاي اجتماعي کودکان اثرگذار است. در اين نمايشگاه از 500 اثر دريافتي، 250 اثر به نمايش در آمده اند.
علي محمد جزايري از پيشکسوتان آموزش هنر براي کودکان گفت: از آنجا که در خريد لباس کودکان، تصميم گيرنده اصلي والدين هستند؛ از طرفي يک فرهنگ بدي شکل گرفته است که قدر خود و هويتشان را نمي دانند و همه بدنبال مارک هاي خارجي هستند. تا زماني که اين فرهنگ سازي بين والدين و اهميت به کشور خود و کارگماري جوانان خود صورت نگيرد، اين داستان ادامه خواهد داشت.
جزايري افزود: ما احتياج به آشتي با کشور خود داريم و اين پيش زمينه افزايش توليدات داخلي است. بايد در حوزه پوشاک کودکان، هنر را از ديد آنها ببينيم، مثلا پروانه و کفشدوزک را از ديد آنها رسم کنيم. نبايد مقيد به چيزي باشيم، زيرا کودک به دنبال ساختار نيست بلکه همواره آزادي طلب و ساختار شکن است.


















