روايت راضيه اعرابي از نمايشگاه “سونات پاتتيک”

"دستمال کاغذي حکم برگه طراحي را پيدا کرد و سوزن حکم قلم و نخ ها طرح هاي ذهني من…"  راضيه اعرابي، هنرمندي که مجموعه آثار هنري اش به صورت آنلاين در گالري زرنا به نمايش آمده است، اينچنين مجموعه خود را توصيف کرد. در ادامه خواننده گفتگو‌ي اين هنرمند با خبرنگار گالري زرنا باشيد.

راضيه اعرابي درمورد هدف اصلي جمع آوري و روند شکل گيري اين مجموعه به خبرنگار گالري آنلاين توضيح داد: در ابتدا بهتر است اشاره اي داشته باشم به اين امر، که من از همان سالهاي ابتدايي که به طور جدي وارد عرصه هنر شدم دغدغه طراحي کردن داشتم اما نه در محدوده و چهار چوبي که به صورت آکادميک براي طراحي تعريف شده بود. دوست داشتم خارج از لذت هاي بصري به نحوي انديشه خودم را وارد کار کنم، در واقع بايد اينطور بگويم که هدف و بستر تمام مجموعه ها، من از جمله مجموعه پيش رو من؛ حکايت از اين دغدغه ي ديرينه دارد.

ايده اصلي اين مجموعه سال ۹۷ به ذهنم رسيد و تا ابتداي سال ۹۹ تقريبا دو سال به طول انجاميد تا اجرا پايان بپذيرد و آماده نمايش گردد. در واقع چيزي قريب به دوسال من درگير اين مجموعه بودم.
دستمال کاغذي حکم برگه طراحي را پيدا کرد و سوزن حکم قلم و نخ ها طرح هاي ذهني من…

اعرابي در توضيح تعداد، سبک و تکنيک آثار اين مجموعه بيان کرد: بيست و پنج اثر در ابعاد متفاوت با سبک انتزاعي و با متريال نخ و سوزن روي دستمال کاغذي و يا بوم در تکنيک آزاد شکل گرفته است، که تمامي در گالري به نمايش در آمده است.

"سونات، فرمي موسيقايي است که معمولاً براي ساز تک نواز (solo) نوشته شده باشد." اين هنرمند با بيان اين توضيح در مورد عنوان نمايشگاه، گفت: سونات معمولاً در دو يا چهار موومان که همه در يک کليد ولي از لحاظ درون مايه متفاوت هستند تصنيف مي شود و مجموعه پيش رو، سوناتي است که من به صورت انفرادي و در انفرادي زندگيم نواختم؛ اما از جنس پاتتيکش (حزن انگيز) است.
در دوره اي چند ساله، حزن (پاتتيک) مرا مثل هر آدمي در بر گرفت و باعث شد بيشتر چشمم به دستمال کاغذي ها بي افتد. در دوره اي چند ساله، دردي تيز بر وجودم فرو نشست و تکرار شد؛ مثل سوزني که به خودت بزني يا بزنند در يک کليد ولي با درون مايه اي متفاوت… و اين حزن و درد، درهم و برهم و باهم دوخته مي شدند به ميزان آمدن و رفتنشان، درست شبيه يک تکه دوخت بي هدف بر روي ديوار و اين نام همگام ترين و هم معني ترين نامي بود که مي توانستم برگزينم.

اعرابي ضمن بيان اين نکته که در خلق آثار اين مجموعه تحت تاثير ايديولوژي به خصوصي نبوده است، درمورد نقطه آغاز اين مسير از شناخت و کنکاش دروني براي خلق آثارش و همچنين ادامه اين مسير گفت: از همان ابتداي مسير، سعي کردم پله پله در راه بهتر ديدن خودم در اجتماعي که در آن زندگي ميکنم قدم بردارم و از طريق هنر تجربه ي اين مسير را چه تلخ چه شيرين با مخاطبين در ميان بگذارم.
جستجو در اين مسير تا آخرين نفس ادامه خواهد داشت و اميدوارم هيچگاه متوقف نشود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر ويژگي هاي تجربه نمايش آنلاين آثار هنري بيان کرد: در عصر ارتباطات، بر پايي نمايشگاه به صورت آنلاين امکان راکد ماندن انديشه ها و به کنج خزيدن اميد در هر زمينه اي، علي الخصوص هنر را متوقف کرد و ما در اين شرايط بحراني خاص سعي کرديم با اشتراک گذاشتن تجربياتمان در قالب آثار هنري از اين موقعيت به نحو احسن استفاده جوييم.

اعرابي در آخر افزود: از خانم زهرا رسول زاده مديريت محترم گالري زرنا، براي حمايت از نگاه و انديشه ام و به نمايش در آوردن اين مجموعه بدون هيچ محدوديت و سنگ اندازي تشکر ميکنم.

پیمایش به بالا