
نخستين نمايشگاه گروهي "ماندالا" که از 14 دي ماه در گالري رضائيان برپا شده است، تا 28 دي ماه با نمايش آثاري از امير خلج، بهاره معصومي، سارا سادات سبزواري، سيما صدري، شميم فتاحي، شهره قوي روح، کتايون کريمي، ليلا بصري، محيا ساطعي، معصومه قديمي، منصوره محمدي، مهديه علايي و امين شاه کرم ادامه خواهد داشت.
امين شاه کرم کيوريتور نمايشگاه "ماندالا"، دانش آموخته هنر، نقاش، مجسمه ساز، عکاس، طراح داخلي و مدرس هنر، هدف از برگزاري اين نمايشگاه را تحقيق در زمينه هاي هنري ماندالا و تدريس متمرکز بر هنر ماندالا، با توجه جنبه هاي متنوع اين هنر دانست و گفت: ماندالا هنري شگفت آور است که هم در اسطوره شناسي و هم در هنر و هم در روانشناسي جذابيت و امکانات خلق و شگفتي فراوان دارد. اين هنر مرز باريکي بين اسطوره شناسي، روانشناسي و هنر تجسمي است، و شايد کمتر هنري چنين قابليت چند گانه اي در دوران هنرمند و خلاقيت او داشته باشد. با اينکه ايران سرزميني پر از هنر ماندالا بوده است در حال حاضر اين هنر در ايران ناشناخته و دست نخورده مانده و يا استفاده هاي تجاري دارد. پس از مطالعه و تحقيق و تدريس اين رشته، خواستيم اين هنر را معرفي و در عين حال هنرجويان اين رشته را با فضاي هنري و نمايشگاهي که نسبتا با آن بيگانه بوده اند، آشنا کنيم.
اين هنرمند در رابطه با روند شکل گيري ايده تا اجراي نمايشگاه بيان کرد: مسلما ماندالا هنريست فردي. در طول چندين سال تدريس قالبا اثرات فردي و آرامش بخشي آن در الويت بوده است. ولي تعدادي از هنرجويان چنان استعداد درخشاني در زمينه خلق يک اثر هنر تجسمي بدون تحصيلات آکادميک هنري از خود نشان دادند که جاي دريغ بود فقط زمينه پالايش و آرامش آثارشان در نظر گرفته شود. در نتيجه بر آن شديم که اولين نمايشگاه تخصصي اين هنر را طرح ريزي کنيم، که با استقبال و همکاري فوق العاده روبرو شد. از اوايل مهر ماه ۹۷ پس از انتخاب اعضاي نهايي نمايشگاه گروهي، جلسات مکرري در طول يک ماه براي اهداف فردي در جهت انتقال مضمون هاي مورد نظر تشکيل و سپس هر هنرجو به طور مجزا مشغول به آماده سازي و کلکسيون آثار خود شد.
وي در مورد تعداد، ابعاد سبک و تکنيک آثار به نمايش درآمده بيان کرد: مجموعا ۴۱ اثر از ۱۲ هنرجو براي نمايش در نظر گرفته شد؛ ابعاد در نظر گرفته شده با توجه به محدوديت مکان بوده و نيز تعداد آثار از ۳۰×۳۰ سانتيمتر تا ۵۰×۷۰ سانتيمتر در نظر گرفته شد که تنوع زيادي را ايجاد کرد. در اين نمايشگاه به سبک نپرداختيم و بيشتر در تکنيک اجرايي متمرکز شديم. البته رد پاي سبک هاي ايراني، هندي، آبستره و مينيمال در آثار به چشم ميخورد که به طور اجمالي راجع به سبک آنها صحبت شده است. ولي گروه تصميم دارد که سبک شناسي هنري را به صورت جدي و با دوره هاي تکميلي آکادميک ادامه داده و در نمايشگاه هاي بعدي، شاخصه سبک بيشتر مطرح باشد.
شاه کرم علت انتخاب عنوان "ماندالا" براي اين نمايشگاه را در گام اول و نمايشگاه اول، معرفي هنر ماندالا و توانايي هاي خلاقانه اين هنر به مخاطبين بيان کرد؛ و در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر معيار انتخاب هنرمندان اين مجموعه گفت: درک درست هنر ماندالا و ايستادن هنرمند روي مرز باريک روانشناسي و هنر تجسمي، همخواني آثار با کل گروه از لحاظ بلوغ تکنيکي و مفهومي از معيار هاي انتخاب بوده است.
وي در آخر افزود: آنچه مسلم است گروه ما در زمينه شفاي روان با هنر راهي باز کرده است و در صدديم اين جويبار کوچک به نهري عريض، در جهت شفا، اعتدال و زيبايي؛ تبديل شود. از اين رو هر نقد و نظري براي ما عزيز و غنيمت است.














